شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

شرح دعای روزهای ماه مبارک رمضان از آیت الله مجتهدی تهرانی
شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان, شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان
شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی رحمه الله به ضمیمه فایل صوتی و متن آن تقدیم شما عزیزان روزه دار می گردد... (اللهم عجل لولیک الفرج)

شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (رحمة الله علیه) به ضمیمه فایل های صوتی و تصویری و متن آن تقدیم حضورتان می گردد...

برای دسترسی به «شرح دعای سایر روزها» اینجا کلیک کنید

شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

⮋ فیلم شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی ⮋

متن و ترجمه دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان:

أللَّهُمَّ اهْدِنی فیهِ لِصَالِحِ الْأعْمالِ وَ اقْضِ لی فیهِ الْحَوائِجَ وَ الآمالَ یا مَنْ لایَحْتَاجُ إلیَ التَّفْسیرِ وَ السُّؤالِ یا عالِماً بِما فی صُدُورِ الْعالَمینَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین؛[1]

خدایا! مرا در این روز به اعمال شایسته راهنمایی کن و حاجت‌ها و آرزوهایم را برآورده ساز. ای کسی که نیازمند به شرح و سؤال بندگان نیستی! ای خدایی که ناگفته به حاجات و سرائر خلق آگاهی! درود فرست بر محمد و خاندان پاک او!

شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ؛

خدایا در ماه رمضان مرا به اعمال صالح راهنمایی کن؛

نه این که فقط بخورم و بخوابم؛ طوری باشم که اهل سحر باشم؛ دعای افتتاح بخوانم، دعای سحر بخوانم؛ این طور نباشد که دعاها را از رادیو و... گوش کنیم؛ بلکه باید خودمان دعاها را بخوانیم.

دعای ابوحمزه ثمالی در قنوت نماز وتر:

واعظی در قم به نام میرزامحمد تقی اشراقی بود؛ ایشان از قول والدشان نقل می‌کرد که سحر در نجف اشرف هفتاد تن از علما را دیدم که دعای ابوحمزه ثمالی را از حفظ در قنوت نماز وتر می‌خواندند آن هم باحالت گریه؛ لذا سعی کنید دعاها را خودتان بخوانید و سعی کنیم اهل عمل باشیم، در قدیم حرف با عمل توأم بود؛ اما الان فقط حرف است و شنیدن.

توصیه به اهل منبر:

اهل منبر باید کلمات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را برای مردم بیان کنند و «قال الصادق» و «قال الباقر» بگویند؛ نه اینکه تمامی مطالب منبر مسائل سیاسی، روزنامه و... شود، محور اصلی مباحث و تعالیم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) باشد.

خدایا در ماه رمضان به اتیان اعمال صالح یاریم کن؛ توفیق بده اهل قرائت قرآن باشم که یکی از اعمال صالح تلاوت قرآن است؛ بهترین چیزها تلاوت قرآن است که زنگار دل را از بین می‌برد، مخصوصاً در سحرها مقید باشید دو؛ سه صفحه قرآن بخوانید[2]؛ استغفار هم زنگ دل را می‌برد، دست بر سر یتیم بکشی هم زنگ دل را از بین می‌برد.[3]

شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ؛

خدایا احتیاجات مرا برآورده کن و هر آرزوی شرعی که دارم برای من مستجاب کن؛

شرط قبولی دعا و برآورده‌شدن آرزوهای تو این است که امیدت فقط به خدا باشد و اگر دلت به‌جای دیگر گرم باشد و امیدت به دیگری بود. بدان که حاجتت برآورده نمی‌شود[4]؛

دعای تو زمانی مستجاب می‌شود که از همه ناامید بشوی؛ و آن وقت؛ زمان استجابت دعای توست.

دستورالعمل توسل به حضرت نرجس خاتون:

برای برآورده‌شدن حاجاتتان توسل به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) داشته باشید؛ مخصوصاً به حضرت نرجس خاتون (سلام‌الله‌علیها) مادر امام‌زمان (عجل‌الله تعالی فرجه)، حدود سی الی چهل سال قبل یکی از اولیای الهی این مطلب را به من آموختند و به هر کسی که گفته‌ام از توسل به حضرت نرجس خاتون (سلام‌الله‌علیها) نتیجه گرفته‌اند.

شخصی بود که اهل فرزند نمی‌شد، من به او گفتم که یک ختم قرآن هدیه به روح نرجس خاتون داشته باشد که ایشان هم عمل کردند و خواندند و صاحب اولاد شد.

و ایشان مادر ولی وقت است، اگر شما به ایشان متوسل شوید و مادر با امام‌زمان (عجل‌الله تعالی فرجه) در میان بگذارد که فلانی به من متوسل شده است و حاجت خواسته است، حضرت هم درخواست مادر بزرگوارشان را رد نمی‌کند و این توسل بسیار راهگشا و مجرب است و سرعت در اجابت، از خصوصیات توسل به حضرت نرجس خاتون می‌باشد.

خاطره:

به یاد دارم که پول زیادی همراه من بود و به قم می‌بردم، تا خدمت آیت‌الله تبریزی تحویل دهم و پول هم داخل یک کیسه بود؛ وقتی به قم رسیدیم به کیسه توجه کردم دیدم که خالی است و از پول‌های داخل آن خبری نیست، من هزار تا صلوات نذر مادر امام‌زمان کردم؛ در همان شب شخصی پول را برای من آورد.

شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

یَا مَنْ لاَ یَحْتَاجُ إِلَی التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ؛

ای خدایی که احتیاج نداری که من حاجتم را برای تو تفسیر و شرح کنم؛

چرا که خداوند عالم است به گرفتاری و مشکل من، نه‌تنها خداوند نیاز به شرح و تفسیر حاجاتمان ندارد، بلکه ائمه (علیهم‌السلام) هم همین‌طور هستند؛ چراکه عالم به حاجات و دعاهای ما می‌باشند. خدایا برای برآورده‌کردن حاجات ما، حتی احتیاج به شنیدن درخواست ما نداری کسانی که از تو درخواستی هم ندارند تو کار آنها را راه می‌اندازی، در دعای ماه رجب می‌خوانید که:

«یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ سَأَلَهُ یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ لَمْ یَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تُحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً»[5] ای خدایی که اعطاء می‌کنی حاجات کسانی را که از تو درخواست می‌کنند و بجا می‌آوری حاجات کسانی را که از تو درخواست نکرده‌اند و تو را نمی‌شناسند!

شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

یَا عَالِماً بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ:

چرا تو احتیاج به تفسیر و توضیح حاجات بندگانت نداری، برای اینکه تو عالم هستی به هر امری که در دل بندگانت است، تو با خدای خود باش تا خدا کارت را درست بکند.

شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین:

خدایا درود بفرست بر محمد و خاندان طاهر و پاک او.

شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

پی‌نوشت:


[1] بحارالأنوار، ج: ۹۵، ص: ۴۷.

اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ یَا مَنْ لَا یَحْتَاجُ إِلَی التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ یَا عَالِماً بِمَا فِی صُدُورِ الصَّامِتِینَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ.

[2] «ارشاد القلوب، ترجمه رضایی، ج ۱، ص ۱۹۱»

رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله و سلم) فرمود که همانا این دل‌ها زنگار می‌گیرد همان‌طوری که آهن زنگار می‌گیرد و همانا جلای دل‌ها به خواندن قرآن است.

[3] رک: «نصایح ص ۲۱۹»؛ آیت‌الله مشکینی؛ ترجمه احمد جنتی.

پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم): پنج چیز دل را صفا دهد و سختی قلب را برطرف کند: همنشینی علما، دست به سر یتیم کشیدن، نیمه‌شب استغفارکردن، و کم خوابیدن شب و روزه.

[4] رک؛ کافی، ج: ۲، ص: ۶۶.

الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّی بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِی عَلِیٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عُلْوَانَ قَالَ کُنَّا فِی مَجْلِسٍ نَطْلُبُ فِیهِ الْعِلْمَ وَ قَدْ نَفِدَتْ نَفَقَتِی فِی بَعْضِ الْأَسْفَارِ فَقَالَ لِی بَعْضُ أَصْحَابِنَا مَنْ تُؤَمِّلُ لِمَا قَدْ نَزَلَ بِکَ فَقُلْتُ فُلَاناً فَقَالَ إِذاً وَ اللَّهِ لَا تُسْعَفُ حَاجَتُکَ وَ لَا یَبْلُغُکَ أَمَلُکَ وَ لَا تُنْجَحُ طَلِبَتُکَ قُلْتُ وَ مَا عَلَّمَکَ رَحِمَکَ اللَّهُ قَالَ إِنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ [علیه‌السلام] حَدَّثَنِی أَنَّهُ قَرَأَ فِی بَعْضِ الْکُتُبِ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یَقُولُ وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی وَ مَجْدِی وَ ارْتِفَاعِی عَلَی عَرْشِی لَأَقْطَعَنَّ أَمَلَ کُلِّ مُؤَمِّلٍ [مِنَ النَّاسِ] غَیْرِی بِالْیَأْسِ وَ لَأَکْسُوَنَّهُ ثَوْبَ الْمَذَلَّةِ عِنْدَ النَّاسِ وَ لَأُنَحِّیَنَّهُ مِنْ قُرْبِی ...

ترجمه: از جمله وحی‌هایی که خدای تعالی به یکی از پیامبرانش فرمود این بود که قسم به عزت و جلالم! آرزوی هر آرزوکننده به غیر خودم را قطع می‌کنم به اینکه او را مأیوس کنم و او را پیش مردم لباس خواری بپوشانم و از گشایش و فضل خود دورش نمایم. آیا بنده‌ام غیر مرا در سختی‌ها امید دارد درصورتی‌که سختی‌ها در دست من است و آیا امید به غیر من دارد درحالی‌که من بی‌نیاز و جوادم و کلیدهای درهای بسته شده در دست من است و درم برای دعاکننده‌ها باز است ...

[5] بحارالأنوار، ج: ۹۵، ص: ۳۹۰؛ مفاتیح‌الجنان از دعای ماه رجب.

دعای روز هفدهم ماه رمضان , دعای روز 17 ماه رمضان , شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی

شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)

مطالب مرتبط و پیشنهادی :
⮜ ویژه نامه شب و روز هفدهم ماه مبارک رمضان
⮜ مجموعه استیکر ماه رمضان (ایام و مناسبتها)
⮜ دعاهای تصویری روزانه ماه مبارک رمضان
⮜ ویژه نامه پیام ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان
⮜ شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان توسط مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) + صوت

Share