مسیر سعادت - حجت الاسلام انصاریان

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل مسیر سعادت - حجت الاسلام انصاریان26.53 مگابایت
موضوع: 
این کلیپ کوتاه 2 دقیقه ای با عنوان «مسیر سعادت» در کلام حجت الاسلام و المسلمین انصاریان تقدیم شما عزیزان می شود.

مسیر سعادت - حجت الاسلام انصاریان

این کلیپ کوتاه و دلنشین 2 دقیقه ای با عنوان « مسیر سعادت » در کلام حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین انصاریان تقدیم شما عزیزان می شود.

مسیر سعادت

مسیر سعادت

نقش شناخت در زندگی، مهم است و هر کس بر مبنای نوع معرفت و آگاهی و باورهای خود زندگی می کند، به داوری می نشیند و عمل می نماید. دایره شناخت هم وسیع است؛ مثل: خودشناسی، خداشناسی، زمان شناسی، دشمن شناسی، حجت شناسی، نعمت شناسی، سنت شناسی، مردم شناسی،... و بسیاری شناخت های دیگر.

هر چه انسان برای کسب شناخت های صحیح، عمیق، گسترده و مفید، دقت صرف کند می ارزد، چون سعادت او بستگی به نوع شناخت و عملش دارد. توجه به «شناخت های ضروری و مفید»، ویژگی انسان های فهیم، بصیر و آینده نگر است. یکی از این شناخت های لازم و کارساز، شناخت «خود» است که در این نوشتار اندکی درباره آن توضیح می دهیم.

آدمی درباره «خود» از جنبه های متفاوتی می تواند شناخت و آگاهی به دست آورد:

- جایگاه انسان در مجموعه دستگاه خلقت؛

- ارزش وجودی و کرامتِ انسانی او؛

- استعدادهای رشد و بالندگی در مسیر کمال وجودی؛

- افکار، اندیشه ها و احساسات گوناگون انسان؛

- عوامل تکامل معنوی و انحطاط اخلاقی و شناخت عیوب خویشتن؛

- شگفتی های خلقت در اعضا و جوارح و اندام و دستگاه های بدن او؛

- ... و بالأخره شناخت خود از جهت عمل ها، رفتارها، عادت ها و اخلاق و نیز ارزیابی سیر زندگی و نهایتی که به آن خواهد رسید و فرجامی که برای او در سایه اعمالش رقم خواهد خورد.

اگر خودشناسی به تعبیر امام علی علیه السلام، سودمندترین معرفت ها به شمار آمده است: «معرفة النّفسِ انفعُ المعارفِ»،(1) به دلیل اهمیت و نقش آن در زندگی و سعادت انسان است و اگر آن حضرت فرموده است: «مَن عَرف نفسَه، عرفَ رَبَّه»،(2) به سبب آن است که انسان، جلوه ای از حکمت، قدرت، علم و اراده الهی است و با شناخت خود از ابعاد مختلف، می تواند به خداشناسی برسد.

پی نوشت :

1) غررالحکم و دررالکلم، شماره 9865.

2) همان، 7946.

 

Share