ارز دیجیتالی چیست؟ / کاربرد ارز دیجیتالی

تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه
ارز دیجیتالی
ارز دیجیتالی یا واحد پول دیجیتال، در واقع یک روش پرداخت پول است که تنها به صورت الکترونیکی انجام می شود و قابل لمس نمی باشد.

ارز دیجیتالی چیست؟

شاید بسیاری از شما در یک سال اخیر نام ارز دیجیتالی و یا بیت کوین را شنیده باشید. ارز دیجیتالی یا واحد پول دیجیتال، در واقع یک روش پرداخت پول است که تنها به صورت الکترونیکی انجام می شود و قابل لمس نمی باشد. ارز دیجیتالی را می توان بین نهادها یا کاربران به کمک تکنولوژی هایی مانند کامپیوترها، تلفن های هوشمند و اینترنت منتقل کرد.شما می توانید ارز دیجیتالی مورد نیاز خود را کسب کنید و در نهایت در یک فرصت مناسب آن را استخراج کنید. اگر چه ارز دیجیتالی مشابه ارز فیزیکی است اما در ارز دیجیتالی شما اجازه انتقال مالکیت و همچنین تراکنش فوری را دارید. 

اگر اصطلاح ارز دیجیتالی را جستجو کنید، در نتایج جستجو شاید چنین تعریفی را بیابید:
یک ارز دیجیتالی یا مجازی است که از تکنیک های رمزنگاری برای تولید واحدهای ارز و بررسی معاملات استفاده می شود. با این حال حائز اهمیت است که بسیاری از افراد به جای استفاده از اصطلاح ارز دیجیتالی، از رمزنگاری ارز استفاده می کنند. اگر شما جستجوی دیجیتالی را در اخبار گوگل تایپ کنید، به احتمال زیاد مقالات مربوط به ارز دیجیتالی  و مخصوصًا بیت کوین دریافت خواهید کرد.

کاربرد ارز دیجیتالی

کاربرد ارز دیجیتالی

یکی از کاربردهای ارز دیجیتالی این است که شما می توانید از آن برای خرید کالاها و دریافت خدمات استفاده کنید. همچنین ارز دیجیتالی می تواند در برخی از رسانه های آنلاین از قبیل بازی یا شبکه های اجتماعی نیز استفاده شود. علاوه بر این ارز دیجیتالی به عنوان پول دیجیتال و پول نقد سایبری نیز شناخته می شود.

دستیابی به اجماع توزیع شده در ارز دیجیتالی

دستیابی به اجماع توزیع شده در ارز دیجیتالی

اجماع توزیع شده به سادگی به معنای تعداد زیادی از افراد است که به لحاظ جغرافیایی بر سر چیزی با یکدیگر توافق می کنند. کاری که بیت کوین یا ارز دیجیتالی انجام داد این است که مسئله اطمینان و اعتماد را حل کرد و یک ارز دیجیتالی ساخت که غیر متمرکز باشد تا بسیاری از افراد در هر جای دنیا به آن دسترسی داشته باشند. منظور از غیر متمرکز یعنی اینکه محدود به یک پلتفرم یا مکان نباشد و بتوان آن را در هر پلتفرمی استفاده کرد. می توان گفت بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که بدون واسطه مرکزی کار می کرد. پیش از آغاز به کار بیت کوین، هیچ راهی برای دستیابی به اجماع توزیع شده بدون حضور یک واسطه مرکزی وجود نداشت.

ارز دیجیتالی بیت کوین های بلاکچین 

بخوانید: امنیت بیت کوین چیست؟

ارز دیجیتالی بیت کوین های بلاکچین 

ارز دیجیتالی یا بیت کوین بلاکچین اساسا سه مفهوم اصلی رمزنگاری را در سیستم توزیع اعمال می کند، از جمله این مفاهیم:

مفهوم امضای دیجیتال

شما به وسیله امضای دیجیتال اطمینان حاصل خواهید کرد که تمام معاملات انجام شده در شبکه معتبر می باشند. هر معامله رمزگذاری خواهد شد و تنها با کلید تایید رمزگشایی خواهد شد. به طور معمول امضاهای دیجیتالی اعمال می شود تا هر تراکنش یک امضا منحصر به فرد داشته باشد. امضای دیجیتال به عنوان  یک کلید خصوصی برای هر فرد به حساب می آید و شخص برای اطمینان نباید آن را فاش کند. زمانی که شما بخواهید تراکنشی را برای شخصی دیگر ارسال کنید، به این امضای دیجیتالی نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال من می توانم با استفاده از کلید خصوصی خود، پول را برای شخصی ارسال کنم و او به نوبه خود می تواند با استفاده از کلید خصوصی خود معامله را انجام دهد. 

مفهوم Merkel Trees 

درختان مرکل یا درخت درهم سازی، راه هایی برای گروه بندی معاملات با استفاده از تأیید اعتبار فراهم می کنند. درختان مرکل با استفاده از تکنیک هش کردن این کار را انجام می دهند. در واقع هش کردن تبدیل مقدار ورودی به یک مقدار کوتاه با طول ثابت است که مقدار اصلی را نشان می دهد. هر بلوک با قرار دادن یک هش که با استفاده از هش بلوک قبلی تولید می شود، به بلوک قبلی زنجیر می شود. تصویری که در ادامه می بینید، شرح مراحل هش کردن می باشد.

کوچکترین تغییری در محتوای پیام، می تواند به طور قابل توجهی باعث تغییر عمل هش شود. درختان مرکل برای ایجاد هش ها با استفاده از هش ها از یک زنجیره استفاده می کنند که در آن یک بلوک داده فقط می تواند با استفاده از هش قبلی اضافه شود. اگر یک بلوک تغییر کند، بقیه بلوک ها نیز تغییر خواهند کرد.

مفهوم الگوریتم اثبات کار

این الگوریتم  به عنوان اولین تکنیک رمزنگاری مطمئن معرفی شده که اطمینان حاصل می کند، هر تراکنش درخواست شده برای اضافه شدن به دفتر مرکزی معتبر است یا خیر. همچنین این الگوریتم یک روش مناسب است که برای مرتب سازی تراکنش ها و سازماندهی بلوک ها استفاده می شود.

در بیت کوین بلاکچین، هر بلوک باید به زنجیره اضافه شود که نیاز به یک فرایند اعتبار سنجی خواهد داشت. در این فرایند هر بلوک با یک درهم سازی پیش فرض شروع می شود، این بلوک از طریق یک تابع به مجموعه ای از داده های غیرقابل فهم تبدیل می شود. 

اثبات سهام در ارز دیجیتالی

در اثبات کار در صورتی که قدرت محاسباتی بیشتری داشته باشید، احتمال اینکه یک بلاک را به زنجیره اضافه کنید، بیشتر خواهد بود. اثبات سهام به روشی انجام می شود که ثروت شما از طریق افزودن بلوک های بیشتر به زنجیره بیشتر خواهد شد و به احتمال زیاد  شما جایزه بلوک را دریافت خواهید کرد. در واقع در اثبات کار شما مقدار مشخصی را برای ۱۲.۵ بیت کوین یا ۶ عنصر به دست خواهید آورد اما در اثبات سهام، شما تمایل پیدا می کنید که معاملات بیشتری را برنده شوید و سود بیشتری کسب کنید. در سناریوی زیر کاملاً  واضح است که آلیس بهترین شانس برنده شدن را دارا می باشد زیرا بیش ترین سهم از بلوک ها را دارد.

تراکنش بیت کوین یا ارز دیجیتالی

تراکنش بیت کوین یا ارز دیجیتالی

در اینجا می خواهیم تراکنش بیت کوین را طی سه مرحله شرح دهیم، با در نظر گرفتن اینکه آلیس می خواهد معامله ای را به باب انتقال دهد، به صورت زیر شروع می کنیم:

1. برای شروع آلیس برای کیف پول بیت کوین ثبت نام می کند که قرار است این کیف پول با بیت کوین پر شود. چندین روش برای به دست آوردن ابر الیس وجود دارد. مبادلات می توانند به روش رو در رو یا با استفاده از دستگاه های خودپردازی که برای این کار طراحی شده اند، انجام شوند. آلیس می تواند جزئیات کیف پول خود را بپرسد و معامله را شروع کند.
 
2. آلیس ۱۰ تراکنشی را که می خواهد با شبکه غیر متمرکز تایید شود منتشر می کند. تراکنش ها ارسال شده و توسط شبکه تایید می شوند. در نهایت تراکنش های تایید شده با استفاده از تولید کلید رمزنگاری برای هر تراکنش مورد حمایت قرار می گیرند. این به این معنی است که افراد می توانند ببینند که تنها ابر آلیس است که درخواست تراکنش را فرستاده و چنین چیزی، تحت هیچ شرایطی نمی تواند تغییر کند.
 
3. افراد دیگر شبکه، تراکنش را پردازش می کنند و آن را در یک بلوک با دیگر تراکنش ها قرار می دهند. فرآیند اضافه کردن یک بلوک به گونه ای طراحی شده است که بسیار زمانبر است. تنها کسی که بلوک را ترک می کند پاداش دریافت می کند. کاربران و اشخاص حقیقی با انگیزه ی هر چه بیشتر برای تسهیل معاملات با یکدیگر رقابت می کنند. فرآیند طولانی افزودن یک بلاک به این معنی است که تنها یک زنجیره از بلوک ها، به طور موثر ثبت می شود .

تراکنش بیت کوین یا ارز دیجیتالی

منبع: bookdown.org

Share