نرم افزار آرام دجله (اندروید)

موضوع: 
نرم افزار آرام دجله با هدف آشنایی علاقه مندان به ویژه دانشگاهیان با اماکن  اسلامی و تاریخی شهرهای مقدس کاظمین و سامرا، بغداد و مدائن تهیه شده است.
نرم افزار آرام دجله

نرم افزار آرام دجله (اندروید) :

نرم افزار آرام دجله با هدف آشنایی علاقه مندان به ویژه دانشگاهیان با اماکن  اسلامی و تاریخی شهرهای مقدس کاظمین و سامرا، بغداد و مدائن تهیه شده است. در این نرم افزار سعی شده با استفاده از طرحها و تصاویر ویژه اماکن مقدس شهر کاظمین و سامرا که این روزها در غربت به سر می برند را به علاقه مندان معرفی شود. 

  • این برنامه به سفارش ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان تدوین گردیده است.

نرم افزار آرام دجله

پیشنهادی: دانلود نرم افزار کتابخانه اماکن و آثار اسلامی

* * * * *

با توجه به بخش های مختلف موجود در نرم افزار آرام دجله توضیح مختصری از شهرها :

کاظمین :
کاظمین (به عربی الکاظمیة) امروزه منطقه ای است در شمال بغداد واقع در غرب رودخانه دجله در عراق که بخاطر وجود مرقد دو امام معصوم، امام کاظم(علیه السلام) و امام جواد(علیه السلام) از اماکن مقدس شیعیان به شمار می آید. اهمیت این شهر برای شیعیان سبب شده است که برخی، این منطقه را شهری مستقل به حساب آورند.
بعضی از دانشمندان دینی شیعه مانند شیخ مفید و خواجه نصیرالدین طوسی در این شهر دفن شده اند.

سامرا :
سامرا، از شهرهای زیارتی شیعیان در عراق که حرم عسکریین در آن قرار دارد. سامرا در بین تکریت و بغداد واقع است. شهرت این شهر به دلیل وجود بارگاه امامین عسکریین (علیهم السلام) و محل تولد امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. سامرا در سال۲۲۱ه.ق مرکز خلافت معتصم عباسی شد.

بغداد :
بغداد پایتخت کنونی عراق. این شهر را منصور عباسی در سال ۱۴۲ه.ق بنا کرد و به مدت پنج قرن پایتخت خلافت عباسی بود. حمایت های آل بویه، حضور ائمه، بزرگان شیعه، نواب اربعه و مراقد آن ها، وجود خاندان های شیعه و نقابت علویان از عوامل گسترش شیعه در بغداد است.
در عصر آل بویه و در حوزه علمیه بغداد دانشمندانی مانند ابن قولویه، شیخ مفید، شریف رضی، شریف مرتضی و شیخ طوسی حضور داشتند و به تربیت شاگردان می پرداختند. پیش از این مرکز اصلی تجمع شیعیان محله کرخ بود. اما امروزه بیشتر در شهرک صدر ساکن هستند.

مدائن :
«مداین» جمع «مدین» است و این عنوان در چند آیه قرآن کریم[۱] آمده که به معنای شهرها می باشد.[۲]
اما مداین مورد نظر در این نوشتار، مجموعه شهرهایی در عراق کنونی است که به مداین عراق، مداین کسرا و مداین خسرو معروفند.[۳]
مداین یا مداین در 32 کیلومتری جنوب شرقی بغداد بر دو ساحل دجله واقع است و اطلاق نام مداین بر این محل، بدین مناسبت بوده است که دو شهر بزرگ «سلوکیه» در غرب و «تیسفون» در شرق رودخانه دجله در مقابل یکدیگر، قرار داشته و عده ای نیز آبادی های نزدیک را یک واحد جغرافیایی به شمار آورده اند.[۴]

نرم افزار آرام دجله

پی نوشت:
1.  ر.ک: سوره اعراف، آیه 111 و سوره شعراء، آیه 36 و 53.
2. برگزیده مشترک یاقوت حموی، ترجمه محمد پروین گنابادی، ص 169 و 170.
3. غلامحسین مصاحب، دایرة المعارف فارسی، ج 2، ص 2714.
4. بویل.ا.ج، تاریخ ایران از سلوکیان تا فروپاشی ساسانیان، ترجمه حسن انوشه، ج 3، ص163؛ برگزیده مشترک یاقوت حموی، ص 108.

دانلود فایلاندازه
Binary Data دانلود نرم افزار آرام دجله (اندروید)18.03 مگابایت
Share