نکاتی که باید قبل از انتخاب کسب و کار بدانید

کارگروه صنعت و اقتصاد بنیاد فرهنگی ضیاءالصالحین
حدیث کار
شخصی که در جامعه اسلامی در جستجوی شغل است ؛ لازم است قبل از انتخاب کسب و کار برای خود ، چگونگی آن را بررسی نماید و نظر اسلام و رهبران معصوم علیهم‌السلام را در مورد آن شغل مد نظر داشته باشد تا در آینده دچار تشویش خاطر و ناراحتی درونی نگردد.

نکاتی که باید قبل از انتخاب کسب و کار بدانید :

شخصی که در جامعه اسلامی در جستجوی انتخاب کسب و کار است و می خواهد شغلی را انتخاب می کند؛ لازم است قبل از انتخاب کسب و کار برای خود ، چگونگی آن را بررسی نماید و نظر اسلام و رهبران معصوم علیهم السلام را در مورد آن شغل مد نظر داشته باشد تا در آینده دچار تشویش خاطر و ناراحتی درونی نگردد. چرا که از منظر اسلام قبل از آن که درآمد و جایگاه اقتصادی هر شغلی مد نظر باشد مسائل معنوی، فرهنگی و سیاسی آن مورد توجه است و فرهنگ مبین اسلام قبل از آن که به بهر ه های فردی هر شغلی بنگرد به مصلحت جامعه مسلمین و کشورهای اسلامی می اندیشد.

بدین جهت، اسلام  مشاغل رایج در هر اجتماعی را در قالب شغل های حلال و حرام دسته بندی کرده و به مسلمانان ارائه کرده است. امام صادق(علیه السلام) می فرماید: در یک تقسیم بندی کلی تمام  شغل های موجود در جامعه به چهار نوع تقسیم می گردد:

1- تجارت و معاملات
2- صناعات و حرفه ها
3- کارمندان
4- اجارات (درآمد املاک و کارگزاران روز مزد)

سپس امام این چهار نوع شغل را به دو دسته حلال و حرام تقسیم کرده و می فرماید: خداوند متعال واجب کرده است که بندگانش در موارد حلال اقدام کنند و از مشاغل حرام دوری گزینند .

کسب و کار
كارمندان :

کسب و کار انسان در نزد خداوند سبحان از ارزش وافری برخوردار است. البته این ارزش و اعتبار تنها زمانی متعلق به آن است که مستخدم و کارمند تلاشگر در پی روزی حلال بوده و از ورود مال و درآمد حرام ( کم کاری، عدم حضور و قصور در انجام امور محوله در اداره و سازمان ) در معاش خویش جداً پرهیز کند. از این رو چنین امر مورد اهتمامی را به منزله یکی از عبادات برتر دانسته و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: عبادت، هفتاد جز دارد که برترین آنها طلب مال حلال است.

کسب حلال در سبک زندگی دین:

کسب حلال جایگاه ویژه ای در سبک زندگی دینی دارد. اسلام دارای راه کارهای کاربردی و اساسی برای اقتصاد بر مبنای آموزه های دین است. از عواملی که باعث روی آوردن فرد به کسب درآمد حرام می شود، عوامل فردی؛ باورهای غیرمنطقی، عدم آگاهی به احکام شرعی کسب و کار و اضطرار و عوامل اجتماعی؛ توقعات غیرمنطقی از نان آور خانواده، تجمل گرایی و تفاخر طلبی، آداب و رسوم غلط در برگزاری مراسم و در برخی موارد، سیاست های نادرست پولی در کشور است.

کسب حرام علاوه بر عذاب اخروی، باعث قساوت قلب، به وجود آمدن نسل فاسد و بی برکت شدن روزی و در سطح جامعه معاملات حرام و ربوی باعث فاصله طبقاتی، ضربه به تولید و صنعت کشور و نارضایتی مردم از سیستم اقتصادی است. راهبرد اساسی برای سامان بخشیدن به کسب و کار، جایگزینی باورهای کارآمد با باورهای غیرمنطقی، برخورد جدی با معاملات حرام و ربوی و استفاده از نخبگان و فقها، برای تدوین نظام پولی اسلامی است.

کسب حلال نیاز به صبر و پشتکار مداوم دارد. جوانان این دوره باید بدانند که بدون کار و زحمت انسان در زندگی خود موفق نخواهند شد و هیچ راحتی بدون زحمت به دست نمی آید. انَ مع العسر یسرا . بعد از هر سختی آسانی است. اگر کسی می خواهد که در زندگی آسانی نصیبش شود، باید در هر برهه ای از زمان تلاش کند؛ تلاشی که مورد رضایت خداوند باشد و بس. 

 

پیشنهادی: اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

Share