احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده طبق نظر مراجع

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه
کودک شیرخوار
در این نوشتار سعی شده تا احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده در ماه مبارک رمضان طبق نظر مراجع تقلید از پایگاه اطلاع رسانی ایشان گردآوری شود....

احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده در ماه مبارک رمضان طبق نظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

• آیا روزه گرفتن بر زن باردارى که نمى داند روزه برای جنین او ضرر دارد یا خیر، واجب است؟
اگر بر اثر روزه، خوف ضرر بر جنین وجود داشته باشد و خوف وى هم داراى منشا عقلایى باشد، افطار بر او واجب است، در غیر این صورت، واجب است روزه بگیرد.

• تکلیف زنى که شیر مى دهد، در مورد روزه چیست؟
اگر روزه گرفتن باعث کمى شیر او و ناراحتى بچه شود یا براى خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و در صورت اول باید براى هر روز، یک مد طعام (تقریبا 750 گرم گندم یا نان یا برنج یا مانند آن) به فقیر بدهد و در فرض دوم، این امر احتیاط واجب است و در هر حال، روزه ها را باید قضا کند.

عکس نوشته | احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده

احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده در ماه مبارک رمضان طبق نظر آیت الله سیدعلی سیستانی(مدظله العالی)

• زنى که زاییدن او نزدیک است و روزه براى خودش یا حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در هر دو صورت روزه هایى را که نگرفته باید قضا نماید.
زنـى کـه بـچه شیر مى دهد و شیر او کم است چه مادر بچه یا دایه او باشد، یا بى اجرت شیر دهد اگـر روزه بـراى خودش یا بچه‎اى که شیر مى‎دهد ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و باید براى هر روز یـک مـد طعام (تقریبا 750 گرم گندم یا نان یا برنج یا مانند آن) به فقیر بدهد و در هر دو صورت روزه هایى را که نگرفته باید قضا نماید ولى بنابر احتیاط واجـب ایـن حـکـم اخـتصاص به موردى دارد که شیر دادن بچه منحصر به همین راه باشد و اما اگر راه دیـگـرى بـراى شـیر دادن بچه باشد - مثلا این که چند زن در شیر دادن او شرکت کنند - ثبوت این حکم محل اشکال است.

عکس نوشته | احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده

احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده در ماه مبارک رمضان طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی(مدظله العالی)

• آیا روزه بر مادرى که بچه شیر مى دهد، واجب است؟ 
زنانى که بچه شیر مى دهند (خواه مادر بچه، خواه دایه) اگر روزه گرفتن باعث کمى شیر آنها و ناراحتى بچه شود، روزه بر آنها واجب نیست ولى براى هر روز، کفاره (یک مد طعام)(تقریبا 750 گرم گندم یا نان یا برنج یا مانند آن) واجب است و بعدا نیز باید روزه را قضا کنند اما اگر روزه براى خودشان ضرر داشته باشد، کفاره لازم نیست ولى بعدا روزه هایی را که نگرفته اند، باید قضا کنند. 

• خانمی که یک سال به دلیل بارداری و 2 سال به دلیل شیردهی روزه نگرفته و هر 3 سال کفاره تمام روزه هایش را داده است، حکم قضای روزه هایش چگونه است و اصلا باید روزه قضا بگیرد یا خیر؟ 
چنانچه روزه گرفتن در این مدت برای او ضرر داشته، قضا ندارد ولی اگر برای بچه ضرر داشته، باید قضای آن را هم به جا بیاورد.

عکس نوشته | احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده

احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده در ماه مبارک رمضان طبق نظر آیت الله وحید خراسانی(مدظله العالی)

• تکلیف زنی که زایمان او نزدیک است و روزه برای حمل او یا برای خودش ضرر دارد چیست؟
در فرض مذکور روزه او صحیح نیست و بعدا باید روزه خود را قضا بنماید و در موردی که روزه برای حمل او ضرر داشته باشد علاوه بر قضا باید برای هر روز یک مد طعام (تقریبا 750 گرم گندم یا نان یا برنج یا مانند آن) به فقیر بدهد و احتیاط مستحب این است که در صورتی هم که روزه برای خودش ضرر دارد، یک مد طعام به فقیر بدهد.

• آیا زنی که بچه شیر می دهد می تواند روزه بگیرد؟
اگر شیر او کم باشد و روزه برای بچه یا برای خودش ضرر داشته باشد جایز نیست روزه بگیرد بلکه باید بعدا قضای آن را بجا آورد و این حکم در صورتی است که شیر خوردن این بچه از راه دیگری میسر نباشد و اگر میسر باشد واجب است آن زن روزه بگیرد و در صورتی که روزه برای بچه اش ضرر داشته باشد علاوه بر قضا باید فدیه هم بپردازد یعنی برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و احتیاط مستحب این است که در صورتی که روزه برای خودش ضرر داشته باشد برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.

عکس نوشته | احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده

احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده در ماه مبارک رمضان طبق نظر آیت الله صافی گلپایگانی(مدظله العالی)

• برای خانم های باردار از چه ماهی روزه گرفتن واجب نیست؟
معیار، ماه چندم نیست و روزه بر او واجب است؛ مگر وقتی که از یک منشا عقلایی و قابل اعتماد مانند تجربه خود یا گفته پزشک مورد اطمینان، خوف ضرر برای خودش یا بچه اش وجود داشته باشد.

• زنی که باردار است و نمی داند روزه برایش ضرر دارد یا نه، آیا باید روزه بگیرد؟
اگر خوف ضرر برای خودش یا جنین وجود داشته باشد، نباید روزه بگیرد و اگر خوف ضرر ندارد، باید روزه بگیرد.

• زن شیردهی که فرزندی دارد که علاوه بر خوردن غذا، از شیر مادر نیز استفاده می کند و مادر به علت شیردهی، ضعف کرده و چند روز را روزه نگرفته، وظیفه اش چیست؟
در فرض سوال، چنانچه روزه براى بچه یا مادر او به خاطر شیر دادن ضرر داشته یا احتمال عقلایى ضرر مى داده که قهرا موجب خوف ضرر می شود، خوردن روزه اشکال نداشته ولى باید براى هر روزی که خورده یک مد طعام (تقریبا 750 گرم) مانند گندم و جو و برنج به فقیر غیرسید بدهد و دادن پول اینها کفایت نمى کند و باید قضاى روزه ها را نیز بگیرد.

عکس نوشته | احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده

احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده در ماه مبارک رمضان طبق نظر آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی(مدظله العالی)

• زنى که زاییدن او نزدیک است و روزه براى خودش یا حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و باید براى هر روز یک مد طعام یعنى گندم یا جو یا نان و مانند اینها به فقیر بدهد و روزهایى را که نگرفته باید قضا نماید؟
زنى که بچه شیر مى دهد و شیر او کم است چه مادر بچه و یا دایه او باشد، یا بى اجرت شیر دهد، اگر روزه براى او و یا بچه‎اى که شیر مى دهد ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و باید براى هر روز یک مد طعام (تقریبا 750 گرم) یعنى گندم یا جو یا نان و مانند اینها به فقیر بدهد و روزه هایى را که نگرفته باید قضا نماید، ولى اگر کسى پیدا شود بى اجرت بچه را شیر دهد، یا براى شیر دادن بچه از پدر یا مادر بچه یا از کس دیگرى که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، اقوى آنست که بچه را به او بدهد و روزه بگیرد.

 

بازنشر از پایگاه سلامت به نقل از راسخون

احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده

مطالعه بیشتر :
فصل دهم: احکام روزه
فصل یازدهم: احکام روزه
احکام روزه آیت الله جوادی آملی

Share