اسراف نکردن، کلیدی برای اقتصاد مقاومتی

موضوع: 
سید حسین سیدی
اقتصاد مقاومتی
یکی از اعمال بدی که در قران نیز مذمت شده است، اسراف و زیاده روی است.

اسراف نکردن، کلیدی برای اقتصاد مقاومتی

یکی از اعمال بدی که در قرآن نیز مذمت شده است، اسراف و زیاده روی است. هر چند در قرآن، اسراف معنی گسترده ای دارد و همه نوع زیاده روی و تجاوز از حد اعتدال را در بر می گیرد[1]؛ اما اولین معنی که از آن به ذهن می رسد، اسراف اقتصادی است که ما به دنبال آن هستیم.

قرآن درآیه ای از سوره انعام بعد از ذکر نعمت ها و میوه های دنیوی ــ که خدا عنایت کرده ــ می فرماید: «كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفينَ‏؛ از ميوه‏ هاى آنها هنگامى كه ميوه داد بخوريد، و حق [الهى‏] آن را روز درو كردنش [كه به تهيدستان اختصاص داده شده‏] بپردازيد، و از اسراف[در خوردن وخرج كردن‏] بپرهيزيد، كه قطعا خدا اسراف كنندگان را دوست ندارد.»[2] پیام این آیه برای مسئولین و مردم مسلمان ما، پرهیز از اسراف و تبذیر است، و پیداست که هر کدام مسئولیت های خاص خود را دارند.

مسئولین کشور ما باید حواسشان به پول  بیت المال باشد که آن را چگونه خرج می کنند. نکند خدای ناکرده در مسیری که نباید خرج شود، خرج شده و بخش های دیگر که به بودجه کافی لازم دارد، معطل بماند.

مسئولین کشور باید متوجه باشند که: سرمایه و امکانات کشور باید صرف تولید و بهاء دادن به توان داخلی شود؛ نه که صرف واردات بی رویه و گمرکات شود. اگر این گونه باشد اقتصاد مقاومتی که ـــ در پی استفاده از تمام ظرفیت های کشور، بدون هدر دادن(اسراف) آنهاست ــ تحقق می یابد إن شاءالله و کشور به جلو خواهد رفت.

همچنین مردم ما نیز باید نسبت به مصرف برق و آب و گاز اهمیت دهند. متاسفانه در کشور ما مصرف انرژی زیاد است و این مسئله باعث مشکلاتی شده و خواهد شد.

اسراف نکردن، کلیدی برای اقتصاد مقاومتی

پی نوشت:
1ــ لسان العرب؛ ابن منظور؛ ج6 ص 243.
2ــ انعام/141.

پدیدآورنده: 
Share