سرچشمه گناهان - حجت الاسلام انصاریان

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل سرچشمه گناهان - حجت الاسلام انصاریان35.51 مگابایت
«سرچشمه گناهان» عنوان سخنرانی کوتاه و دلنشین حجت الاسلام حسین انصاریان است که به مدت 3 دقیقه تقدیم حضور جویندگان طریق معرفت می شود.

سرچشمه گناهان - حجت الاسلام انصاریان

« سرچشمه گناهان » عنوان سخنرانی کوتاه و دلنشین حجت الاسلام انصاریان است که به مدت 3 دقیقه تقدیم حضور جویندگان طریق معرفت می شود.

سرچشمه گناهان

سرچشمه گناهان

اگر بنده به اندازه نمازهای اهل آسمان و زمین نماز بخواند و روزه بگیرد امّا در دل او ذرّه ای حبّ دنیا یا شهرت آن یا ریاست آن یا زر و زیور آن ببینم، هرگز در خانه ام در جوار من در نخواهد آمد.

امام علی علیه السلام در ذکر حدیث معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله:

خداوند متعال فرمود: … ای احمد! اگر بنده به اندازه نمازهای اهل آسمان و زمین نماز بخواند، و به اندازه روزه های اهل آسمان و زمین روزه بگیرد، و چون فرشتگان غذا نخورد، و مانند برهنگان جامه بپوشد، امّا در دل او ذرّه ای حبّ دنیا یا شهرت آن یا ریاست آن یا زر و زیور آن ببینم، هرگز در خانه ام به جوار من در نخواهد آمد، و محبّت خود را از دل او برخواهم کَند. سلام و محبَت من، برتو باد!

متن حدیث:
امام علی علیه السلام فی ذِکرِ حَدیثِ مِعراجِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله: قالَ اللّه ُ تَعالی: … یا أحمَد، لَو صَلَّی العَبدُ صَلاةَ أهلِ السَّماءِ وَ الأَرضِ، و صامَ صِیامَ أهلِ السَّماءِ وَ الأَرضِ، و طَوی حدیث مِنَ الطَّعامِ مِثلَ المَلائِکَةِ، و لَبِسَ لِباسَ العاری، ثُمَّ أری فی قَلبِهِ مِن حُبِّ الدُّنیا ذَرَّةً أو سُمعَتِها أو رِیاسَتِها أو حِلیَتِها أو زینَتِها، لا یُجاوِرُنی فی داری، و لاَءَنزِعَنَّ مِن قَلبِهِ مَحَبَّتی، و عَلَیکَ سَلامی ومَحَبَّتی.
«ارشاد القلوب، ص ۱۹۹ _ ۲۰۶ - بحار الأنوار، ج ۷۷ ص ۳۰»

دنیا مؤنث «ادنی»، از «دنیء» و «دنائت» به معنی پست تر و ناچیزتر (در مقایسه با زندگی آخرت) یا از «دنو» به معنی نزدیکتر (در مقایسه با زندگی آخرت) است.

در بیان قرآن و روایات، دنیا به دو قسم است: دنیای مذموم و دنیا ممدوح. در اغلب مواردی که در کلام معصومان (ع)، سخن از دنیا به میان آمده، و انسان ها را از فریب آن بر حذر داشته اند، اشاره به دنیای مذموم و ناپسند دارند، دنیایی که صاحبانش آن را برای خودش بخواهند و نگاه استقلالی به آن داشته باشند. اما دنیای ممدوح،  یعنی نگاه آلی نه استقلالی، یعنی استفاده از فرصت عمر در مسیر جلب رضای الهی و نردبانی برای کسب کمالات معنوی، این نگاه به دنیا، ایثار و انفاق را بر انسان آسان می کند.

حب دنیا سرمنشاء همه ی خطاهاست. بهترین و اثربخش ترین راه رهایی و نجات انسان از حب دنیا و آلودگی های دنیوی، اصلاح نفس و رسیدن به مقام بندگی و عبودیت خداوند است. علاوه بر این دو، راهکارها بسیاری در قرآن مجید ذکر شده است که به مواردی چند اشاره می کنیم:

1. شناخت حقیقت و جایگاه خویش در نسبت با دنیا.

2. تفکر عمیق در ماهیت دنیا و آثار سوء حب دنیا.

3. تقویت ایمان و عمل صالح و رعایت تقوا و خودسازی، تزکیه نفس و ترک هوی پرستی.

4. یاد مرگ و معاد.

5. مطالعه در احوال اقوام گذشته.

6. هجرت و جهاد.

7. پرهیز از حرص و آز در جمع آوری مال دنیا و زیاده خواهی و پیشه کردن قناعت و اکتفا به ما یحتاج و ضروری.

8. صبر و تحمل در برابر شدائد.

سرچشمه گناهان

Share