سوره ضحی - استاد مصطفی اسماعیل - تلاوت تصویری

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل سوره ضحی - استاد مصطفی اسماعیل - تلاوت تصویری19.29 مگابایت
موضوع: 
سوره ضحی با صدای مرحوم استاد مصطفی اسماعیل از قاریان بزرگ قرآن در مصر - تلاوت تصویری

سوره ضحی + (متن و ترجمه):

سوره ضحی یا والضحی نود و سومین سوره و از سوره‌ های مکی قرآن که در جزء سی‌ ام جای گرفته است. این سوره از جمله سوره‌ هایی است که یک‌جا برپیامبر(صلی الله علیه واله و سلم) نازل شده است. از پیامبر(صلی الله علیه واله و سلم) نقل شده است هر کس سوره والضحی را بخواند، شفاعت‌ کردن آن شخص در روز قیامت بر پیامبر(صلی الله علیه واله و سلم) واجب می‌شود و ثوابی به تعداد ده‌ برابر همه سائل‌ ها و یتیمان می‌برد.

هم اکنون می توانید تلاوت تصویری این سوره را با صدای مرحوم استاد مصطفی اسماعیل از قاریان بزرگ قرآن در مصر به مدت 3:57 ملاحظه فرمایید.

سوره ضحی

سوره ضحی :

وَالضُّحَىٰ ﴿١﴾ وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَىٰ ﴿٢﴾ مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَىٰ ﴿٣﴾ وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَىٰ ﴿٤﴾ وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىٰ ﴿٥﴾ أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآوَىٰ ﴿٦﴾ وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَىٰ ﴿٧﴾ وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَىٰ ﴿٨﴾ فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ ﴿٩﴾ وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ ﴿١٠﴾ وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ ﴿١١﴾

ترجمه سوره ضحی  :

سوگند به روشنايى روز، (۱) سوگند به شب چون آرام گيرد، (۲) [كه‌] پروردگارت تو را وانگذاشته، و دشمن نداشته است. (۳) و قطعاً آخرت براى تو از دنيا نيكوتر خواهد بود. (۴) و بزودى پروردگارت تو را عطا خواهد داد، تا خرسند گردى. (۵) مگر نه تو را يتيم يافت، پس پناه داد؟ (۶) و تو را سرگشته يافت، پس هدايت كرد؟ (۷) و تو را تنگدست يافت و بى‌نياز گردانيد؟ (۸) و اما [تو نيز به پاس نعمت ما] يتيم را ميازار، (۹) و گدا را مران، (۱۰) و از نعمت پروردگار خويش [با مردم‌] سخن گوى. (۱۱)

سوره ضحی

مفاهیم سوره ضحی :

سوره ضحی با دو سوگند آغاز می‌شود؛ سپس به پیامبر(صلی الله علیه واله و سلم) بشارت می‌دهد كه خدا هرگز تو را رها نکرده است. بعد به او نوید می‌دهد كه خداوند آنقدر به او عطا خواهد کرد كه خشنود شود. در آخرین بخش، گذشتۀ زندگانی پیامبر را یادآوری می‌کند كه خداوند چگونه او را همیشه مورد رحمت خود قرار داده و در سخت‌ترین لحظات زندگی حمایتش کرده است؛ از همین رو در آیات پایانی به او دستور می‌دهد كه به شكرانه این نعمت‌ها با یتیمان و مستمندان مهربانی كند و نعمت خدا را بازگو کند.[مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۸ش۲، ج۵، ص۵۲۱.]

سوره ضحی

شأن نزول

درباره شأن نزول سوره ضحی گفته شده است مدتی وحی بر پیامبر(ص) نازل نشد؛ به همین دلیل برخی دشمنان، او را شماتت می‌کردند که خدا پیامبرش را رها کرده است. بعد از این واقعه سوره ضحی نازل شد و آن حضرت را شاد کرد.[ طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۳ق، ج۲۰، ص۳۱۰.] همچنین برخی از مفسران شیعه[طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۳ق، ج۲۰، ص۳۱۲. مکارم شیرازی،برگزیده تفسیر نمونه، ۱۳۸ش۲، ج۵، ص۵۲۴.] و اهل‌سنت[ ثعلبی، الکشف و البیان، ۱۴۲۲ق، ج۱۰، ص۲۲۵. سیوطی، الدر المنثور، ۱۴۰۴ق، ج۶، ص۳۶۱.] در شأن نزول آیه پنجم گفته‌اند: پیامبر(ص) دید دخترش فاطمه(س) عبایی از پوست شتر دارد و فرزندان خود را شیر می‌دهد و با دست آرد می‌سازد؛ پس گریه کرد و گفت: دخترم! تلخی دنیا را در برابر شیرینی آخرت تحمل کن. سپس آیه ۵ سوره والضحی نازل شد: «وَلَسَوْفَ یعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضَی: و به‌زودی پروردگارت بخششی به تو خواهد داد تا خشنود شوی».[ترجمه آیه از حسین انصاریان.]

سوره ضحی

مصطفی اسماعیل:

مصطفی محمد المرسی اسماعیل صبح روز ۱۷ ژوئن سال ۱۹۰۵میلادی مطابق با ۲۸ خرداد سال ۱۲۸۴هجری شمسی در روستای میت غزال در ناحیه طنطا مصر دیده به جهان گشود. 
مصطفی در ۱۴ سالگی برای نخستین بار در مسجد عطیف طنطا قرآن را تلاوت کرد ، مردم پشت سر هم دورش حلقه زده و مجذوب صوت و تلاوت او شدند. جایگاه رفیع این استاد در میان قاریان سبب شده که وی را «اکبرالقراء» یعنی بزرگترین قاری لقب دهند.
مصطفی اسماعیل، ۲۶ دسامبر ۱۹۷۸ درگذشت.

سوره ضحی

چند تلاوت ماندگار از ایشان:
تلاوت سوره الحاقه آیات 1 تا 12 - استاد مصطفی اسماعیل
 تلاوت سوره نازعات 15 تا 41 - استاد مصطفی اسماعیل
تلاوت سوره قدر- استاد مصطفی اسماعیل

Share