چندصدایی از دولت در مدیریت اقتصاد پذیرفته نیست

خطبه های نماز جمعه تهران؛
آیت‌الله موحدی‌ کرمانی
امام جمعه موقت تهران: منتظر نباشید مردم به دلیل فشار اقتصادی به خیابان ها بریزند و خواسته های مشروع خود را مطالبه کنند، آنوقت اقدام کنید؛ نه، شما دولت تدبیر هستید، مشکلات مردم را شناسایی و رفع کنید

به گزارش خبرنگار ضیاءالصالحین به نقل از مهر, آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی خطیب نماز جمعه تهران در خطبه  اول نماز جمعه این هفته پایتخت که در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به مسئله «قیامت» و سرنوشت انسان اظهار داشت: انسان نسبت به قیامت باید همواره در حالت «خوف و رجاء» باشد. خدای متعال، رحمان و رحیم و رئوف است، اما باید از کارهایی که خودمان کرده ایم بترسیم.
وی ادامه داد: باید مراقب باشیم که هیچ گناهی را انجام ندهیم، چه بسا غضب خداوند در آن باشد. در روایات، هشدارهایی داده اند که شاید تا ۴۰ سالگی اغماض هایی نسبت به برخی خطاهای انسان صورت بگیرد، اما  دوران بعد از ۴۰ سالگی دوران سخت گیری است.
امام جمعه موقت تهران، «جمع مال» را یکی از خطرات پیش روی انسان خواند و گفت: این یعنی مالی را که خداوند به انسان داده تا استفاده کند و به فقرا هم بدهد، در یک جا نگه دارد؛ قرآن کریم نسبت به چنین کسانی به سختی هشدار داده و فرموده است؛ «ویل لکل همزه لمزه، الذی جمع مالا و عدده». سرنوشت چنین کسانی اینگونه است که مالش می ماند و خودش می رود و باید جواب بدهد.

غفلت از نماز جمعه باعث غبن عظیم است
خطیب نماز جمعه تهران در ادامه و در خطبه دوم نماز، با اشاره به سالگرد اقامه اولین نماز جمعه به امامت مرحوم آیت الله طالقانی گفت: باید مردم را به اقامه نماز جمعه تشویق کرد؛ یک نماز جمعه برای افرادی که توان ندارند، در حکم یک حج است. غفلت از نماز جمعه باعث غبن عظیم (ضرر بزرگ) است.
وی همچنین سالگرد درگذشت آیت الله مشکینی را گرامی داشت و افزود: ایشان شخصیتی فوق العاده و متواضع بود و با اینکه در حالت مرجعیت بود، خضوع می کرد و برای ورود به مجلس خبرگان، [در آزمون] ثبت نام می کرد.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به سالگرد عملیات مرصاد گفت: منافقین شقی و بدبخت و کوردل فکر می کردند می توانند به ایران بیایند و حکومت اسلامی را ساقط کنند. اما بحمدالله در این عملیات، لشگر اسلام آنها را نابود کرد.
آیت الله موحدی کرمانی همچنین با تبریک سالروز ولادت امام رضا (ع) و با تشریح دلایل پذیرش ولایتعهدی مامون توسط ایشان عنوان کرد: حضرت امام رضا (ع) در این دوران به شبهات پیرامون فرهنگ تشیع پاسخ دادند و موفق به تربیت شاگردان بسیار و بسط فرهنگ تشیع شدند.

چهار پیشنهاد اقتصادی به دولت
وی در ادامه به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: دولت و مجلس و قوه قضائیه وظیفه سنگینی در این حوزه حیاتی دارند.
خطیب نماز جمعه تهران در همین زمینه  ارائه ۴ پیشنهاد به دولت گفت: پیشنهاد اول این است که فقط باید کالاهای اساسی با نرخ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی تهیه شوند تا ارزان تر در اختیار مردم قرارگیرند؛ از قبیل دارو، مواد غذایی، نهاده های دامی کشاورزی و دیگر مایحتاج ضروری مردم. اما متاسفانه از اواخر فروردین تا اواسط خرداد امسال، کالاهای غیرضروری با همین نرخ ارز وارد کشور شده است.

دادن ارز به سفرهای غیرضروری هم خیانت به کشور است
آیت الله موحدی کرمانی ادامه داد: نمی دانم تأسفم را چگونه ابراز کنم! بخش عظیمی از منابع ارزی کشور از بین رفت و موجب ایجاد رانت و فساد در کشور شد؛ از دولت انتظار می رود بازار ثانویه ارز را به طور جدی پیگیری کند. دادن ارز به سفرهای غیرضروری هم خیانت به کشور است.
وی با بیان پیشنهاد دوم اظهار داشت: بخشی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از نظام بانکی است که به دلیل ضعف نظارتی از سوی بانک مرکزی شاهد افزایش گسترده حجم نقدینگی هستیم؛ این اگر مدیریت نشود، کلیه بازارهای کشور را دچار نوسان و تلاطم می کند. از دولت تقاضا دارم، راهکارهای خود را برای هدایت نقدینگی به سمت بازارهای مولد اقتصادی هرچه سریع تر مشخص و عملی کند.

عدم استقلال بانک مرکزی از دولت، ریشه بسیاری از مشکلات کشور است
امام جمعه موقت تهران افزود: عدم استقلال بانک مرکزی از دولت، ریشه بسیاری از مشکلات کشور است و راه حل آن نیز، استقلال این بانک از قوه مجریه است.
آیت الله موحدی کرمانی بر لزوم ترمیم و تغییر تیم اقتصادی کابینه به عنوان توصیه سوم تاکید کرد و گفت: گفته می شود برخی اعضای دولت، سیاست های اقتصادی دولت را قبول ندارند؛ چندصدایی از دولت در مدیریت اقتصاد پذیرفته نیست. لازم است از نیروهای جوان، فعال و یک صدا در تیم اقتصادی دولت استفاده شود.

بازنگری در ساختار مدیریت متمرکز کشور
وی ادامه داد: پیشنهاد چهارم نیز، بازنگری در ساختار مدیریت متمرکز کشور است؛ برای تفویض اختیار به استانداران سراسر کشور و بهره گیری از ظرفیت های استان ها برنامه ریزی شود. از جناب رئیس جمهور انتظار داریم بر اساس اصول ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی برای تحول در استان های کشور، بخشی از اختیاراتش را به استانداران تفویض کند.
امام جمعه موقت تهران در بخش پایانی سخنان خود به بیان چند نصیحت خطاب به مسئولان کشور پرداخت و تاکید کرد: بکوشیم دل را از محبت به مردم و عشق به خدمت و غم مستمندان پر کنیم و واقعا غمخوار مردم باشیم. برای آرامش مستضعفان جامعه سطح زندگی خودمان را پایین بیاوریم و به دریافت معمول و متعارف یا کمتر از بیت المال قانع باشیم، چراکه خداوند بر زعمای حکومت اسلامی واجب کرده تا سطح زندگی خود را در سطح فقرا قرار دهند تا آنها آرام بگیرند.

اجازه ندهید در بین شما افرادی خائن پیدا شوند
آیت الله موحدی کرمانی افزود: اجازه ندهید در بین شما افرادی خائن پیدا شوند و میلیاردها تومان از بیت المال را بدزدند و فرار کنند؛ با نظارت دقیق جلوی این مسئله را بگیرید، البته قوه قضائیه نیز باید اشد مجازات را در خصوص غارتگران بیت المال اعمال کند.
وی تاکید کرد: منتظر نباشید مردم به دلیل فشار اقتصادی به خیابان ها بریزند و خواسته های مشروع خود را مطالبه کنند، آنوقت اقدام کنید؛ نه، شما دولت تدبیر هستید، مشکلات مردم را شناسایی و رفع کنید. البته مردم انقلابشان را دوست دارند و صبر انقلابی دارند، اما شما هم بکوشید که انقلابی کار کنید.

 

Share