حکایت جدا شدن دست مرد از زن در کنار کعبه الهی

امام حسین علیه السّلام؛
حکایت جدا شدن دست مرد از زن در کنار کعبه الهی با دعای حضرت امام حسین علیه السلام به نقل از امام صادق علیه السّلام

حکایت جدا شدن دست مرد از زن در کنار کعبه الهی

حکایت جدا شدن دست مرد از زن در کنار کعبه الهی از امام صادق علیه السّلام روایت شده که حضرت می فرمایند:

روزی در مراسم حجّ و طواف کعبه الهی، زنی چون دیگر مسلمان ها مشغول طواف کردن بود، در حالتی که دستش از آستین عبایش بیرون و نمایان بود، که ناگاه مرد بوالهوسی - که او نیز مشغول طواف کعبه الهی بود - چشمش به آن زن افتاد و دید که دستش نمایان است، نزدیک او آمد و دست خود را بر روی مُچ دست زن کشید.

در این لحظه به قدرت خداوند متعال دست مرد - هوس باز - به دست آن زن - بی مبالات - چسبیده شد؛ و هر چه تلاش کردند نتوانستند دست خود را از یکدیگر جدا سازند.

افرادی که در حال طواف بودند، اطراف این زن و مرد جمع شدند و هرکس به نوعی فعالیت کرد تا شاید دست های این دو نفر را از یکدیگر جدا کنند، ولی سودی نبخشید؛ و در اثر ازدحام جمعیت، طواف قطع گردید.

و بعد از آن که ناامید گشتند، فقهاء و قضات آمدند و هر یک به شکلی نظریه ای صادر کرد: بعضی گفتند: باید دست زن قطع شود؛ چون دستش را ظاهر گردانیده و سبب فساد و گناه شده است.

و برخی گفتند: بلکه مرد مقصّر است؛ و باید دست او قطع گردد.

و چون بین آنها اختلاف نظر پیدا شد و نتوانستند این مشکل را حلّ نمایند، به ناچار در جستجوی أهل بیت و فرزندان رسول خدا صلوات اللّه علیهم اجمعین بر آمدند؛ و سؤ ال کردند که کدام یک از ایشان در مراسم حجّ مشارکت کرده است؟

گفته شد: حضرت أبا عبداللّه الحسین علیه السّلام شب گذشته وارد مکه شده است؛ و تنها او می تواند مشکل گشا باشد، پس شخصی را فرستادند تا امام حسین علیه السّلام را در آن جمع بیاورد.

وقتی حضرت ابا عبداللّه علیه السّلام در آنها جمع حضور یافت، أمیر مکه خطاب به حضرت کرد و گفت: یاابن رسول اللّه! نظریه شما درباره این مرد و زن - تبه کار - چیست؟

حضرت رو، به جانب کعبه الهی نمود و دست های خود را به سمت آسمان بلند کرد و دعائی را زمزمه نمود؛ و چون دعای حضرت خاتمه یافت دست مرد از زن جدا شد.

امیر مکه پرسید: اکنون آنها را چگونه مجازات کنیم؟

امام حسین علیه السّلام فرمودند: دیگر مجازاتی بر آنها نیست، (زیرا خداوند توانا آنها را مجازات نمود).

حکایت جدا شدن دست مرد از زن در کنار کعبه الهی

منابع روایت : 
✔ 
تهذيب الاحكام : ج 5، ص 470، ح 293.
 مناقب ابن شهرآشوب : ج 4، ص 51.
 بحارالانوار: ج 44، ص 183، ج 10.

حکایت جدا شدن دست مرد از زن در کنار کعبه الهی

برگرفته از کتاب چهل داستان از امام حسین علیه السّلام؛ عبداللّه صالحی/ حکایت جدا شدن دست مرد از زن در کنار کعبه الهی

Share