شرایط رای دادن و انتخاب افراد از منظر آیت الله بهجت

آیت الله بهجت قدس سره
شرایط رای دادن و انتخاب افراد از منظر آیت الله بهجت قدس سره در بیانیه دوم انتخاباتی ایشان در زمان حیات پربرکتشان بوده است...

شرایط رای دادن و انتخاب افراد از منظر آیت الله بهجت

شرایط رای دادن و انتخاب افراد از منظر آیت الله بهجت قدس سره در بیانیه دوم انتخاباتی ایشان در زمان حیات پربرکتشان بوده است...

شرایط رای دادن و انتخاب افراد از منظر آیت الله بهجت

شرایط رای دادن و انتخاب افراد از منظر آیت الله بهجت قدس سره:

بسم الله الرحمن الرحیم. «الحمد لله رب العالمین و الصلاة علی سید الأنبیاء محمد و آله سادة الأوصیاء المطهرین.

در جوابِ سؤالِ مکرّرِ مربوط به انتخابات، [مطالبی ذکر می شود] با اشاره به آنچه در سال گذشته تذکر داده شده بود، از بیاناتی که اختصاص به زمانی و مکانی ندارد و در آنها تعیینِ توصیفی ـ که اتم و اعم و احسن و اکمل و ادوم از تعیین اسمی است ـ شده بود.

از «حذیفه» رضوان الله علیه مروی است که فرمود: «کانوا یسألون رسولَ الله عن الخیر و کنتُ أسأله عن الشر»؛ باید بدانیم «شر» چیست و «اهل شر» کیست تا فرار از آن نماییم، و «خیر» چیست و «اهل خیر» کیست تا به سوی آن فرار نماییم. باید اهل انتخاب، در پیاده کردن کُبرَیات در صُغرَیات، و کلیّات در جزئیات، روشن و با احتیاط باشند، و رضای خدای بزرگ را مقدم بر رضای غیر نمایند. و فحص از عقلای متدیّنین که اصلح باشند نمایند و در روشنی توقف ننمایند و در تاریکی حرکت ننمایند. و از رشوه دادن و گرفتن (شیوه دُوَل کفر)، دور باشند. با متدینینِ از عقلا، که محیط به مسائل شرعیه و با ایمان اعتقادی و عملی، و پرهیزکار، و با تدبیر، و شجاعت، و اعتدال فکری و مسلکی، باشند و با غیر آنها سروکار نداشته باشند، و مسلمان ها را گرفتار نکنند و کاری نکنند که در پشیمانی از آن، تدارکی نیست.

کسانی که متحیر و مرددند، به آنها دستور داده شده و می شود: ملاحظه کنید: کدام یک از دو حزب... تغییری در امور دینیه داده یا نمی دهد؛ کدام، معتدل در فکر، یا مُتلوّن است در اعتقاد یا عمل.

از وطن فروشی و وطن فروشان که غایتِ محبتِ دوَل کفر است، دور باشید. عواقب وطن فروشانِ به دول کفر را ملاحظه بنمائید! دیدیم و می بینیم که به مُحلّل های خودشان وفا نمی کنند، مگر تا زمانی که چاره ندارند؛ و پس از آن، جز پشیمانی و عاقبتِ سوء برای تابعین آنها نمی ماند.
باید بدانیم که هیچ نقصی در ممالک اسلامیه نیست که منسوب به دول کفر نباشد؛ و آنچه منسوب به آنها است، نقص در اسلام و ایمان است، یا منتهی به آن است.

غیر از معصومین علیهم السلام کسی نمی تواند بگوید: «همه چیز را می دانم، یا می بینم»؛ و نمی تواند کسی بگوید: «هیچ چیز را نمی دانم و همه جا تاریکم»؛ بلکه هر عاملِ عادی، چیزهایی را می داند و باید حرکت کند و توقف ننماید، [و] بلکه باید از معلومات خود، مجهولات را استخراج نماید تا آنجا که بتواند، و چیزهایی را نمی داند و باید احتیاط و توقف و تفحص نماید تا به ندامتِ غیرِ مستدرَک[غیر قابل جبران]، مبتلا نشود.
و این مطالب برای جواب سؤال ها، [ذکر شد] با اشتمال بر بیاناتی که اتمام حجت و تأکید آن است؛ تا آنکه علی العمیاء[کورکورانه]، یا به مسامحه، خود و دیگرانِ از مؤمنین را در گمراهی وارد ننمایند.

کسانی که متحیر و مرددند، به آنها دستور داده شده و می شود: ملاحظه کنید: کدام یک از دو حزب، با ولایت علی علیه السلام، موافق یا موافق تر است، و کدام، اعتقاد او عملاً انتظار مهدی علیه السلام را دارد یا متأکدتر است. کدام، تغییری در امور دینیه داده یا نمی دهد؛ کدام، معتدل در فکر، یا مُتلوّن است در اعتقاد یا عمل. کدام، ملکه تقوا و صدق و ائتمان [اعتماد و اعتبار] دارد، یا قوی تر است. کدام در صفات، شبیه به کفر یا نفاق و کدام، دورتر است؛ و بالجمله، کدام، به خدای متعال و خاتم الانبیا و خاتم الاوصیاء «صلوات الله علیهم وعجل فرجَهم» نزدیک تر است.

از خداوند عظیم، موفقیت همه مؤمنین را بر مرضیات او، و تجنب از مبغوضات او را در همه جا و در هر حال، می خواهیم.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
الأحقرمحمدتقی البهجة
۱۱/ محرم الحرام / ۱۴۱۸

 

شرایط رای دادن و انتخاب افراد از منظر آیت الله بهجت

شرایط رای دادن و انتخاب افراد از منظر آیت الله بهجت

بیشتر بخوانید:
شرایط نامزدهای انتخاباتی از منظر آیت الله بهجت (ره)
اینفوگرافیک بیانات آیت الله بهجت درباره انتخابات

منبع: به سوی محبوب، ص۱۴۱

Share