قابلیت جامعه شیعه برای برخورداری از عنایات مهدی موعود

سید حسین سیدی
عنایت مهدی موعد
جامعه شیعه باید قابلیت داشته باشد تا عنایات امام زمان(ارواحنا له الفداء) را جذب کند.

اگر چه همواره عنایات حضرت مهدی(علیه السلام) شامل حال شیعیان(ملت ایران) بوده است[1]، اما جامعه شیعه نیز باید قابلیت این عنایت ها را داشته باشد. این نکته طبق یک روال عقلی و طبیعی است.
خداوند در قرآن می فرماید: «و هرگز (در برابر دشمن) سست نشويد و (از مصائبى كه بر شما وارد مى‏ شود) غمگين مباشيد كه شما برتريد اگر مؤمن (واقعى) باشيد.»[2] این آیه برتری اهل ایمان و برخورداری از عنایات خداوند(از طریق حجت خدا) را حاصل سست نشدن در برابر دشمن می داند. به عبارت دیگر، آیه به ما این پیام را می دهد که عنایات خدا شامل حال شما شده است که برتر باشید، اما این برتری را نیز باید اعمال کنید(قابلیت داشته باشید).
شکی نیست که عنایت خدا از طریق حجت غایب او، شامل حال ملت ایران در زمان قبل از انقلاب هم بود، اما چون به وظایف الهی خود در برابر دشمن عمل نمی کرد، طبعا برتری خود را نمی توانست اعمال کند. اما بعد از انقلاب به برکت خون شهیدان و جانفشانی مردم امام زمانی، ایران اسلامی توانست برتری خود را اعمال کند، و این نیست مگر به عنایت خدا و اهل بیت (علیهم السلام) و دعای خیر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف).
به امید تداوم این عزت و برتری در مقابل دشمنان.
ان شاءالله.

پی نوشت:
1ــ امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف): «ما در رسیدگى و سرپرستى شما كوتاهى و اهمال نكرده و یاد شما را از خاطر نبرده ایم كه اگر جز این بود، دشوارى ها و مصیبت ها بر شما فرود مى آمد و دشمنان، شما را ریشه كن مى نمودند.» بحارالأنوار، ج53، ص175
2ــ آل عمران/139

Share