آموزش تغییر سایز دسته جمعی تصاویر در فتوشاپ

آموزش تغییر اندازه دسته جمعی تصاویر در نرم افزار فتوشاپ
در این آموزش می خواهیم چگونگی تغییر سایز دسته جمعی تصاویر در نرم افزار فتوشاپ را از طریق ایجاد یک اکشن جدید به شما آموزش دهیم.

آموزش تغییر سایز دسته جمعی تصاویر در فتوشاپ

تغییر سایز یک تصویر در فتوشاپ بسیار راحت است. اما اگر بخواهیم سایز ۱۰ یا حتی ۱۰۰ تصویر را همزمان تغییر دهیم چطور؟ بله، می توانید هر تصویر را جداگانه تغییر سایز دهید. اما خب واضح است که این کار وقت زیادی را تلف می کند. برای همین در این آموزش می خواهیم چگونگی تغییر سایز دسته جمعی تصاویر در فتوشاپ را از طریق ایجاد یک اکشن جدید به شما آموزش دهیم.

فیلم آموزش نرم افزار فتوشاپ / مقدماتی
فیلم کامل آموزش فتوشاپ (Photoshop) / پیشرفته

۱/ ساخت پوشه های لازم

در این آموزش می خواهیم از اکشن Automste-> Batch استفاده کنیم که به ما امکان می دهد تغییر سایز تصاویر بصورت همزمان را در هر یک از پوشه ها انجام دهیم. بنابراین اول از همه باید پوشه های لازم را برای شروع کار بسازید. اینجا باید دو پوشه داشته باشیم؛ یکی برای تصاویر اصلی و دیگری برای تصاویری که سایزشان تغییر کرده. برای این کار، دو پوشه جدید در سیستم خود ایجاد کنید. نام یکی را Original Images و دیگری را Resized Images بگذارید.

آموزش تغییر سایز دسته جمعی تصاویر در فتوشاپ

حالا همۀ عکس هایی که قرار است همزمان تغییر سایز دهید را وارد پوشۀ اول کنید. با این کار می توانید فتوشاپ را به یک پوشۀ خاص هدایت کنید تا تصاویر آن را تغییر سایز دهد و بعد وارد پوشۀ دوم کند. حالا بیایید به سراغ ایجاد این اکشن (Action) در فتوشاپ برویم.

۲/ ایجاد یک مجموعه از اکشن های جدید

این اکشن (Action) یک روش سریع و ساده برای تغییر سایز تصاویر بصورت همزمان است. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

مرحلۀ ۱

بعد از این که پوشه های لازم را ساختید، فتوشاپ را باز کنید و از مسیر Window-> Actions پنل Actions را باز کنید.

تغییر سایز تصاویر به صورت همزمان

حالا به File-> Open بروید و یکی از تصاویر اصلی را از پوشۀ Original Images باز کنید. اینجا ما تصویر زیر را از وب سایت Pixabay بازکرده ایم که ابعادش ۹۶۰ در ۶۳۵ پیکسل است.

تغییر سایز تصاویر به صورت همزمان

 

مرحلۀ ۲

حالا در پنل Actions گزینۀ Folder را انتخاب کنید تا بتوانید یک مجموعه برای اکشن مد نظر خود ایجاد کنید. نام این مجموعه را Resizing Action بگذارید و بعد Ok را بزنید.

تغییر سایز تصاویر به صورت همزمان

 

۳/ ایجاد عملکرد تغییر سایز تصاویر بصورت همزمان در فتوشاپ

مرحلۀ ۱

در حالی که پوشۀ Resizing Action را انتخاب کرده اید، روی آیکون کاغذ که در تصویر زیر می بینید بزنید تا بتوانید یک اکشن جدید بسازید. نام این اکشن جدید را هر چیزی که می خواهید بگذارید. اینجا نام آن را Tuts+ Post Images گذاشته ایم. وقتی آن را نام گذاری کردید، گزینۀ Record را انتخاب کنید تا عملکرد جدیدتان ضبط شود.

تغییر سایز تصاویر به صورت همزمان

 

مرحلۀ ۲

حالا که عملکرد جدیدتان در حال ضبط شدن است، به Size Image-> بروید و مقدار Width (عرض) و Height (ارتفاع) را طبق چیزی که می خواهید تنظیم کنید. اینجا ما مقدار Width را ۸۵۰ پیکسل تنظیم کردیم.

آموزش تغییر اندازه دسته جمعی تصاویر در نرم افزار فتوشاپ

تا زمانی که مراحل شما در حال ضبط شدن است، کلید Record قرمز است، تا زمانی که تصمیم بگیرید ضبط را متوقف کنید.

 

مرحلۀ ۳

کار هنوز تمام نشده! بعد از این که سایز تصویر خود را تغییر دادید، حالا باید آن را Save کنید. پس به File-> Save As  بروید و برای محل ذخیرۀ تصویر با سایز جدید، پوشۀ Resized Images را که قبلاً ساخته بودید انتخاب کنید. اینجا باید دقت کنید که قبل از ذخیرۀ تصویر جدید، نام آن را عوض نکنید. بعد از این که save را زدید، حالا در پنجره ای باز می شود باید کیفیت (Quality) تصاویر jpeg خود را انتخاب کنید. اینجا ما مقدار ۶ که مقدار Medium است را انتخاب کرده ایم.

آموزش تغییر اندازه دسته جمعی تصاویر در نرم افزار فتوشاپ

 

مرحلۀ ۴

آخرین مرحله این بخش خیلی مهم است. در حالی که هنوز مراحل شما در حال ضبط شدن است، به File-> Close بروید یا کلیدهای Control+W را بزنید تا این فایل در فتوشاپ بسته شود. مطمئن شوید که این کار را حتماً قبل از این که گزینۀ Stop را در پنل Actions بزنید تا ضبط متوقف شود، انجام دهید. اگر این مرحله را انجام ندهید، فتوشاپ بدون این که هیچ کدان از تصاویر را ببندد تصاویر را ذخیره می کند و بسته به تعداد عکس ها ممکن است سیستم دچار مشکل شود یا خراب شود.

آموزش تغییر اندازه دسته جمعی تصاویر در نرم افزار فتوشاپ

دکمۀ Stop را بعد از این که مرحلۀ بستن فایل را انجام دادید بزنید.

 

۴/ نحوۀ استفاده از گزینۀ Automate

مرحلۀ ۱

حالا می توانید از اکشنی که برای تغییر سایز تصاویر بصورت همزمان ساخته اید استفاده کنید. برای این کار به این مسیر بروید: -File -> Automate > Batch.

آموزش تغییر اندازه دسته جمعی تصاویر در نرم افزار فتوشاپ

مرحلۀ ۲

اینجا در پنل Batch در بخش Play برای گزینۀ Action همان مجموعه ای را انتخاب کنید که خودتان ساختید. بعد در قسمت Choose پوشۀ تصاویر اصلی (یعنی همان پوشۀ Original Images) را انتخاب کنید. حالا OK را بزنید. حالا می بینید که اکشنی که ساختید، همۀ تصاویر این پوشه را به طور اتوماتیک تغییر سایز می دهد، هر تصویر را قبل از باز شدن تصویر بعدی می بندد و تصاویر با سایز جدید را در پوشۀ Resized Images ذخیره می کند.

آموزش تغییر اندازه دسته جمعی تصاویر در نرم افزار فتوشاپ

همان طور که دیدید تغییر سایز تصاویر در فتوشاپ بصورت همزمان کار بسیار سریع و راحتی است. امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید و از آن در پروژه های بعدی خود استفاده کنید. اگر سؤال یا پیشنهادی دارید، در قسمت نظرات با ما در تماس باشید.

پدیدآورنده: 
Share