به روز کردن دین خود را از حضرت عبدالعظیم حسنی یاد بگیریم

سید حسین سیدی
حضرت عبدالعظیم
حضرت عبدالعظیم حسنی، با عرضه دین خود به امام هادی(علیه السلام) به ما آموخت که دین خود را مدام، به روز کنیم.

به روز کردن دین خود را از حضرت عبدالعظیم حسنی یاد بگیریم :

انسان برای پیشرفت کار دنیای خود(پیشرفت تحصیلی و شغلی و...) خود را مدام، به روز می کند. برای پیشرفت در کار اخروی نیز باید خود را مدام به روز کند. این از نکاتی است که حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام، با عرضه دین خود به امام هادی(علیه السلام) به ما آموخت.

حضرت عبدالعظیم حسنی می گوید که بر امام هادی(علیه السلام) وارد شدم و گفتم: «إنّى اُريدُ أن أعرِضَ عَلَيكَ دينى ، فَإِن كانَ مَرضِيّاً ثَبَتُّ عَلَيهِ حَتّى‏ ألقى‏ اللَّهَ‏ عزّ وجلّ؛ اى پسر پيامبر ! ميل دارم دينم را بر شما عرضه بدارم ، كه اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا به لقاى خداوند عزّ وجلّ برسم». سپس سیدالکریم عقاید حقه خود را (وحدانیت خدا، امامت، واجبات دینی) بر امام عرضه داشت؛ و در نهایت امام به او فرمود: «يا أبَا القاسِمِ ! هذا وَ اللَّهِ دينُ اللَّهِ الَّذى ارتَضاهُ لِعِبادِهِ ، فَاثبُت عَلَيهِ ، ثَبَّتَكَ اللَّهُ بِالقَولِ الثّابِتِ فِى الحَياةِ الدُّنيا و فِى الآخِرَةِ؛ اى ابوالقاسم ! به خدا سوگند، اين [عقايد]، دين خداست كه آن را براى بندگانش برگزيده است. پس بر آن، ثابت باش. خداوند، تو را بر طريق ثابت در زندگى دنيا و آخرت پايدار بدارد!».[1] بنابراین باید ما به تبعیت از سید الکریم، دین خود را بر عالمان دینی عصر خود و افراد مطلع و دیندار ، عرضه کنیم. به عبارت دیگر، باید مدام دین خود را به روز کنیم.

نکته مهم: به روز کردن مسائل دینی، مساله ی خیلی مهمی است و آن را نباید به دانستن مسائل کلی دینی محدود کنیم. به عبارت دیگر، گاهی انسان در ابتدای راه (شروع به کار اقتصادی)، معتقد به حلال و حرام خدا است، اما در میانه راه، از به روز کردن دین خود غفلت می کند و گرفتار شبهات و خدای ناکرده کار حرام می شود. یک کاسب و تاجر را در نظر بگیریم که در ابتدای کار خود به این حدیث حضرت علی(علیه السلام) التفات دارد که می فرماید: «اى گروه تاجران! ابتدا احكام را ياد بگيريد، سپس تجارت كنيد»[2] اما با گذشت زمان و سرگرم شدن به کار اقتصادی، از به روز کردن دین خود غفلت کرده و خدای ناکرده ممکن است گرفتار لقمه حرام شود. مثلا فردی هست که معتقد به حلال و حرام است، اما چون دین خود را به روز نمی کند، به اسم اینکه کار او قانونی است و دلایل دیگر، گرفتار لقمه حرام می شود(خیلی از شرکت ها همچون شرکت های گلدکوییستی به ظاهر قانونی هستند، اما چندان مراعات حلال و حرام خدا را ندارند).
خدا به ما رحم کند.

به روز کردن دین

پی نوشت ها:
1ــ امالی صدوق ص339 و340.
2ــ کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص150.

Share