کمک به فقرا و چشمانی که احسانات را در ایام عزای حسینی نمی بینند

سید حسین سیدی
اطعام حسینی
اقامه عزای حسینی و پیاده روی اربعین برخلاف زعم شبهه افکنان منافاتی با کمک با فقرا ندارد و برعکس، گامی در جهت احسان و اطعام به دیگران و فقراست

کمک به فقرا و احسانات ایام عزای حسینی :

هر ساله با آمدن محرم و ایام عزای حسینی (از اول محرم تا اربعین)، شیاطین انسی به تبعیت از شیاطین جنی به فرافکنی درباره هزینه این حماسه عظیم می پردازند که؛ بهتر است مخارج عزای حسینی را صرف کمک به فقرا و نیازمندان کنیم.

پیشنهادی: آثار و برکات اطعام و احسان به زائران حسینی (علیه السلام)

کمک به فقرا و احسانات ایام عزای حسینی

درباره این طرز تفکر انحرافی به چند نکته باید توجه داشت:

1ــ این افراد، دغدغه کمک به فقرا ندارند و نیز کاری به هزینه های سرسام آور عروسی ها، جشن تولدها و اسراف و تبذیرها و... ندارند، در حالی که اختصاص درصدی از هزینه های فوق، مشکل خیلی از فقرا را برطرف می کند.

2ــ غالب این افراد همان افرادی هستند که سفر حج را به بهانه کمک مالی به عربستان وهابی، زیر سوال می برند. اینک نیز همان افراد، هزینه عزاداری و سفر کربلا و زیارت اربعین را به بهانه کمک به فقرا زیر سوال می برند گویا اینان خبر ندارند که دولت و ملت عراق شیعه است. بنابراین معلوم می شود که اینان با ارزش های دینی (اقامه عزای حسینی) مشکل دارند و کمک به فقرا، بهانه است.

3ــ اینان متوجه نیستند؛ همان اهل بیتی که به عنوان حجت های خدا، کمک به دیگران را توصیه نموده اند، بر اقامه عزای حسینی و انفاق در این راه تاکید کرده اند؛ امام صادق(علیه السلام) می فرماید: ««خدایا... من و برادران و زائرین قبر پدرم حسین علیه السّلام را بیامرز، آنان که اموالشان را انفاق کرده و بدنهایشان را به سختی انداخته، بخاطر اشتیاق در نیکى به ما و امید به پاداش ‏هایى که در دوستى و پیوند با ما نزد توست...»[1]

4ــ شیعیان با اقامه عزای حسینی و سفر به کربلا، یاد امامی را زنده می دارند که مانند ائمه دیگر نسبت به کمک به فقرا تاکید بسیاری داشته است. امام حسین(علیه السلام) در این باره می فرمایند: «نیاز مردم به شما از نعمت های خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید.»[2] در راستای این سیره حسینی، هیئت های عزاداری در ایام عزای حسینی به مردم اطعام می دهند که همه مردم از جمله فقرا از این اطعام برخوردار می شوند. همچنین در پیاده روی اربعین جلوه های زیبایی از احسان حسینی در موکب ها را شاهدیم.

سخن آخر اینکه؛ اقامه عزای حسینی در جهت کمک به فقراست اما انسان های مغرض این مطلب را وارونه جلوه می دهند.

پی نوشت
1ــ بحارالانوار، ج98، ص51.
2ــ نزهه الناظر، ص 81.

 

Share