امنیت بیت کوین چیست؟

تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه
بیت کوین
برای محافظت و بالا بردن امنیت بیت کوین ها باید برخی کارها را انجام داد تا بیت کوین ها را از هر گونه دست بردی در امان نگه داشت. در ادامه می خواهیم درباره چگونگی ایمن نگه داشتن و حفظ امنیت بیت کوین صحبت کنیم...

امنیت بیت کوین چیست؟

امنیت بیت کوین شامل راه ها و روش های بسیار برای محافظت از بیت کوین های جمع آوری شده می باشد. بیت کوین ها به دلیل ارزشی که دارند، در مقابل هکرها در امان نیستند و بسیاری از افراد به دلیل سهل انگاری در محافظت از آنها، مقادیر بسیاری از بیت کوین های جمع آوری شده را از دست داده اند. بنابراین برای محافظت و بالا بردن امنیت بیت کوین ها باید برخی کارها را انجام داد تا بیت کوین ها را از هر گونه دست بردی در امان نگه داشت. در ادامه می خواهیم درباره چگونگی ایمن نگه داشتن و حفظ امنیت بیت کوین صحبت کنیم.

امنیت بیت کوین چیست؟

بهترین راه برای امنیت بیت کوین چیست؟

از آنجا که ارزش بیت کوین به طور پیوسته افزایش ‌یافته است، به همین دلیل در مبادلات پولی و کیف پول هم گسترش یافته است. اما این بیت کوین ها با این میزان ارزش نیاز به امنیت و ایمنی بیشتری دارد و اینکه چگونه می توان امنیت بیت کوین را تامین کرد، مرکزیت این مطلب است که ما به آن خواهیم پرداخت.

در حالی که نیاز به ارتقای سیستم پرداخت برای پذیرش بیت کوین وجود ندارد، ارزش نظارت بر کاربرد آن به ویژه برای یک کسب‌وکار با حضور گسترده اینترنت یا کسی که محصولات و خدمات دیجیتالی را به فروش می‌رساند، ارزش دارد. این دقیقاً مشابه بازی‌های آنلاین یا حق اشتراک می باشد.

احتمالا ارزهای دیجیتالی تا نسل ها بعد از پیشرفت بیشتری برخوردار شود و همچنین ادامه پیدا کند. اگرچه برخی از کشورها مانند چین استفاده خود را ممنوع کرده اند اما بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده نسبت به وجود آن در آرامش هستند و واکنشی از خود نسبت به ان نشان نداده اند. بسیاری از سازمان های بزرگ شروع به پذیرش و پرداخت با استفاده از بیت کوین کردند که بیشتر برای خرید محصولات و دریافت خدمات استفاده می شود. با این حال نوسانات اخیر در ارزش بیت کوین برخی از شرکت ها مانند Valve و Stripe را به رها کردن حمایت از بیت کوین و رمزنگاری ارز هدایت کرد.

با این حال، بسیاری از شرکت ها همچنان بیتکوین و دیگر اشکال ارزهای دیجیتالی را پذیرفته اند. استفاده از بیت کوین یک سود برای بازرگانان است که هزینه های تراکنش بیت کوین معمولا کمتر از 2 تا 3 درصد از پردازنده های کارت اعتباری است. مزایای آن برای مشتریانی که بیت کوین ها را پرداخت می کنند این است که آنها اطلاعاتی را پشت سر نگذارند که در سرقت هویت و کاهش امنیت بیت کوین استفاده شوند.

بخوانید: ارز دیجیتالی چیست؟ / کاربرد ارز دیجیتالی

چگونه امنیت بیت کوین را تامین کنیم؟ 

چگونه امنیت بیت کوین را تامین کنیم؟ 

علاوه بر مزایای مالی، عناصر متعددی وجود دارد که بیت کوین را از سرقت محافظت می کند و امنیت بیت کوین را بالا می برد. رمزنگاری در بیت کوین  کنترل و انتقال یک رمزنگاری را ایجاد می کند و پایه های پروتکل های بیت کوین را ثابت می کند. استفاده از بیت کوین به همراه استفاده از یک کتابچه توزیع شده به نام بلاکچین شناخته می شود. صاحبان یک رکورد نمی توانند تمام معاملات خود را مورد سوء استفاده قرار دهند، زیرا هیچ نقطه ای از شکست وجود ندارد.

با وجود رمزنگاری مهاجمان و هکرها همچنان موفق به هک حساب ها شده و این نتوانسته آسیب پذیری از این راه ها را کنترل کند. نرم افزاری که برای ذخیره سازی بیت کوین ها در رایانه ها یا گوشی های هوشمند استفاده می شود می تواند در امنیت بیت کوین تاثیرگذار باشد. مبادلات بیت کوین توسط دولت تنظیم نمی شود و به طور کلی بیمه و امنیت ، امنیت بیت کوین را به اندازه کافی برای استفاده به عنوان یک بانک تأمین نمی کنند. به عنوان مثال مبادلات Mt. Gox و Flexcoin هر دو پس از رخ دادن حمله ای توسط هکرها ادعا کردند که صدها هزار بیت کوین از آنها در حملات جداگانه به سرقت رفته اند.
 
بر اساس برخی از مطالعات می توان گفت جای تعجب نیست که با افزایش مقدار بیت کوین، تعدادی از ویروس ها برای سرقت بیت کوین آماده به کار می شوند و فعالیت خود را در این راستا آغاز می کنند. این روند در سال جاری ادامه داشته و چندین حملات سایبری در مبادلات و کیف پول وجود داشت، زیرا قیمت بیت کوین و دیگر کریستوگرام ها در ماه های اخیر افزایش یافت. علاوه بر این، تهدیدات جدیدی نظیر حملات بدافزار نیز رخ داد که باعث کاهش میزان امنیت بیت کوین شد.

با وجود افزایش میزان حملات سایبری، کیف پول ارزهای دیجیتالی همچنان یکی از بهترین راههای محافظت از بیت کوین و امنیت بیت کوین است. در حالت ایده آل، نرم افزار کیف پول باید بر روی یک USB قابل بوت یا یک CD زنده نصب شود تا اطمینان حاصل شود که سیستم عامل به صورت ویروس نمی ُتواند عمل کند تا از طریق آن بیت کوین ها به سرقت برود.

با در نظر گرفتن امنیت بیت کوین ها، کاربران مجبورند با کیف نرم‌افزاری خود را به شیوه‌ای مشابه یک کیف پول واقعی رفتار کنند و بهترین کار این است که از دو کیف پول استفاده کنیم. برای این منظور تنها مقدار کمی از بیت کوین ها را روی یک کامپیوتر یا تلفن همراه برای مصرف روزانه نگه دارید و این تعادل در کیف پول آفلاین جداگانه نگهداری می‌شود. این کار می تواند موجب امنیت بیت کوین و حفاظت بیشتر یک کاربر از بدافزار شود که در تلاش است تا رمز عبور مورد استفاده برای دسترسی به یک کیف پول را پیدا کرده و داده‌های کیف پول رمزنگاری نشده در حافظه RAM  دستگاه شما را مسدود کند.

سرویس ‌های ذخیره‌ سازی غیرمجازی یا آفلاین در دسترس هستند اما توجه داشته باشید که آن‌ها توسط صنعت خدمات مالی کنترل نمی‌شوند. علاوه بر این، اگر یک کیف آفلاین  رمزنگاری شده باشد، بسیار حائز اهمیت است که گذرواژه را فراموش نکنید. برخی متخصصان ترجیح می‌دهند این نوع کیف پول را مخفی نکنند چون در صورت مرگ، فرزندان قادر نخواهند بود به ارث متوفی دسترسی داشته باشند.

حفظ امنیت بیت کوین ها و ایمن نگه داشتن بیت کوین ها

حفظ امنیت بیت کوین ها و ایمن نگه داشتن بیت کوین ها

پشتیبان گیری منظم از یک کیف پول بیتکوین برای محافظت در برابر خرابی کامپیوتری، سرقت و خطاهای انسانی ضروری است اما هرگز آنها را آنلاین ذخیره نکنید. به خصوص اگر نسخه پشتیبان از رمزگذاری نداشته باشید. در نهایت، همیشه از آخرین نسخه نرم افزار بیت کوین استفاده کنید و از یک رمز عبور حداقل 16 کاراکتری استفاده کنید.

اگر چه بیت کوین یک ارز کاملا دیجیتالی است اما می توان آن را به شکل آنالوگ نیز نگه داشت.کیف پول کاغذی می تواند برای ذخیره بیت کوین ها به صورت آفلاین استفاده شود که به طور قابل توجهی باعث کاهش احتمال حملات رمزنگاری شده توسط هکرها یا ویروس های کامپیوتری و افزایش میزان امنیت بیت کوین ها می شود. برای چاپ محتویات کیف پول، اساسا کلیدهای خصوصی و کلید های عمومی مربوط به آن مورد نیاز می باشند. بر این اساس یک رکورد فیزیکی ایجاد می شود که البته باید امنیت آن نیز حفظ شود.

حفظ امنیت بیت کوین ها کاری بس پیچیده و وقت گیر است اما ارزش آن را دارد که بیت کوی های جمع شده را حفظ کنیم. هنگامی که کیف پول های سخت‌افزاری اختصاصی در بازار عرضه می‌شوند، باید تعادل بهتری بین امنیت بیت کوین و سهولت استفاده از آنها برقرار شود. در صورت افزایش امنیت بیت کوین احتمال اینکه پذیرش عمومی و استفاده از بیت کوین ها و ارزهای دیجیتالی برای تراکنش های آنلاین افزایش یابد بسیار است.

منبع: searchsecurity.techtarget.com

Share