آیین رحمت - حجت الاسلام انصاریان

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل آیین رحمت - حجت الاسلام انصاریان10.15 مگابایت
موضوع: 
دستور امیرالمومنین علیه السلام به مالک نسبت به رعایت خقوق مردم/ مالک! اگر سال نیامده بود،از مردم مالیات نگیر!

آیین رحمت - حجت الاسلام انصاریان

آیین رحمت ؛ عنوان سخنرانی کوتاه و دلنشین حجت الاسلام انصاریان است که به مدت یک دقیقه تقدیم حضور جویندگان طریق معرفت می شود.

آیین رحمت

آیین رحمت

«دین اسلام»؛ دین رأفت، رحمت، مودّت و دوستی است و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به عنوان رحمت برای عالمیان از جانب خداوند مبعوث به رسالت شده است، قوانین و کتابی که اسلام برای هدایت بشر دارد، منطبق بر عقل و منطبق می  باشد.

به طور کلی، دین اسلام بر اساس عقل و منطق، همراه با محبت و دوستی پایه گذاری شده و در اصل اولی، دین اسلام از خشونت و برخورد خشن بیزار و متنفر می باشد.

برای اثبات این مطلب، آیات قرآن و کتاب آسمانی مسلمانان و سیره عملی خود پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و هم چنین دستور العمل ها و بیانات پیامبر اسلام باید ملاحظه گردد.

الف) قرآن کریم خطاب به پیامبر اسلام می فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ»(انبیاء: 107)؛ ما تو را نفرستادیم مگر به عنوان رحمت برای جهانیان.

دینی که پیامبرش را به عنوان رحمت برای مردم معرفی می کند، مسلما نمی تواند دین خشونت باشد.

در آیه دیگر به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله دستور به تواضع و فروتنی در مقابل مؤمنین را بیان می کند و می فرماید: «وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِلْمُؤْمِنِینَ»(حجر: 88)؛ «بال خویش را براى مؤمنان فرو گستر».

و نیز در جای دیگر، خداوند به پیامبرش فرمان عفو و گذشت و مدارا را صادر می کند. «خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ»(اعراف: 199)؛ «گذشت پیشه کن و به [کار] پسندیده فرمان ده و از نادانان رخ برتاب».

تمام این آیات، بیان گر و نشانه رحمت پیامبر اسلام و ملایم و با مودت بودن و مطابق منطق بودن دین اسلام می باشد؛ زیرا اگر اسلام دین محبت، الفت، صمیمت و دوستی نمی بود، این همه تأکید به عفو، گذشت، محبت، اخلاق نیک و امثال این امور معنا نداشت. دینی که تأکید می کند پیامبر با عفو، گذشت، مهربانی و محبت و اخلاق نیک با دیگران رفتار کنید و در برابر مؤمنین متواضع باشد.

آیین رحمت

Share