مهارت های فردی و بین فردی/ بخش دوم

مهارت‌های فردی
مهارت‌های فردی و بین فردی
یکی از عواملی که منجر به شکست کسب و کارها می شود، نبود اطلاعات، دانش و مهارت است که اغلب به مدیریت نادرست، تصمیم گیری های اشتباه و در نهایت به ناتوانی در حفظ پایدار کسب وکار منجر می شود.

خود آگاهی کمک می کند استعدادها، نقاط قوت و ضعف، توانایی ها، ارزش ها، احساسات، انگیزه ها، خواسته ها، باورها و تمایلات خود را بهتر بشناسید تا کارهایی که توانایی بهتری در انجام آن ها دارید را شناسایی کرده و با پذیرش راحت تر نقاط ضعف و تلاش برای بهبود آن ها، تمرکزتان را بر نقاط قوت بیشتر کنید

خودآگاهی (Self-Awareness)

قبل از اقدام به راه اندازی کسب وکار، اولین قدم سفر به درون خود و شناخت فردی است. خودآگاهی و درون نگری به معنای رسیدن به درک روشنی از توانایی ها و محدودیت های خود است. خود آگاهی کمک می کند استعدادها، نقاط قوت و ضعف، توانایی ها، ارزش ها، احساسات، انگیزه ها، خواسته ها، باورها و تمایلات خود را بهتر بشناسید تا کارهایی که توانایی بهتری در انجام آن ها دارید را شناسایی کرده و با پذیرش راحت تر نقاط ضعف و تلاش برای بهبود آن ها، تمرکزتان را بر نقاط قوت بیشتر کنید.  این شناخت آگاهانه، در رسیدن به موفقیت کمک زیادی به شما می کند.

این سوال در ذهن هر کارآفرین وجود دارد که آیا کسب وکارم موفق می شود یا خیر؟ یکی از عواملی که منجر به شکست کسب و کارها می شود، نبود اطلاعات، دانش و مهارت است که اغلب به مدیریت نادرست، تصمیم گیری های اشتباه و در نهایت به ناتوانی در حفظ پایدار کسب وکار منجر می شود. عامل دیگری که معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد عدم شناخت خود و مهارت های فردی است. به این معنی که به عنوان کارآفرین و صاحب کسب و کار، باید در مورد مهارت ها، احساسات و خواسته های خود شناخت و دانش کافی داشته باشید. داشتن درک درست از آنچه که واقعا هستید، اولین گام برای توسعه فردی است.
از دلایل اهمیت خودآگاهی در موفقیت کسب وکارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موفقیت در کسب وکار، به فرد کارآفرین و مهارت هایش بستگی زیادی دارد. با درک صحیحی از نقاط قوت و ضعف، می توان از آن ها در رسیدن به هدف ها کمک گرفت.
  • پس از شناخت خود می توانید توانایی ها و مهارت های اعضای تیم را نیز بهتر بشناسید و برای رسیدن به هدف های کسب وکار از نقاط قوت آن ها بهتر استفاده کنید.
  • خودآگاهی کمک می کند از قدرت های درونی خود بهتر استفاده کنید.
  • خودآگاهی توانایی ایجاد و توسعه برند شخصی را به شما می دهد.
  • با درک درست از خود، قدرت تصمیم گیری  شما نیز بهبود خواهد یافت.
  • در نبود خودآگاهی کنترل احساسات بسیار مشکل است. این امر در اکثر مواقع منجر به شکست کسب وکارها می شود. دلیل این شکست ها، عدم کنترل احساسات و گرفتن تصمیمات اشتباه در موقعیت های حساس است.

خودآگاهی و شناخت توانایی ها و مهارت های خود، این امکان را فراهم می کند تا دیگر مهارت ها و تخصص های مورد نیاز برای موفقیت کسب وکارتان را کشف کنید و برای به دست آوردن آن ها به دنبال ایجاد روابط با افراد دارای این مهارت ها باشید.

خودآگاهی و شناخت توانایی‌ها و مهارت‌های خود

خودآگاهی و شناخت توانایی ها و مهارت های خود

ماتریس SWOT شخصی، چارچوبی برای تحلیل نقاط قوت و ضعف خود و همچنین فرصت‌ها و تهدیداتی است که ممکن است با آن‌ها مواجه ‌شوید. این ماتریس به شما کمک می‌کند تا روی نقاط قوت خود تمرکز کنید، نقاط ضعف خود را به حداقل برسانید و از فرصت‌های موجود بیشترین بهره ممکن را ببرید.

ماتریس SWOT شخصی، چارچوبی برای تحلیل نقاط قوت و ضعف خود و همچنین فرصت ها و تهدیداتی است که ممکن است با آن ها مواجه شوید. این ماتریس به شما کمک می کند تا روی نقاط قوت خود تمرکز کنید، نقاط ضعف خود را به حداقل برسانید و از فرصت های موجود بیشترین بهره ممکن را ببرید.

ابعاد خودآگاهی

ابعاد خودآگاهی

ابزار تحلیل SWOT فردی

ابزار تحلیل SWOT فردی

ادامه دارد...

مطالب تکمیلی:
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش اول
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش سوم
--------------------------
منبع: 
مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب وکارهای نوپای فاوا [سازمان فناوری اطلاعات ایران]

Share