نوروز، خدمت به خلق، گروه های جهادی

موضوع: 
سید حسین سیدی
گروه های جهادی.
یکی از ظرفیت هایی خوبی که مخصوصا در عید نوروز این سال ها ظهور و بروز یافته است، بحث گروه های جهادی است.

نوروز، خدمت به خلق، گروه های جهادی

یکی از ظرفیت های خوبی که مخصوصا در ایام عید نوروز این سال ها ظهور و بروز یافته است، بحث فعالیت و حضور گروه های جهادی در مناطق محروم است. افرادی که حتی لحظه تحویل سال را کنار خانواده خود نیستند و در مناطق محروم و صعب العبور خدمت می کنند.

افرادی که تحت نام گروه های جهادی ، کمر همت به خدمت خلق بسته اند، این حدیث امام کاظم (علیه السلام) را مد نظر دارند که می فرمایند: «اِنّ لِلّهِ عباداً فی الأرضِ یَسعَونَ فی حوائجِ النّاسِ هُمُ الآمِنونَ یَومَ القِیامَةِ؛ همانا خدا را در زمین بندگانی است كه برای رفع نیازهای مردم می‌كوشند، اینان در روز قیامت (از عذاب)، در امان هستند.»[1] مفهوم حدیث این است که خدمت کنندگان به خلق (گروه های جهادی)، در روز قیامت، از عذاب خدا به دورند، و در رحمت باری تعالی غوطه ورند.

نکته مهم: قرار گرفتن انسان در فردای قیامت در کانون رحمت خداوند، علاوه بر خدمت رسانی به خلق، ویژگی ها دیگری را می طلبد که الحمدالله گروه های جهادی به آن متصف هستند. «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ‏ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ؛ مردان و زنان با ايمان، ولى (و يار و ياور) يكديگرند؛ امر به معروف، و نهى از منكر مى ‏كنند؛ نماز را برپا مى ‏دارند؛ و زكات را مى‏ پردازند؛ و خدا و رسولش را اطاعت مى كنند؛ بزودى خدا آنان را مورد رحمت خويش قرار مى ‏دهد؛ خداوند توانا و حكيم است‏.»[2]

در این آیه از مومنین و مؤمنان سخن به میان آمده و دیگر خصوصیات آنان. این آیه را می توان به نحوی بر گروه های جهادی تطبیق دهیم. می دانیم که در گروه های جهادی نیز خواهران جهادگر حضور دارند. انگیزه گروه های جهادی معنویت است(يُطيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ) یعنی کار برای خاطر خدا و اهلبیت(علیهم السلام). مسجد می سازند (وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ) و با این کار مردم را تشویق به اعمال معنوی می کنند (يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ). علاوه بر این در برخی از گروههای جهادی، طلاب گرامی نیز حضور دارند و کارهای تبلیغی را انجام می دهند.

 خدایا گروه های جهادی را مشمول رحمت خود قرار ده. آمین.

نوروز، خدمت به خلق، گروه های جهادی

پی نوشت:
1ــ بحار الانوار، ج 71، ص 319
2ــ توبه/71.

پدیدآورنده: 
Share