حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه

حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه
حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه ، شیر دادن مادر زن به نوه دختری خود ، حکم شیر دادن زن به بچه دختر خود ، حکم شیر دادن زن به نوه پسری

حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه

حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه ، شیر دادن مادر زن به نوه دختری خود ، حکم شیر دادن زن به بچه دختر خود ، حکم شیر دادن زن به نوه پسری

 

پیشنهادی: حکم شیر خوردن بچه از مادر بزرگ

شیر دادن مادر زن به نوه دختری خود

حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه طبق نظر امام خمینی قدس سره

حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه طبق نظر امام خمینی قدس سره

٢٤٦٨ اگر انسان با زنی كه دختری را شير كامل داده ازدواج كند و با آن زن نزديكی نمايد ديگر نمی تواند آن دختر را برای خود عقد كند.

٢٤٦٩ اگر انسان با دختری ازدواج كند ديگر نمی تواند با زنی كه آن دختر را شير كامل داده ازدواج نمايد.

٢٤٧٠ انسان نمی تواند با دختری كه مادر يا مادر بزرگ انسان او را شير كامل داده ازدواج كند و نيز اگر زن پدر انسان از شير پدر او دختری را شير داده باشد انسان نمی تواند با آن دختر ازدواج نمايد و چنانچه دختر شيرخواری را برای خود عقد كند بعد مادر يا مادر بزرگ يا زن پدر او از شير همان پدر آن دختر را شير دهد عقد باطل می شود.

٢٤٧١ با دختری كه خواهر يا زن برادر انسان از شير برادرش او را شير كامل داده نمی شود ازدواج كرد و همچنين است اگر خواهرزاده يا برادرزاده يا نوه خواهر يا نوه برادر انسان آن دختر را شير داده باشد.

٢٤٧٢ اگر زنی بچه دختر خود را شير دهد آن دختر به شوهر خود حرام می شود و همچنين است اگر بچه ای را كه شوهر دخترش از زن ديگر دارد شير دهد ولی اگر بچه پسر خود را شير دهد زن پسرش كه مادر آن طفل شير خوار است بر شوهر خود حرام نمی شود.

٢٤٧٣ اگر زن پدر دختری، بچه شوهر آن دختر را از شير آن پدر شير دهد، آن دختر به شوهر خود حرام می شود چه بچه از همان دختر يا زن ديگر شوهر او باشد.[برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی امام خمینی]

حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه طبق نظر آیت الله خامنه ای مد ظله العالی

حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه طبق نظر آیت الله خامنه ای مد ظله العالی

پرسش: الف) چنانچه مادر بزرگ بچه (مادر مادرش) به نوه خود شیر دهد از نظر شرعی ازدواج زن و شوهر چه حکمی دارد؟

ب)- اگر مادر شوهر شیر بدهد چه حکمی دارد؟

ج۱) بطور کلی اگر مادر بزرگ، فرزند دختر خود را با شرایطی که در رساله توضیح المسائل حضرت امام «قدس سره»- مسأله ۲۴۷۴- ذکر شده است شیر دهد مادر بچه شیرخوار به شوهرش حرام می شود و باید از هم جدا شوند.
ج۲) اشکال ندارد.

[از دفتر استفتائات حضرت آیت الله  العظمی خامنه ای]

حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی مد ظله العالی

حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی مد ظله العالی

آیت الله مکارم در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم در تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ به یکی از مسائل شرعی که در فضای مجازی با حاشیه‌هایی همراه بوده است، اشاره کرده و فرمودند: برخی می‌گویند اگر مادربزرگ بچه‌ای، بچه را شیر دهد، مادر اصلی این بچه در خانه شوهر حرام ابدی می شود؛ ما درباره این مسئله مطالعه زیادی کرده و به این نتیجه رسیدیم که موجب حرام ابدی نمی شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: ادله قانع کننده و کافی برای حرمت ابدی نداریم؛ در بعضی از روایات استدلال به حرمت شده، اما معارض هم وجود دارد، هم‌چنین شهرت فتوایی برخلاف فتوای ماست، اما ما گفته‌ایم که موجب حرام ابدی نمی شود.

معظم له بیان کردند: نکته‌ای که باید در این موضوع به آن توجه شود، آن است که سرچشمه بسیاری از فتاوای مشهور، احتیاط است و موضوع لا ینکح أبوالمرتضع فی اولاد صاحب اللبن برای آنجایی است که قبل از ازدواج باشد.

 

حکم شیر دادن زن به بچه دختر خود

پرسش: آیا زن می تواند به بچه دختر خود شیر بدهد؟

پاسخ: احتیاط مستحب آن است که زن، بچّه دختر خود را شیر کامل ندهد. همچنین بچه ‏اى را که شوهر دخترش از زن دیگر دارد.

عدم ایجاد حرمت بین زن و شوهر به واسطه شیر دادن نوه دختری

پرسش: زن و شوهرى به مسافرت رفته، و فرزند شیرخوار خود را به مادر آن زن مى سپارند. او از شیر خود یک ماه تمام به آن بچّه شیر مى دهد، آیا داماد و دخترش به یکدیگر نامحرم شده اند؟تکلیف چیست؟

پاسخ: طبق آخرین فتوای ما آنها به یکدیگر حرام نمی شوند، هر چند بهتر است چنین کاری ترک شود.

 

محرمیت نوه های مادر رضاعی با کودک شیرخوار

پرسش: آیا نوه هاى مادر رضاعى با شیرخوار محرم مى باشند؟

پاسخ: نوه ها با شیرخوار محرم مى باشند. 

حکم شیر دادن زن به نوه پسری

پرسش: آیا زن می تواند به نوه پسری خود شیر بدهد؟

پاسخ: مانعى ندارد که زن نوه پسرى خود را شیر دهد.

حرمت ازدواج با خواهر زن در صورت شیردهی مادرزن به نوه دختری

پرسش: اگر به خاطر فوت مادر شیرخوار، مادر بزرگ به نوه دختری خود با شرایط کامل شیر دهد؛ آیا پدر کودک می تواند با خاله کودک ازدواج کند؟

پاسخ: در صورتی که شرایط رضاع واقع شده نمی توانند ازدواج, کنند.[برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی]

حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه طبق نظر آیت الله سیستانی مد ظله العالی

حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه طبق نظر آیت الله سیستانی مد ظله العالی

۴پرسش: چنانچه مادر بزرگ بچه (مادر مادرش) به نوه خود شیر دهد از نظر شرعی چه می شود؟

پاسخ: اگر شیر دادن مادر بزرگ به مقداری باشد که موجب محرمیت شود و با شرایط معتبر هم باشد مادر بچه بر شوهرش حرام می شود.[برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی]

حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه طبق نظر آیت الله بهجت قدس سره

حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه طبق نظر آیت الله بهجت قدس سره

شير دادن نوه دخترى و ازدواج وى با نوه ديگر

۳۵۰. ۱) زنى حدود ۴۰ سال پيش نوه دخترى خود را شير كامل داده و اين پسر شيرخواره، وقتى به سنّ بلوغ رسيده با يكى ديگر از نوه  هاى دخترى زن شيرده ازدواج نموده است. با توجّه به اين كه زن و شوهر اوّلى ـ يعنى پدر و مادر آن نوه دخترى ـ بر يكديگر حرام هستند، تكليف اين دو نفر يعنى دو نوه دخترى چيست؟

جواب. بايد از هم جدا شوند.

۲) آيا برادر آن شيرخواره فوق الذّكر مى  تواند با دختر خاله  اش ازدواج كند؟

ج. مانعى ندارد.

 

شير دادن مادر زن به نوه دخترى

۳۵۱. اگر مادر زنى به نوه دخترى  اش شير دهد، آيا دامادش بر دختر او حرام ابدى مى  شود؟

جواب. اگر زن نوه دخترى خود را شير دهد، آن دختر به شوهر خود حرام مى  شود.

پسرى كه شير مادرِ مادر خود را خورده

۳۵۲. آيا پسر كه شير مادربزرگ خود يعنى مادر مادر را خورده، مى  تواند با دخترخاله  اش ازدواج كند؟

جواب. نمى  تواند.

[برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی بهجت]

حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه طبق نظر آیت الله وحید خراسانی مد ظله العالی

حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه طبق نظر آیت الله وحید خراسانی مد ظله العالی

ازدواج با دخترى كه مادر يا مادر بزرگ يا زن پدر به او شير داده

مسأله ۲۵۳۴ ـ انسان نمى تواند با دخترى كه مادر يا مادر بزرگ او آن دختررا شير كامل داده ازدواج كند ، و نيز اگر زن پدر انسان از شير پدر او ، دخترى را شير داده باشد ، انسان نمى تواند با آن دختر ازدواج نمايد ، و چنانچه دختر شيرخوارى را براى خود عقد كند ، بعد مادر يا مادر بزرگ او آن دختر را شير بدهد ، يا زن پدر او آن دختررا از شير پدر او شير دهد ، عقد باطل مى شود.

زنى که بچه دختر خود يا بچه شوهر دختر يا بچه پسر خود را شير دهد

مسأله ۲۵۳۶ ـ اگر زنى بچّه دختر خودرا شير كامل دهد ، آن دختر به شوهر خود حرام مى شود ، و همچنين است اگر بچّه اى را كه شوهر دخترش از زن ديگر دارد شير دهد ، ولى اگر زنى بچّه پسر خودرا شير دهد ، زن پسرش كه مادر آن طفل شيرخوار است بر شوهر خود حرام نمى شود.

زن پدر دخترى که بچه شوهر آن دختر را شیر دهد

مسأله ۲۵۳۷ ـ اگر زن پدر دخترى بچّه شوهر آن دختررا به شير پدرش شير دهد ، آن دختر به شوهر خود حرام مى شود ، چه بچّه از همان دختر و چه از زن ديگر باشد.[برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی وحید خراسانی]

حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه طبق نظر آیت الله صافی گلپایگانی مد ظله العالی

حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه طبق نظر آیت الله صافی گلپایگانی مد ظله العالی

مسأله ۲۴۷۹. انسان نمي‎تواند با دختري كه مادر، يا مادر بزرگ انسان او را شير كامل داده ازدواج كند، و نيز اگر زن پدر انسان، از شير پدر او دختري را شير داده باشد، انسان نمي‎تواند با آن دختر ازدواج نمايد، و چنان‌چه دختر شيرخواري را براي خود عقد كند، بعد مادر، يا مادر بزرگ، يا زن پدر او آن دختر را شير دهد، عقد باطل مي‎شود.

مسأله ۲۴۸۰. با دختري كه خواهر، يا زن برادر انسان از شير برادر، او را شير كامل داده، نمي‎شود ازدواج كرد، و هم‌چنين است اگر خواهرزاده، يا برادرزاده، يا نوه خواهر، يا نوه برادر انسان، آن دختر را شير داده باشد.

مسأله ۲۴۸۱. اگر زني، بچه دختر خود را شير دهد، آن دختر به شوهر خود حرام مي‎شود، و هم‌چنين است اگر بچه‎اي را كه شوهر دخترش از زن ديگر دارد شير دهد، ولي اگر بچه پسر خود را شير دهد، زن پسرش كه مادر آن طفل شير خوار است بر شوهر خود حرام نمي‎شود.

مسأله ۲۴۸۲. اگر زن پدر دختري، بچه شوهر آن دختر را از شير آن پدر شير دهد آن دختر به شوهر خود حرام مي‎شود؛ چه بچه از همان دختر يا از زن ديگر شوهر او باشد. [برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی صافی گلپایگانی]

پدیدآورنده: 
Share