ورزش پیلاتس چیست؟ + حرکات ورزش پیلاتس

موضوع: 
پیلاتس چیست - ورزش پیلاتس - حرکات پیلاتس
ورزش پیلاتس ورزشی است که تمام تمرکز خود را بر روی پیشرفت بدن بر اساس توازن قرار می‌دهد. حرکات پیلاتس به ما در داشتن اندامی دلخواه کمک می‌کند.

ورزش پیلاتس چیست؟ + حرکات ورزش پیلاتس

ورزش پیلاتس ورزشی است که تمام تمرکز خود را بر روی پیشرفت بدن بر اساس توازن قرار می دهد. حرکات پیلاتس به ما در داشتن اندامی دلخواه کمک می کند.

پیلاتس چیست - ورزش پیلاتس - حرکات پیلاتس


تقریبا همه انسان ها در دوران کودکی از نعمت رشد جسمانی طبیعی برخوردارند، اما با شروع دوران بلوغ، جسم افت کرده و شانه ها خمیده می شوند، عضلات شل و آویزان شده و نیروی حیاتی به شدت تحلیل می رود. برای جلوگیری از این روند، ورزش کردن مفید است و یکی از بهترین ورزش ها، پیلاتس می باشد.

 

پیلاتس چیست؟

پیلاتس به معنای ایجاد هماهنگی کامل بین جسم، ذهن و روح است. ورزش پیلاتس ورزشی است که تمام تمرکز خود را بر روی پیشرفت بدن بر اساس توازن معطوف می کند و این توازن از طریق استحکام ماهیچه ها، انعطاف پذیری و آگاهی لازم به منظور پشتیبانی از حرکات موثر و دلپذیر انجام می شود. اﯾﻦ ورزش در اﺑﺘﺪا ﺗﻮﺳﻂ ژوزف ﭘﯿﻼﺗﺲ ﻋﻠﻢ ﮐﻨﺘﺮل ﺑﺪن ﻧﺎم ﮔﺬاری ﺷﺪه ﺑﻮد ﮐﻪ ﭘﺲ از ﻣﺮگ وی ﺑﺪﻟﯿﻞ اﺣﺘﺮام و ﺣﻔﻆ ﯾﺎد و ﺧﺎطﺮه او ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺎزﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻧﺶ ﺑﻪ ﻧﺎم ﭘﯿﻼﺗﺲ ﻣﺘﺪاول ﺷﺪ. روش ﺗﻤﺮﯾﻨﯽ ﭘﯿﻼﺗﺲ اینگونه است ﮐﻪ ﺗﻤﺮﮐﺰ روی ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ اﻧﻌﻄﺎف و ﻗﺪرت در ﺗﻤﺎم اﻧﺪاﻣ های ﺑﺪن است  ﺑﺪون اﯾﻨﮑﻪ ﻋﻀﻼت را ﺣﺠﯿﻢ ﮐﻨﺪ ﯾﺎ آن ها  را از ﺑﯿﻦ ﺑﺒﺮد. همانطور که گفته شد اﯾﻦ روش ﺗﻤﺮﯾﻨﯽ از ﺣﺮﮐﺎت ﮐﻨﺘﺮل ﺷﺪه ای ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪه ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺑﺪن و ﻣﻐﺰ ھﺎرﻣﻮﻧﯽ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ اﯾﺠﺎد ﮐﺮده و ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺑﺪن اﻓﺮاد را در ھﺮ ﺳﻦ ﺑﺎﻻ ﻣﯽ ﺑﺮد. هشت اصل مرکز گرایی، کنترل، جریان داشتن، تمرکز ، تنفس، دقت، قدرت اجرایی و صحیح نگه داشتن در ورزش پیلاتس برای کیفیت عملکرد و نتیجه موفقیت آمیز آن، عناصر حیاتی هستند. 


تفاوت ورزش پیلاتس با یوگا

شاید از منظر افراد معمولی این دو ورزش یکسان باشند ولی در اصل تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند. یکی از تفاوت های خاص میان پیلاتس و یوگا این است که تمرین های پیلاتس، روی قدرت و حرکت های موثری متمرکز است که در زندگی روزمره کاربرد زیادی دارند. نشستن، راه رفتن، حمل کردن بار، خم و راست شدن، با تمرینات ورزشی پیلاتس طرز صحیح انجام حرکات روزانه در بدن ثبت می شود. ورزش پیلاتس حرکات ورزشی را در دامنه های طبیعی بدن به شکلی آموزش می دهد که مانع ایجاد صدمات ورزشی گردد. پیلاتس به افراد کمک می کند تا بتوانند وضعیت ایستادن و نشستن خود را بهتر کنند. این در حالیست که در یوگا، در حالی که بدن در وضعیت ثابتی حفظ می شود، تنفس، حواس جسمی و احساسات تقویت می گردد. با نگه داشتن بدن در وضعیت های مورد نظر، افزایش انعطاف پذیری حاصل می شود. پیلاتس برنامه ی تمرینی است که بر استفاده از مغز در کنترل عضلات در سراسر تمرین تأکید می نماید. برنامه ی پیلاتس در هر جلسه تمرینی به تعداد کمی تکرار می شود و بر کنترل دقیق و حفظ شکل بدن در هنگام اجرای حرکت تأکید دارد. در چنین تمریناتی، از طریق حرکاتی که هدف آنها تقویت گروهی از عضلات است، انعطاف پذیری نیز حاصل می گردد.

 

حرکات پیلاتس برای صاف شدن شکم 

۱. کشش جفت پا به صورت عمودی 

به پشت دراز بکشید و پاهایتان را به صورت صاف (عمودی) به سمت سقف بالا ببرید. پاشنه های پا را به هم بچسبانید و انگشتان شصت را از هم دور کنید به طوریکه به کف پاهایتان یک V بسازید. دستانتان را زیر سر قرار دهید و سر و گردن خود را بلند کنید. همانطور که سرتان را بالا نگه داشته اید٬ پاهایتان را به آرامی پایین بیاورید و مجددا بالا ببرید. سعی کنید تا جایی که ممکن است پاها را پایین بیاورید بدون آنکه پششتان از زمین بلند شود.  زمان پایین بردن پا تنفس کنید (دم) و هنگام بالا بردن پا بازدم انجام دهید. این عمل را ۸ تا ۱۰ بار انجام دهید سپس سر و پشتتان را روی زمین قرار داده و استراحت کنید. 
 

پیلاتس چیست - ورزش پیلاتس - حرکات پیلاتس

 

۲. کشش گردن 

در حرکت بعد٬ روی زمین دراز بکشید و پاهایتان را صاف به اندازه عرض باسن باز کنید. دستانتان را پشت سر قرار داده و آرنج ها را از هم باز کنید. با تنفس دم، به کمک عضلات شکم نیم تنه بالایی خود را از زمین بلندکنید و بنشینید. سپس با بازدم و به کمک عضلات شکم دوباره به بدن را به عقب برده تا زمانیکه ستون فقرات شما بر روی زمین قرار گیرد و هوا را کاملا از ریه خارج کنید این حرکت را ۴ تا ۶ بار انجام دهید.

 

پیلاتس چیست - ورزش پیلاتس - حرکات پیلاتس

 

۳. چرخش از پهلو 

بر روی آرنج چپ خود بلند شوید و پاهایتان را در امتداد سرشانه تان دراز کنید و پای راستتان را بر روی پای چپ قرار دهید. دست چپ را زیر بدن محکم کنید و نیم تنه خود را از زمین بلند کنید. دست راسستان را به بدن چسبانده و به روبرو نگاه کنید. هنگام بازدم نیم تنه خود را بچرخانید و بازوی راستتان را زیر بازوی چپ قرار دهید. مرکز ثقل بدن را بالا نگه دارید و دست راست خود را به سمت پاها ببرید. دوباره نفس بگیرید و به حالت اول برگردید. این حرکت را ۶ تا ۸ بار انجام دهید.

پدیدآورنده: 
Share