با چه کسانی نباید ازدواج کنید؟ (2) / حجت الاسلام شهاب مرادی

دریافت ویدئو
در این قطعه ویدئویی توضیحات حجت الاسلام شهاب مرادی را در خصوص " ممنوعه های ازدواج " مشاهده می فرمایید.

با چه کسانی نباید ازدواج کنید؟

"با چه کسانی نباید ازدواج کنید؟" عنوان کلیپی است که در آن توضیحات حجت الاسلام شهاب مرادی را در خصوص " ممنوعه های ازدواج " مشاهده می فرمایید.

+10-Khat-Fasel.png

با چه کسانی نباید ازدواج کنید؟

1 - افراد معتاد به مواد مخدر، دارو، الکل

هر کاری که بکنید عواقب آن را نیز خواهید دید، اگر عاشق یک الکلی یا معتاد شوید قطعا در زندگی مشترک ضربه خواهید خورد. افراد معتاد سعی میکنند با استفاده از مواد مخدر شیمیایی مشکلات و غم هایشان را دور بزنند و از واقعیت برای مدتی کوتاه از این مشکلات فرار کند. یکی از دسته افراد نامناسب برای ازدواج کسانی اند که معتاد به مواد مخدر هستند.
ازدواج با فرد معتاد زندگی شما را به نابودی می کشاند. اهمیت ندادن به این موضوع و خوشبینی به ترک اعتیاد بعد از ازدواج در اکثر اوقات خیالی واهی است که زندگی شما را با پیامد هایی ناگریز رو به رو خواهد کرد. برای آشنایی مختصر و مفید و با احتیاط بد نیست بدانید که 76 درصد مردان و 65 درصد زنان مبتلا به مواد مخدر حداقل یک بیماری روانی دیگر نیز همراه با اعتیاد خود دارند. علائم افسردگی در افراد معتاد به مواد مخدر بسیار شایع است و احتمال خودکشی موفق این افراد 20 برابر بیشتر از افراد معمولی است. دلیل اصلی برای ازدواج نکردن با این افراد حتی خود اعتیاد نیست بلکه اثرات مخرب روانشناختی اعتیاد بر فرد است که نیاز به درمان دارد. مصرف مواد مخدر مانند تریاک باعث کاهش میل جنسی، کاهش فعالیت و تحرکی، وراجی و بیش ازحد صحبت کردن، بیش فعالی، پرخاشگری، ناتوانی جنسی و توهم در فرد معتاد می شود. این مسئله را کاملا جدی بگیرید و حتما قبل از ازدواج در مورد شخص مورد نظر پرس و جو کرده و اطلاعات دقیق و کاملی را بدست آورید. بررسی سایر اعضای خانواده نیز می تواند به شما کمک کند، چرا که تاثیر ژنتیک افراد بر سو مصرف مواد مخدر دیده شده است.
اگر عشق شما معتاد است، از ازدواج با او خودداری کنید. کار درست از جانب شما کمک به فرد برای ترک اعتیاد است. حتی پس از ترک اعتیاد آن فرد تا یک سال امکان وابستگی دوباره وجود دارد پس در ازدواج تان عجله نکنید. این افراد باید خود درمانی را شروع کنند و ازدواج راه حلی درست برای ترک اعتیاد آنان نیست چرا که با تشکیل زندگی مشترک و مواجه شدن با مسائل و فشار های زندگی زناشویی و مسئولیت های جدیدی که شخص با آن روبرو می شود. احتمال افزایش مصرف مواد مخدر به جای کاهش آن بسیار بیشتر است.  
فاجعه وحشتناکی که در این دوره رخ داده است، ابتلا شدن همسران افراد معتاد به ویژه معتادان تزریقی به بیماری ایدز است. که به دلیل استفاده از سرنگ های مشترک توسط معتادینی است که به بیماری ایدز مبتلا هستند. با توجه به موارد ذکر شده مسئله اعتیاد را کاملا جدی بگیرید!!!

2 - با چه کسانی نباید ازدواج کرد | افرادی که زود عصبانی می شوند

یکی دیگر از افراد نامناسب برای ازدواج کسانی هستند که زود از کوره در می روند. همه ما حتی صبورترینمان گاهی اوقات از کوره در می رویم و  زود عصبانی می شویم. اینجا منظور کسانی است که ناگهانی و با شدت زیاد عصبانی می شوند و در زندگی مشترک هم می خواهند با خشم زندگی خود را مدیریت کنند. زندگی با این افراد برای ما پر از فشار و مشغله روانی خواهد بود و در زندگی مشترک انرژی ما را تحلیل می دهد. این افراد علائم و نشانه هایی را بروز می دهند که در ادامه به این نوع از افراد نامناسب برای ازدواج می پردازیم:

عصبانی شدن هنگامی که چیزهای کوچک مطابق میل او نباشد

تهدید و دشنام هنگام اختلاف نظر با او

عصبانیت خود را بر سر اشیا و گاه شکستن آنها خالی می کنند

دمدمی مزاج هستند

کتک زدن و تخلیه خشم بر سر اطرافیان در رفتارش است

این افراد به اصطلاح خودمانی دست به زن دارند و در زندگی مشترک معمولا همسر آزاری دارند و با وجود ابراز علاقه در هنگام عصبانیت همسر خود را کتک می زنند. ازدواج با این افراد آسیب های فیزیکی و روانی جدی بر شما خواهد گذاشت. پس در انتخاب خود احتیاط کنید که با چه کسانی نباید ازدواج کرد!

3 - با چه کسانی نباید ازدواج کرد | افراد بی مسئولیت

بسیارند کسانی که شرایط را مسئول حال و وضع خود می دانند و از عالم و آدم گله دارند به جز خودشان!!! این دسته از آدم ها عادت به مظلوم نمایی دارند. این افراد مستقیم خشم خود را بیان نمی کنند. از قبول کمک و راهنمایی دیگران سر باز میزند و در برابر آن مقاومت می کنند. همشیه دلیلی برای ناراحتی خود می یابند. به موفقیت و خوشبختی دیگران حسادت می کنند. این ویژگی ها باعث شده است که این افراد جز با چه کسانی نباید ازدواج کرد تلقی شوند. در کل چند ویژگی اصلی برای شناخت را در زیر بیان می کنیم.

1- آنها هرگز مسئولیت پیشامد های زندگی خود را به عهده نمی گیریند

2- شرایط و دیگران را عامل مشکلات خود می دانند

3- ناراحتی خود را مستقیم بیان نمی کنند

4- احساس ضعف و درماندگی می کنند

همچنین افرادی برای زندگی مشترک با شما مناسب نیستند.

4 - با چه کسانی نباید ازدواج کرد | افراد کنترل کننده

بر خلاف افراد بی مسئولیت که مسئولیت خود را بر عهده نمی گیرند، این افراد خود را مسئول زندگی دیگران نیز میدانند و برای دیگران نیز تعیین تکلیف می کنند. حس سلطه جویی در آن ها به وضوح دیده می شود و و معمولا از ابراز احساسات خود سر باز می زنند. اگر احساس کنند در کنترل آنها نیست از کوره در می روند، به والدینی سلطه جو و انتقاد گر تبدیل می شوند. در برابر درمان مسائل روانی مقاومت میکنند چرا که نمی خواهند تحت سلطه درمان گر قرار گیرند. در زندگی مشترک نیز نظرات شما را به عنوان همسر قبول نخواهند کرد. ازدواج با این افراد شما را تحت کنترل آنان قرار در خواهد آورد. قبل از تصمیم گیری به ازدواج با این افراد حتما فکر کنید.

5 - با چه کسانی نباید ازدواج کرد | افراد دارای اختلال جنسی

با توجه به اهمیت روابط جنسی در زندگی مشترک و ازدواج، اختلالات جنسی می تواند  مشکلات بزرگی را برای افراد ایجاد کند و آنها را در زمره با چه کسانی نباید ازدواج کرد قرار می دهد. این اختلال در سه دسته اصلی قرار میگرد.

الف- اعتیاد جنسی و نبود عزت نفس در مسائل جنسی

این افراد نشانه هایی در رفتار خود دارند. مانند فردی که به فیلم های مستهجن و غیر اخلاقی و خود ارضایی اعتیاد دارد. چشم چرانی می کنند. با جنس مخالف خود بسیار صمیمی می شوند و در برابر اندام و فیزیک آنها نظر می دهند و روابط نامشروع دارند. شناسایی این افراد کار راحتی نیست، گذشت زمان و صحبت در مورد تمایلات جنسی به تشخیص شما کمک می کند. در روابط خود به حس های درونی در مورد رفتار جنسی شریک زندگی تان اعتماد کنید و نگذارید به رفتارهایش ادامه دهد و آن ها را موجه جلوه دهد. در رابطه با این افراد ممکن است اعتیاد جنسی را با توانمندی جنسی اشتباه در نظر بگیریم، احساس کنیم خودمان مشکل داریم و خود را بد گمان و حسود تلقی کنیم و رفتار او را توجیه کنیم. در رابطه با این افراد احساس آرامش و امینت نخواهید داشت. ممکن است احساس کنید به شما خیانت می شود یا از شما سو استفاده جنسی می شود و عزت جنسی خود را از دست خواهید داد.

ب- اختلالات کنشی جنسی

 این دسته شامل چند نوع اختلال است که فعالیت جنسی را به مختل می کند که شامل موارد زیر است:

کسانی که میل به رابطه جنسی ندارند

افرادی تحریک جنسی نمی شوند

افراد زود انزال

کسانی که در هنگام رابطه جنسی درد زیادی به آنها وارد می شود

این نوع اختلال به درمان های روانشناختی- روانپزشکی نیاز دارد و قابل درمان هستند. عدم درمان این گونه اختلالات می تواند ازدواج را دچار مشکل کند.

ج- انحرافات جنسی

انحرافات جنسی شامل موارد زیر است

1-خودنمایی جنسی: یعنی فردی که تمایل زیادی برای نشان دادن آلت تناسلی خود به دیگران و به ویژه کسانی که انتظار چنین عملی را از جانب وی ندارند گفته می شود.

2- کودک آزاری: تمایل زیاد جنسی و یا تحریک جنسی در رابطه با کودکان با سن کمتر از 13 سال گفته می شود. والدین حتما باید در مورد کودک آزاری جنسی اطلاعات کامل داشته باشند تا بتوانند از آن جلوگیری نمایند.

3- یادگار خواهی: یعنی افرادی که با اشیایی مانند کفش، دستکش و لباس زیر که به پوشش آدم مرتبط هستند میل جنسی دارند

4- خود آزاری جنسی (مازوخیسم): اشتغال جنسی با تمایلات جنسی همراه با تصورات تحقیر شدن، کتک خوردن، برده بودن و هر گونه رنج کشیدن جنسی گفته می شود.

5- آزارگری جنسی (سادیسم): اشتغال ذهنی با امیال جنسی و خیالات تحقیر کردن، کتک زدن، به بند کشیدن و هر گونه آزار دادن جسمی و روانی برای شریک جنسی یا برای قربانی است.

6- نظر بازی: اشتغال جنسی مکرر با تصورات یا اعمال مربوط به دید زدن افراد برهنه یا در حین تعویض لباس یا فعالیت جنسی هستند، گفته می شود.

اختلال و انحراف جنسی افراد آنها را در دسته با چه کسانی نباید ازدواج کرد قرار داده است و مشکلات اساسی را برای ازدواج ایجاد می کنند. افراد منحرف و دارای اختلالالت جنسی حتما باید درمان شوند. در غیر این صورت بهترین راه ممکن دوری از ای اشخاص است.

6 - با چه کسانی نباید ازدواج کرد | افرادی که به بلوغ فکری نرسیده اند

منظور کسانی است که رفتارشان مانند بچه ها است. مسئولیت کارها را به عهده دیگران از جمله همسر خود می اندازند. همسر برای آن ها نقش پدر و مادر را دارد.این صفات باعث می شوند این افراد جز گروه با چه کسانی نباید ازدواج کرد قرار می دهد. برای شناخت چنین افرادی می توانید از نشانه های آن ها که در ادامه ذکر شده است استفاده کنید:

الف-مسئولیت پذیری اقتصادی ندارند

این افراد حساب دخل و خرجشان از دستشان در می رود. چک های برگشتی دارند، همشیه بدهکار هستند، از لحاظ اقتصادی هیچ برنامه ای برای پس انداز پول ندارند، به خرید کالا های غیر ضروری می پردازند، در کار و شغل ثبات ندارند. معمولا وابستگی مالی و اقتصادی شدیدی به والدین خود حتی بعد از ازدواج دارند.

ب- غیر قابل اعتماد هستند

این افراد مسولیت پذیری رفتاری ندارند و زیر گفته ها و قول های خود میزنند، فراموش کار هستند، دائما کارها را به تعویق می اندازند. در ارتباط با این افراد همواره مجبوریم وظایفش را به وی یاد آوری کنیم، کارهای ناتمامش را تمام کنیم، مسئولیت ناپذیری اش را توجیه کنیم. اعتماد و احترامی هم در رابطه با ای نافراد وجود نخواهد داشت.

ج- این افراد بی انگیزه و بی هدف هستند

عدم بلوغ فکری این افراد باعث شده هدف و مقصودی در زندگی نداشته که بنابراین سرگردان و بی انگیزه هستند. این افراد همیشه منتظر هستند تا شرایط خوبی پیش آید و عملا خودشان کاری نمی کند، جون هدف ندارند. برنامه ریزی نمیکنند، بی انگیزه می شوند و از انجام وظایف طفره رفته و سر باز می زنند.

7 - افرادی که از ابراز احساسات خود عاجز هستند

این افراد در بروز احساسات خود ناتوانند، بنابراین آن را سرکوب می کنند، بیان آن را کاری مسخره می دانند. در برقراری روابط عاطفی ناتوانند. واضح است که در زندگی مشترک که سرشار از عواطف و احساسات است، نمی توانند شریک خوبی برایتان باشند. این دلایل باعث شده که آنها جز با چه کسانی نباید ازدواج کرد قرار گیرند. نشانه های این افراد را به صورت زیر می توان دسته بندی کرد:

1- در بیان عواطف خود ناتوانند: در روابط همیشه انتظار داریم که فرد مقابلتان احسساسات خود را بیان کند و اگر او نتواند این کار را به درستی انجام دهد. باید با حدس و گمان عواطفش را تشخیص دهیم. پس خودمان نیز سردرگم می شویم و رابطه مان به خطر می افتد.
2- مایل نیستند درباره احساسات خود صحبت کنند: رابطه با این افراد تنها یک قرارداد ازدواج است و نه رابطه عاطفی.

8 - کسانی که هنوز گرفتار درد و رنج روابط قبلی خود هستند

چون روحیه مناسبی ندارند، ازدواج با این افراد ناامید کننده و دشوار است. این افراد زجر و کینه روابط قبلی خود را در دل دارند، ذهن و قلبشان درگیر گذشته است و نمی توانند به شما عشق و محبت داشته باشند. ممکن است نسبت به روابط قبلی خود احساس گناه کنند و از عشق ورزیدن به شما و دوست داشتنتان ناتوان باشند. از روی ترحم دلسوزی و برای بهبود زخم های این افراد ممکن است وسوسه شوید تا با آنان ازدواج کنید اما این افراد به درمان تخصصی نیاز دارند.

9 - افرادی که خانواده آنها در زندگی زناشویی وی دخالت می کنند

وقتی ازدواج می کنید، باید با خانواده همسر خود رابطه داشته باشید. خانواده همسرتان می توانند به رابطه شما کمک کنند یا به آن آسیب بزنند. اگر خانواده همسرتان آزارگر باشند و او نتواند از شما در برابر آنها دفاع کند، رابطه شما با خطر جدی روبرو می شود و شما آسیب می بینید. تشخیص این خانواده ها آسان نیست و به مرور زمان قابل لمس است. اما مهم توانایی همسر در حفظ حریم رابطه شما است. خانواده این افراد از عروس یا داماد خود انتظار انجام کارهایی را دارند که از وظایف آن ها نیست. دائما در زندگی شما و همسرتان دخالت کنند. احساس می کنند شما عامل جدایی او از خانواده اش شده اید و به صورت ناخودآگاه در فکر تنبیه شما هستند. به شما احترام نمی گزارند و ...
اگر همسرتان نتواند در برابر خانواده اش بایستد به این معنی است که هنوز بالغ نشده و جز دسته با چه کسانی نباید ازدواج کرد هستند.

10 - اختلال شخصیتی و افراد نامناسب برای ازدواج

کسانی که اختلال شخصیت دارند، برای ازدواج مناسب نیستند، تشخیص اختلالات روانی و شخصیتی دشوار است و ار عهده درمانگر و روانپزشک بر می آید. درمان آن حتی توسط روانپزشک و درمانگر سخت است و خود فرد و اطرافیان از این مسئله رنج می برند. این افراد اصلا برای ازدواج مناسب نیستند. مشاورین روانشناس با انجام تست MCMI یا تست میلون می توانند افراد با اختلالات شخصیتی را شناسایی کنند. باید بدانید که هر تستی نمی تواند به تنهایی این مشکل شخصیتی را شناسایی کند و نیاز به بررسی نتایج توسط یک متخصص روانشناسی را دارد.

چرا نباید با افردای که این ویژگی ها را دارند ازدواج کنیم؟

در این مقاله سعی شد ویژگی های افراد نامناسب برای ازدواج را برایتان معرف کردیم. آیا با این افراد نباید ازدواج کرد؟ یا چه شخصی مناسب برای ازدواج با آنها است؟ در جواب باید گفت که ازدواج حق افراد است و نمی توان ازدواج را از هیچ آدمی سلب کرد. اما این افراد ابتدا باید مشکلات خود را قبل از ازدواج درمان نمایند چرا که ازدواج کردن به پیش نیاز هایی نیاز دارد که بدون داشتن آنها نباید وارد یک زندگی مشترک شد. مثلا فردی که بیماری مانند اعتیاد را دارد نباید با یک فرد سالم تا قبل از درمان کامل ازدواج کند. ما باید حق اختیار آدم ها را رسمیت بشناسیم، مثلا وقتی فردی سالم می خواهد با فردی نامناسب ازدواج کند نمی توانیم به زور مانع آن شویم و تنها کاری که باید بکنیم هشدار دادن و راهنمایی کردن است و نکته ای که در صورت ازدواج با این افراد باید به یاد داشته باشید این است که تولد فرزند را باید به تاخیر انداخت تا در صورت شکست ازدواج فرزند آسیب نبیند.

Share