سلس البول ، احکام بیماری، علل و درمان

گروه بهداشت و درمان ضیاءالصالحین؛
اسپند
سلس [س َ ل ِ] (ع ص) نرم و آسان - سلس البول یعنی عدم توانایی کنترل ادرار به صورتی که قطره قطره و بی اختیار خارج می شود. در اصطلاحات طب سنتی آن را تقطیر البول نیز می نامند.

سلس البول

سلس [س َ ل ِ] (ع ص) نرم و آسان - سلس البول یعنی عدم توانایی کنترل ادرار به صورتی که قطره قطره و بی اختیار خارج می شود. در اصطلاحات طب سنتی آن را تقطیر البول نیز می نامند.

سلس البول

پرسش: حکم نماز کسی که نمی تواند جلوی ادرارش را بگیرد، چیست؟

پاسخ: اگر فردی به بیماری سلس البول دچار شده است، در صورتی که به اندازه خواندن نمازِ با طهارت و با بدن پاک وقت پیدا نمی کند، چنین شخصی برای هر نماز یک وضو بگیرد و با دستمال از رسیدن بول به لباس و بدن جلوگیری کند و نماز را بخواند و نمازش صحیح است.[1]

معنای سلس البول

سلس [ س َ ل ِ ] (ع ص ) نرم و آسان [2] - سلس البول یعنی عدم توانایی کنترل ادرار به صورتی که قطره قطره و بی اختیار خارج می شود.[3] در اصطلاحات طب سنتی آن را تقطیر البول نیز می نامند. (قطره قطره شدن ادرار؛ چکه چکه)

فتوای مقام معظم رهبری، آیت الله خامنه ای

اگر فردی به بیماری سلس البول دچار شده است، به طوری که همیشه قطرات بول بی اختیار از او خارج می شود، در صورتی که به اندازه خواندن نمازِ با طهارت و با بدن پاک وقت پیدا نمی کند، چنین شخصی برای هر نماز یک وضو بگیرد و با دستمال از رسیدن بول به لباس و بدن جلوگیری کند و نماز را بخواند و نمازش صحیح است. [4]

علل بروز سلس البول

هر گاه در کارکرد پروستات مشکلی ایجاد بشود، می تواند باعث بروز سلس البول شود. اما این مشکلات خود به چند دسته تقسیم می شوند. یکی از رایج ترین این مشکلات، ورم پروستات می باشد. در این صورت همیشه مقداری ادرار بعد از تخلیه باقی می ماند که بعد از بلند شدن به صورت قطره قطره از مثانه خارج می شود. در خانم ها از آنجایی که پروستات وجود ندارد، این مشکل به خاطر ضعف در مثانه بوحود می آید. در این حالت مثانه توانایی کنترل ادرار را ندارد و به صورت قطره قطره خارج می شود. گاهی نیز این مشکل به خاطر افتادگی مثانه رخ می دهد. در کل این مشکل بیشتر در کهن سالی و افراد سالمند رخ می دهد.[5]

روش های درمان سلس البول

1. در کتاب گلهای ارغوان، حاج میرز رضا سقازاده در یادداشتهای سودمند برای درمان این بیماری چنین می نویسد: برای سلس البول سه روز مقدار 2 مثقال کندر با شکر بخورد؛ رفع شود.[6]

2. روغن گل سرخ

در روایتی از ابوعلی سینا آمده است که مردی همیشه پیش وی می رفته است و از سلس البول گلایه می کرده است. ایشان هر دوا و درمانی را امتحان کرده بوده است ولی هیچکدام فایده ای نداشته اند. حکیم نیز از درمان این بیماری ناامید گشته بوده است که در کتابی در مورد خواص روغن گل سرخ می خوانند. ایشان می فرمایند : «بعد از اینکه آن مرد را به استفاده از روغن گل سرخ ترغیب کردم، بعد از گذشت 5 هفته، ایشان درمان گشتند و از آن پس من درمان سلس البول را در روغن گل سرخ یافتم.» اگر کسی به این بیماری دچار است می تواند از روغن گل سرخ استفاده کند تا بر بیماری فائق بیاید.

3. اسپند

استفاده از اسپند یکی از بهترین روشها برای درمان سلس البول می باشد. استفاده از اسپند حنی در روایتی از امام صادق علیه السلام نیز توصیه شده است. اسپند نه تنها می تواند جلوی سلس البول را بگیرید و برای درمان کسانی که به بیماری سلس البول دچار شده اند بسیار مفید است. برای اینکه اسپند تاثیری نیکو داشته باشد، باید آن را خشک کرده و از آن جوشانده درست کنید. سپس از آن هر صبح بصورت ناشتا استفاده کنید. حکیمان تاکید دارند که این نسخه باید تا 40 روز ادامه یابد تا مفید واقع شود.

4. سنجد

یکی از ابتدایی ترین روشها برای درمان و یا پیشگیری از این بیماری، استفاده از سنجد می باشد. سنجد نه تنها در کتابهای زکریای رازی و جالینونس بعنوان یکی از بهترین داروها برای درمان بیماری های ادراری ذکر شده است، بلکه در روایات اسلامی نیز از آن بعنوان ماده ای که که پوست می رویاند و جلوی تقطیر و نفتیر را می گیرد، یاد شده است. استفاده از سنجد کمک می کند تا کارکرد پروستات بهبود پیدا کند.

5- استفاده از حمام های که موجب تعریق در بیمار می شوند ( استفاده از سونا می تواند بسیار مفید باشد )

6- تخم خیار : برای این کار کافی است تا تخم خیار را مانند آدامس در دهان خود بجوید.[7]

سلس البول

منابع :
1. حوزه نت، برگرفته از مقاله «وضو»
2. لغت نامه دهخدا
3. فرهنگ فارسی عمید
4. دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
5. آسان طب
6. سقازاده واعظ تبریزی، محمدرضا، گلهای ارغوان: ادویه و ادعیه، جلد دوم، تهران، انتشارات کتابفروشی اسلامیه، نوبت چاپ: ششم 1386 هـ.ش (سه جلد در یک مجلد)، ص 160.
7. آسان طب.

Share