همه خواص دمنوش میخک + عوارض، تداخل دارویی و طرز تهیه آن

دمنوش میخک
در رابطه با خواص دمنوش میخک، نحوه مصرف و عوارض جانبی آن به خواندن این مقاله ادامه دهید.

همه خواص دمنوش میخک + عوارض، تداخل دارویی و طرز تهیه آن

دمنوش میخک تقویت کنده مغز است و برای کسانی که حافظه ضعیف دارند مفید است. از دیگر خواص دمنوش میخک کاهش درد معده، بهبود تهوع و رفع گرفتگی عضلات است. زیاده روی در مصرف دمنوش میخک باعث اختلالات کلیوی و کبدی می شود.

همه خواص دمنوش میخک + عوارض، تداخل دارویی و طرز تهیه آن

میخک گیاهی کوچک با خواص درمانی فراوان است که حاوی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی بسیار است و به صورت دمنوش، جوشانده، ادویه و روغن میخک در طب سنتی کاربرد دارد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در رابطه با خواص دمنوش میخک، نحوه مصرف و عوارض جانبی آن به خواندن این مقاله ادامه دهید.


فهرست مطالب این صفحه عبارتند از:

  • خواص دمنوش میخک (طبع و فواید درمانی)
  • طرز تهیه دمنوش میخک
  • تهیه پودر میخک
  • نحوه مصرف دمنوش میخک
  • عوارض دمنوش میخک
  • تداخلات دارویی دمنوش میخک

خواص دمنوش میخک (طبیعت و فواید درمانی)

طبع دمنوش میخک گرم و خشک است. مهمترین خواص این دمنوش عبارتند از:

۱. تقویت مغز و باز کردن گرفتگی سر و مغز ناشی از غلبه سردی

یکی از شناخته شده ترین خواص دمنوش میخک، تقویت مغز است و مصرف آن برای کسانی که حافظه ضیف دارند مفید است. به عقیده پژوهشگران طب سنتی باز کردن گرفتگی سر و مغز که بر اثر سردی رخ داده از خواص این دم کرده است و افراد برای کاهش سودای مغز و رفع ترس و وحشت می توانند از دم کرده میخک استفاده کنند.

۲. تقویت معده و بهبود ناراحتی های گوارشی (رفع حالت تهوع و استفراغ)

دمنوش میخک مقوی معده و جهاز هاضمه است و در طب سنتی چین از خواص دمنوش میخک، برای درمان حالت تهوع، مشکلات گوارشی و رفع نفخ شکم استفاده می شود. میخک جریان آنزیمی را در معده افزایش می دهد و در نتیجه فعالیت های گوارشی را تقویت می کند. همچنین ترکیبات شیمیایی موجود در دمنوش میخک، تاثیر بی حسی موضعی دارند و به همین دلیل در تسکین درد معده مفید و رفع حالت تعوع و استفراغ مفید است. همچنین ترکیبات موجود در میخک می تواند به درمان زخم معده کمک کند.

۳. تقویت کبد و طحال

تقویت کبد و طحال از دیگر خواص دمنوش میخک در طب سنتی است و مصرف این دمنوش به پاکسازی کبد کمک می کند.

۴. رفع گرفتگی عضلات

برطرف کردن گرفتگی عضلات، بهبود روماتیسم، کمک به درمان فلج و کاهش درد های کمر از خواص دمنوش میخک روی اندام های حرکتی است.

۵. خاصیت ضدعفونی کننده

دمنوش تهیه شده از گل میخک خاصیت ضدعفونی کننده بسیار خوبی دارد و می توان از آن به عنوان کمپرس برای شست و شوی زخم ها استفاده کرد.

۶. کاهش وزن و لاغری

مصرف دمنوش میخک باعث افزایش متابولیسم میشود و مصرف آن در لاغری و کاهش وزن موثر است. به طور کلی مصرف این دمنوش به تنهایی یا همراه با زنجبیل به پیشگیری از افزایش وزن کمک می کند و زمانی که همراه غذا مصرف شود، باعث افزایش تولید بزاق می شود که برای گاستریت، اسیدی شدن معده و کاهش اشتها مناسب است.

۷. درمان ناتوانی جنسی

از آنجایی که طبع گیاه میخک بسیار گرم کننده است از آن برای کمک به درمان ناتوانی جنسی و جلوگیری از انزال زودرس استفاده می شود.

۸. تاثیر روی دستگاه ادراری و تناسلی

از دیگر خواص دمنوش میخک کمک به درمان افرادی است که قطره قطره ادرار می کنند همچنین این دمنوش تقویت کننده رحم است.

۹. رفع استرس، تنش و کمک به درمان وسواس

دمنوش میخک همراه با کمی برگ ریحان و برگ نعنا همراه با کمی عسل در کاهش استرس و تسکین تنش مفید است. این دمنوش آرامبخش است و ضعف اعصاب را درمان می کند. همچنین در در کتب طب سنتی آمده است افرادی که مبتلا به بیماری وسواس هستند، برای درمان آن میخک مصرف کنند.

همه خواص دمنوش میخک + عوارض، تداخل دارویی و طرز تهیه آن

طرز تهیه دمنوش میخک

برای تهیه دمنوش میخک مقدار ۱۰ گرم پودر میخک تقریبا معادل با یک قاشق غذاخوی را با یک لیتر آب جوش (۴ لیوان) مخلوط و به مدت ۵ دقیقه در قوری چینی و با حرارت غیر مستقیم و ملایم دم کنید.

همه خواص دمنوش میخک + عوارض، تداخل دارویی و طرز تهیه آن

تهیه پودر میخک

غنچه های درخت میخک پس از باز شدن، یعنی قبل از اینکه رنگ خاکستری و ارغوانی آن تبدیل به قرمز شود باید چیده و خشک شوند و پس از اینکه کاملا خشک شدند، پودر شوند. میخکی که به عنوان ادویه و دارو به کار می رود، پودر این غنچه ها است.

همه خواص دمنوش میخک + عوارض، تداخل دارویی و طرز تهیه آن

نحوه مصرف دمنوش میخک

دمنوش را صاف کرده و یک لیوان از آن را با مقداری کمی نبات سفید یا یک قاشق عسل، یک تا دو ساعت بعد یا قبل از غذا میل کنید. به یاد داشته باشید بیش از یک فنجان در روز از دمنوش میخک مصرف نکنید، زیرا مصرف بی رویه آن، باعث تخریب غشای مخاطی معده و روده می شود و مقادیر بیشتر می تواند منجر به مشکلات گوارشی شود.

همه خواص دمنوش میخک + عوارض، تداخل دارویی و طرز تهیه آن

عوارض دمنوش میخک

  • طبع میخک بسیار گرم است، از این رو مصرف این دمنوش برای افراد دارای مزاج گرم (صفراوی) باید با احتیاط همراه باشد و ممکن است باعث ناراحتی کلیه و روده در این افراد شود.
  • زیاده روی در مصرف دمنوش میخک، می تواند منجر به بیهوشی شود. همچنین مصرف بیش از حد میخک می تواند منجر به تهوع، استفراغ، تنگی نفس، گلودرد، کسالت، عدم تعادل مایعات، اختلالات کلیوی، اختلالات کبدی و ... گردد.
  • زنان باردار و کودکان زیر دو سال در مصرف دمنوش میخک باید احتیاط کرده و زیر نظر پزشک مصرف کنند. به بانوان باردار توصیه می شود از مصرف این دمنوش به صورت دارو اجتناب کنند.

همه خواص دمنوش میخک + عوارض، تداخل دارویی و طرز تهیه آن

تداخلات دارویی دمنوش میخک

گیاه میخک حاوی اوژنول است که لخته شدن خون را کاهش می دهد. از این رو مصرف آن ممکن است با برخی از دارو هایی که سرعت لخته شدن خون را کاهش می دهند مانند آسپرین، کلوپیدوگرل، دیکلوفناک، ایبوپروفن، ناپروکسن، دالتپارین، اِنوکساپارین، هپارین، وارفارین تداخل داشته باشد.

همه خواص دمنوش میخک + عوارض، تداخل دارویی و طرز تهیه آن

سخن پایانی

تحقیقات جدید روی گیاه میخک نشان داده است، این گیاه سرشار از مواد آنتی اکسیدان است و مصرف آن به درمان سرطان کمک می کند. پژوهشگران گزارش می دهند که میخک ممکن است در آینده در درمان سرطان نقش مفیدی داشته باشد، زیرا می تواند باعث مرگ سلول های سرطانی شود و از رشدشان جلوگیری کند. با این وجود توصیه میشود مانند سایر محصولات گیاهی، افراد در مورد استفاده از میخک و عوارض جانبی آن با یک پزشک مشورت کنند. 

 

برگرفته از: دایره المعارف گیاهان دارویی

پدیدآورنده: 
Share