شوخی کردن عنوانی برای دشمنی با آیات خدا

موضوع: 
سید حسین سیدی
به اسم شوخی
یکی از جنبه های زندگی دنیوی، مزاح و شوخی است که اگر به دور از آسیب باشد، قابل قبول و پسندیده است. اما گاهی برخی افراد بی دین، تحت عنوان مزاح وشوخی، هر سخنی را علیه دین می گویند. به نظر قرآن، این شیوه شوخی از دل آلوده آنها نشات می گیرد. انسان مسلمان باید

شوخی کردن عنوانی برای دشمنی با آیات خدا

یکی از جنبه های زندگی دنیوی، مزاح و شوخی کردن است که اگر به دور از آسیب باشد، قابل قبول و پسندیده است. اما گاهی برخی  افراد بی دین، تحت عنوان مزاح و شوخی، هر سخنی را علیه دین می گویند. به نظر قرآن، این شیوه شوخی از دل آلوده آنها نشات می گیرد. انسان مسلمان باید از این شوخی ها ـــ بخوانید دشمنی ــ با دین و آموزه های دینی پرهیز کند.

قرآن در مورد منافقان صدر اسلام که با آیات خدا به زعم خود شوخی می کردند، می فرماید: «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّما كُنَّا نَخُوضُ وَ نَلْعَبُ‏ قُلْ أَ بِاللَّهِ وَ آياتِهِ وَ رَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِؤُنَ؛ و اگر [نسبت به اعمال ناهنجار و گفتار باطلشان‏] از آنان بازخواست كنى، قاطعانه مى ‏گويند: فقط شوخى و بازى كرديم! بگو: آيا خدا و آيات او و پيامبرش را مسخره مى‏ كرديد؟»[1]

برخی از افراد جامعه، متاسفانه همین شیوه ای را که آیه فوق می فرماید، دنبال می کنند و به گفته تفسیر نمونه یکی از برنامه های آنان است: «منافقان امروز و منافقان هر زمان كه برنامه ‏هاى يك نواختى دارند از اين روش بهره‏ بردارى فراوان مى‏ كنند، حتى گاه مى‏ شود جدى ‏ترين مطالب را در لباس مزاح ها و شوخى‏ هاى ساده مطرح كنند، اگر به هدفشان رسيدند چه بهتر، و الا با عنوان كردن شوخى و مزاح از چنگال مجازات فرار مى‏ كنند.»[2]  امروزه دشمنان اسلام و شبهه افکنان، از فضای مجازی برای شوخی کردن با دین و آموزه های دینی بسیار بهره می گیرند و با الفاظ جذاب ، تا می توانند دین را به چالش می کشند.

بر عموم جامعه اسلامی لازم است که در مقابل این شبهه افکنان و کج اندیش هوشیاری خود را حفظ کنند و ضمن جواب های مستدل به شبهات آنها، این آیه از قرآن را مد نظر داشته باشند: «هر گاه كسانى را ديدى كه آيات ما را استهزا مى‏ كنند، از آنها روى بگردان تا به سخن ديگرى بپردازند! و اگر شيطان از ياد تو ببرد، هرگز پس از ياد آمدن با اين جمعيت ستمگر منشين.»[3] پیام آیه این است که فریب استهزا کنندگان آموزه های دینی را نخوریم؛ و این جدا از موضوع جواب گویی به شبهات بی پایه و اساس آنهاست.

نکته مهم: البته کسی که سوال دارد و برایش شبهه پیش آمده، با کسی که قصدش استهزاء آموزه های دینی و قرآن است، در نحوه ادبیات و مسائل دیگر، فرق دارد که این موضوع غالبا پوشیده نیست.

شوخی کردن عنوانی برای دشمنی با آیات خدا

پی نوشت
1ــ توبه/65.
2ــ تفسير نمونه ،ج‏8 ، ص 26.
3ــــ انعام/68.

پدیدآورنده: 
Share