چرا می خوای کارمند بشی؟/ حجت الاسلام علیرضا پناهیان

دریافت ویدئو
موضوع: 
حجت الاسلام پناهیان : قبول دارید کسی که کارمند است ضعیف تر کار می کند تا کسی که برای خودش کار می کند؟

چرا می خوای کار مند بشی؟ / حجت الاسلام علیرضا پناهیان

  قبول دارید کسی که کارمند است ضعیف تر کار می کند تا کسی که برای خودش کار می کند؟ ساعت، ساعت کاری مفید در زندگی کارمندی توی ایران چند ساعت است؟ خواهش می کنم جواب ندهید. آبروریزی است. خواهش می کنم جواب ندهید. کی می تواند رشوه را جمع بکند؟ هیچ قوۀ قضائیه ای دولتی که کارمند زیاد داشته باشد نمی تواند جلوی فسادش را بگیرد! اصلاً امکان ندارد! اگر جلوی رشوه خواری را بگیری جلوی بی عرضگی را که دیگر قطعاً نمی توانی بگیری.

از امام صادق(علیه السلام) می پرسید یک آدمی تجارت می کند، پولی در می آورد، وقتی که خودش را اجیر می کند مزد بگیرد کارمند بشود کارگر بشود، همان قدر بهش می دهند که خودش می خواست تجارت بکند. اجازه دارد؟ «فقالَ لا یُؤاجِر»؛ نباید خودش را اجیر کند کسی که می تواند خودش پول دربیاورد. «ولکن یَستَرزِقُ الله عَزَّ وَ جَلّ و یَتَّجِر»؛ برود روزی اش را از خدا بگیرد و تجارت کند. ادامه می دهیم روایت را؛ «فإنَّهُ إذا آجَرَ نفسَهُ حَظَرَ عَلى نَفسِهِ الرِّزْقَ»؛ کسی که می تواند خودش پول دربیاورد برود کارمند بشود مزدبگیر بشود، روزی خودش را بسته. چرا روزی خودش را بسته؟ خدا می گوید ریسک نکردی؟ بستی خودت را به دست کارفرما؟ برو دیگر روزی ات را بستم.

امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرمودند «وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَلَّا یَکُونَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اللَّهِ ذُو نِعْمَةٍ فَافْعَلْ»؛ بین خودت و خدا ذو نعمت قرار نده حقوق از دست کسی بگیری. «فَإِنَّکَ مُدْرِکٌ قِسْمَکَ وَ آخِذٌ سَهْمَکَ»؛ سهمت را دریافت می کنی نترس! ریسک کن. برای چی می روی کارمند می شوی؟ می ترسی خودت نتوانی دربیاوری؟ می فرماید نترس، شجاع باش. سهمت را دریافت می کنی.

نترس! ریسک کن. برای چی می روی کارمند می شوی؟ سهمت را دریافت می کنی.

آقا بالاخره کارمند شریف داریم بگو بی احترامی نکن! بله، کارمند شریف داریم چرا نداریم؟ همین. یک کمی بیشتر تحویل بگیر. نمی خواهم، این جوان ها می ترسم بروند همان کارمند شریف بشوند. آقا بالاخره هر کارگاهی یک عده کارمند دارد، یک عده کارگر دارد. بله؟! نمی شود که همه کارفرما باشند! ده نفر دور همدیگر جمع بشوند یک کارگاه تولیدی راه بیندازند خودشان هم با همدیگر کار بکنند خودشان همه صاحب کار نیستند؟ اِ! مگر ما می گذاریم؟! عُرضۀ من بیشتر است، آن بغل دستی ام عرضه اش کمتر است! پول را من کار کنم او پول ببرد؟! بَه بَه! بَه بَه! منتظرین حضرت را نگاه کن!

کارمندی خوب نیست مگر اینکه آدم مجبور باشد.

Share