شوخی و شرایط آن

ابراهیم اخوی
شوخی و شادی
نادیده گرفتن قوانین شوخی و زیر پا گذاشتن این قوانین و رد شدن از چراغ قرمزهای شوخی، ممکن است جریمه های سنگینی به دنبالش وجود داشته باشد.

چکیده شوخی و شرایط آن

برای ارتباط با دیگران از روش های گوناگونی استفاده می کنیم. یکی از این روش ها، صحبت کردن است. حرف هایی که می زنیم، نماینده شخصیت ما هستند. در این میان، عده ای دوست دارند هم شاد باشند و هم دیگران را در این شادی خود شریک کنند. آنچه که در این میان مهم است، نادیده گرفتن قوانین شوخی است. با زیر پاگذاشتن این قوانین و رد شدن از چراغ قرمزهای شوخی، ممکن است جریمه های سنگینی به دنبالش وجود داشته باشد.

تعداد کلمات: 698 / تخمین زمان مطالعه: 3/5 دقیقه

شوخی و شرایط آن

پرسش:
من نوجوانی شوخ طبع هستم. دوستان در کنار من احساس نشاط و راحتی می کنند؛ ولی برخی از شوخی های من باعث شده که مرا جدی نگیرند یا حتی شوخی هایی بوده که باعث ناراحتی دوستانم شده است. پدر و مادر من هم با شوخ بودن من کنار نیامده اند. نتوانستم درباره شوخی کردن به قانون های روشنی برسم. لطفا مرا راهنمایی کنید.
 
پاسخ:
برای ارتباط با دیگران از روش های گوناگونی استفاده می کنیم. یکی از این روش ها، صحبت کردن است. حرف هایی که می زنیم، نماینده شخصیت ما هستند. در این میان، عده ای مثل شما دوست دارند هم شاد باشند و هم دیگران را در این شادی خود شریک کنند. اصل این روحیه بسیار جالب و پسندیده است و به موفقیت بیشتر شما در ارتباط و تأثیرگذاری روی دیگران کمک می کند. آدم های شاد و شوخ طبع، از اعتماد به نفس خوبی برخوردارند و معمولا طرفداران زیادی دارند. آنچه که در این میان مهم است، نادیده گرفتن قوانین شوخی است. با زیر پاگذاشتن این قوانین و رد شدن از چراغ قرمزهای شوخی، ممکن است جریمه های سنگینی به دنبالش وجود داشته باشد. برای پیشگیری از این جریمه ها، به چند نکته توجه کنید:

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. این قانون از گذشته تاکنون وجود داشته است. برای شوخی کردن هم نیازمند زمان شناسی مناسب هستید. تصور کنید اگر بخواهید در یک مجلس ترحیم و عزاداری بخندید، چه قضاوتی درباره شما خواهند داشت؟ آیا شما را فردی با رفتار سنجیده ارزیابی می کنند یا نظرات متفاوت دیگری خواهند داد؟

شوخی به اندازه

یکی از قوانین اصلی شوخی، میانه روی در این کار است. مانند همه کارهای دیگر، زیاده روی در این کار می تواند دردسرآفرین باشد. بزرگان می گویند: شوخی در میان صحبت ها، مانند نمک در میان غذاست. همانطوری که نبود نمک غذا را بی مزه می کند، مصرف زیاد آن هم باعث شوری می شود و کسی از غذای شور لذت نمی برد. ضمن اینکه غذای پرنمک زیان آور است. شوخی زیاد، شخصیت جدی برای فرد باقی نمی گذارد و در چشم همه او را فردی غیرموفق و بی هدف نمایش می دهد، ولی شوخی سنجیده و به اندازه می تواند محبوبیت فرد را افزایش دهد.

شوخی بجا

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. این قانون از گذشته تاکنون وجود داشته است. برای شوخی کردن هم نیازمند زمان شناسی مناسب هستید. تصور کنید اگر بخواهید در یک مجلس ترحیم و عزاداری بخندید، چه قضاوتی درباره شما خواهند داشت؟ آیا شما را فردی با رفتار سنجیده ارزیابی می کنند یا نظرات متفاوت دیگری خواهند داد؟ هنگامی که افراد و فضا مناسب شوخی نباشد، لازم است کنترل بیشتری روی خودمان داشته باشیم. ممکن است دوست شما در یک اردوی جمعی، الان نیاز به استراحت داشته باشد و شوخی های شما و لطیفه های جورواجوری که تعریف می کنید، مانع استراحت و آرامش او گردد.

شوخی درست

یکی از شرایط شوخی، درست بودن آن است. یعنی به گونه ای نباشد که در آن توهین به یک گروه دیده شود. بعضی ها به بهانه خنداندن دیگران حاضرند هر هزینه ای را بپردازند و به همه چیز اهانت کنند تا شاید موفق شوند چند نفر را خوشحال نمایند. این قانون را مرور کنید که هدف شما نباید باعث شود از هر شیوه ای استفاده کنید. شوخی های فیزیکی هم ممکن در شرایط مشکل آفرین باشد. ممکن است شما با این گونه شوخی ها به دیگران آسیب بزنید و شرمنده آنها شوید. ما حتی حق نداریم به اسم شوخی، دروغ بگوییم و خالی بندی کنیم. شوخی نباید جوری باشد که بوی بی ادبی و قانون شکنی از آن بلند شود.

شوخی مناسب با روحیات فرد

روحیات دوستان شما با هم تفاوت دارد. به این روحیات توجه کنید. ممکن است کسی از شوخی کردن و شنیدن لطیفه خوشش نیاید، دوست دیگر شما شاید از شوخی های فیزیکی بدش بیاید، بعضی ها هم خودشان آخر شوخی اند. آدم شناسی در شوخی خیلی اهمیت دارد. وقتی دوست تان از شما خواست که دیگر در جمع با او شوخی نکنید و سر به سرش نگذارید، این را جدی بگیرید و سعی کنید آن را تکرار نکنید، چون ممکن است سرانجام خوشی نداشته باشد.

مراقب باشید به گناه نیافتید

شوخی برای شاد شدن و شاد کردن است. اگر این رفتار با گناهانی مثل مسخره کردن دیگران، غیبت، اذیت کردن، تهمت زدن و نسبت دادن خصوصیات ناروا به دیگران همراه باشد، دیگر شادی آن هم بی معنا خواهد بود؛ زیرا شادی حقیقی و ماندگار با گناه سازگاری ندارد. آقا و خانم باهوش کسی است که بتواند بدون عوارض و آسیب های اخلاقی و معنوی شاد باشد و دیگران را هم بخنداند.

با توجه به این قوانین قدری تأمل کنید و ببینید که مراعات نکردن کدام قانون، باعث ناراحتی دوست شما شده یا کدام رفتار شما موجب می شوند که پدر و مادرتان میانه خوبی با شوخی نداشته باشند؟

شوخی و شرایط آن

منبع : راسخون

Share