انقلاب و اوج حضور دینی مردم در خدمت رسانی

موضوع: 
سید حسین سیدی
مسابقه خدمت رسانی
یکی از ابعاد زیبای انقلاب اسلامی، به میدان آوردن آحاد ملت ایران بود. این حضورِ همراه با معنویت و دینداری مردم، زمینه پیشرفت نظام اسلامی را فراهم آورده است

انقلاب و اوج حضور دینی مردم در خدمت رسانی

یکی از ابعاد زیبای انقلاب اسلامی، به میدان آوردن آحاد ملت ایران بود. این حضورِ همراه با معنویت و دینداری مردم، زمینه پیشرفت نظام اسلامی را فراهم آورده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانیه گام دوم با اشاره به حضور مردم گفتند: «(انقلاب ما) مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه ‌های داخلی، حضور در صحنه‌ های ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید و در موضوعات اجتماعی مانند کمک‌ رسانی‌ها و فعّالیّت های نیکوکاری که از پیش ‌از انقلاب آغاز شده بود، افزایش چشمگیر داد. پس ‌از انقلاب، مردم در مسابقه‌‌ ی خدمت ‌رسانی در حوادث طبیعی و کمبودهای اجتماعی مشتاقانه شرکت می کنند.»[1] در این بخش از سخنان رهبری به نقش دینی مردم به طور صراحت اشاره نشده است؛ ولی به کارکردهای دینی مردم (نیکوکاری، استکبارستیزی، مقابله با فتنه ها) اشاره شده است.

باید بر جنبه دینی بودن حضور مردم در صحنه و یا کارکردهای آن تاکید شود؛ وگرنه چه بسا حضوری  باشد ولی خدای ناکرده چندان دینی و متعهدانه نباشد؛ در اینجا نه تنها سودی در بر ندارد؛ بلکه متاسفانه حوادثی را هم رقم می زند (در اوایل فتنه 88 برخی از مردم ندانسته به خیابان ها آمده و...).

مثالی موفق از حضور دینی مردم : بدون شک اگر حضور دینی مردم در دوران دفاع مقدس نبود؛ کار برای ایران خیلی سخت می شد. حضور مردم با انگیزه خدایی و معنوی باعث پیروزی کشور شد: «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ؛ چه بسيار گروه‏هاى كوچكى كه به فرمان خدا، بر گروه‏هاى عظيمى پيروز شدند! و خداوند، با صابران است.»[2]

مثالی برای سازندگی : گروههای جهادی با انگیزه دینی به دورترین نقاط کشور و نقاط صعب العبور می روند و به مردم خدمت می کنند. بدون شک اگر انگیزه دینی نبود، این گونه خدمتی را کمتر شاهد بودیم.

مثالی برای حضور مردم در بلایای طبیعی: در این روزها که بلای طبیعی سیل، مشکلاتی را برای هموطنان بوجود آورده است، می بینیم که گروههای زیادی به یاری سیل زدگان شتافته اند. الحمدالله  کسانی که به خدمت رسانی به مردم سیل زده کمک می کنند، با انگیزه دینی، کمک می کند. ولی شکی نیست آن کسی که انگیزه معنوی بیشتری دارد، خلوص بیشتری دارد و در نتیجه جدیت بیشتری به کار می بندد. مگر می شود انسانی بدون هیچ مزد و مواجبی، در میان گل و لای قرار گرفته و دغدغه اش، کمک به مردم باشد؟!

انقلاب و اوج حضور دینی مردم در خدمت رسانی

پی نوشت:
1ــ کلیک کنید
2ــ بقره/249.

پدیدآورنده: 
Share