پنج قانون برای کنترل غرائز جنسی

کنترل غرایز
با نگاه کردن به زنان یا مردان نامحرم یک بار منفی به سمت شما می‌آید. بسیاری از خطاهای جنسی که انسان‌ها مرتکب می‌شوند از یک نگاه ساده شروع می‌شود.

پنج قانون برای کنترل غرائز جنسی

پنج قانون برای کنترل غرائز جنسی به ترتیب عبارتند از:

شهوت یک نعمتی است که در وجود انسانها نهادینه شده است، اگر این قوه شهوت را در مسیر درست استفاده نکنیم سبب آسیب رساندن به شخص و جامعه میشود. جوان برای اینکه روح خودش را به تعالی برساند باید سختی های این دنیا را به جان بخرد و تلاش کند در وادی گناه نیفتد.

با نگاه کردن به زنان یا مردان نامحرم یک بار منفی به سمت شما می آید. بسیاری از خطاهای جنسی که انسان ها مرتکب می شوند از یک نگاه ساده شروع میشود.

پنج قانون برای کنترل غرائز جنسی

مقدمه

جوان در دوره جوانی با یک نیروی در وجود خودش روبرو میشود که از دوران کودکی با او بوده و در جوانی به اوج و قدرت خودش می رسد. جوان و نوجوانی که شناختی از وجود و جهان آفرینش نداشته باشند در مقابل این نیروی سرکش سر خم می کنند و مطیع او می شوند. اما کسانی که ایمان کافی دارند و نسبت به جهان وجودی خودشان آگاهی دارند در مقابل قوه شهوت، مقاومت می کنند. اگر جوانان و افراد یک جامعه مشغول شهوت پرستی باشند در آن جامعه خبری از اخلاق و تعالی شخصیتی نخواهد بود. اسلام برای اینکه جوانان و بزرگترها، گرفتار دام شهوت نشوند قوانینی را وضع کرده تا مقدمه رشد و کمال فرد و جامعه شود.

پنج قانون برای کنترل غرائز جنسی

قانون 1: رعایت کردن حیا در روابط با جنس مخالف

 حیا داشتن سبب میشود تا بین انسان و حیوان یک تمایزی بوجود آید. اگر این ویژگی در انسان وجود داشته باشد، انسان به کمال و شرافت دست پیدا خواهد کرد و از بسیاری از گناهان اجتناب خواهد کرد. آقا پسر و دختر خانم اگر گوهر حیا در وجودشان نباشد، با جلوه گری در برابر نامحرم باعث به وجود آمدن فساد و تباهی در جامعه خواهند شد. امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: اگر حیا نبود از هیچ یک از کارهای زشت دوری نمی شد.. اگر مردم حیا نداشتند، از فحشا پرهیز نمی کردند. [علامه مجلسی، بحارالانوار، جلد 3، صفحه 81]

پنج قانون برای کنترل غرائز جنسی

قانون 2: ایجاد کردن تفکر منفی به پیروی از غرایز شهوانی

بیشترین عاملی که سبب میشود تا جوانان از قوه شهوت خودشان پیروی کنند این است که در تفکرات خودشان یک احساس لذتی را در شهوت می دانند که تلاش خودشان را می کنند تا به آن لذت دست پیدا کنند در حالی که فقط ابتدای این شهوت، لذت بخش بودن است. امام علی (علیه السلام) می فرمایند: ابتدای شهوت ها طرب و شادی است و آخر آن رنج و دشواری است. [حر عاملی، وسائل الشیعة، جلد 15، صفحه 249]

پنج قانون برای کنترل غرائز جنسی

قانون 3: ترک معاشرت با دوستان بد

 انسان یک  موجودی است که رفتار دیگران بر روی او تاثیر می گذارد، بسیاری از صفات و آداب و رفتارش را از انسان های دیگر که با آنها در ارتباط است فرا می گیرد، مخصوصاً دوستان نزدیک، تأثیر فوق العاده ای بر رفتار انسان می گذارند.  سعدی: گر نشیند فرشته ای با دیو * وحشت آموزد و خیانت و ریو * از بدان جز بدی نیاموزی * نکند گرگ پوستین دوزی!  دوستی با افراد فاسد باعث یادگیری رفتارهای زشت آنان و افتادن در دام گناه و معصیت خواهد شد. حضرت علی ـ علیه السّلام - می فرمایند: از همنشینی با دوست بد جداً اجتناب کن که همنشین خود را به هلاکت می رساند و به آبرویش لطمه می زند.[ابراهیم امینی، خودسازی، قم: انتشارات شفق، چ دهم، 1380، صفحه 108]

پنج قانون برای کنترل غرائز جنسی

قانون 4: از تنبلی دوری کرده و به ورزش کردن مشغول شوید

وقتی انسان بیکار باشد ذهن او به افکار منفی کشیده میشود و غذاهای هم که می خورد تبدیل به انرژی میشود. اگر این انرژی در مسیر درست استفاده نشود باعث سرکشی میشود و شهوت را فعال می کند. برای اینکه این انرژی ها را تخلیه کنیم باید تحرک بدنی داشته باشیم. ورزش کردن بهترین گزینه است برای اینکه هم انرژی و افکار منفی از بدن شما خارج شوند.  حضرت امام صادق (علیه السلام) در حدیث پردامنه «مفضل» می فرمایند:... و همین گونه انسان اگر بیکار و فارغ باشد، به بیهودگی و سرمستی دچار میشود و بر اثر آن به مسایلی مبتلا میشود که زیان آن هم بر خود و هم بر نزدیکان او سنگینی خواهد کرد.[بحارالانوار، تهران: انتشارات دارالکتب الاسلامیه، جلد 3، صفحه 87]

پنج قانون برای کنترل غرائز جنسی

قانون 5: تقوای چشم

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِک أَزْکی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِما یصْنَعُونَ؛ به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را (از نگاه به نامحرم) فروگیرند و دامن خود را حفظ نمایند. این برای پاک ماندن آنان بهتر است. خداوند به آنچه انجام می دهند آگاه است.[قرآن کریم، سوره مبارکه نور، آیه 30] با نگاه کردن به زنان یا مردان نامحرم یک بار منفی به سمت شما می آید. بسیاری از خطاهای جنسی که انسان ها مرتکب می شوند از یک نگاه ساده شروع میشود چون چشم می بیند و دل می خواهد. برای رهایی از شهوت های نابجا باید نگاه خودتان را کنترل کنید.

پنج قانون برای کنترل غرائز جنسی

قانون 6: حفظ گوش و زبان خود از صحبت نابجا با نامحرم

برخی افراد با چرب زبانی می خواهند در قلب زنان یا مردان نامحرم نفوذ پیدا کنند. شما اگر به دنبال کنترل شهوت خودتان هستید باید حدودی برای خودتان معین کنید. رعایت حریم از سوی افراد مجرد، جوان و ضعیف الایمان، ضرورت ویژه ای می یابد. حریم نگه داشتن زن در برابر مردان نامحرم، ابزاری است که زن برای حفظ مقام و موقعیت خود در برابر مردان می تواند از آن استفاده کند.

توصیه به خانم ها: رعایت کردن حجاب برای خانم ها باعث حفظ ارزش و شخصیت او میشود و سبب میشود تا از نگاه های هرزه در امان باشد. در حقیقت حجاب زن، پیام بازدارنده به بیماردلان است تا در برخورد با آنها جانب احتیاط را رعایت کنند. 

توصیه به آقایان: قبل از اینکه در منجلاب شهوت غرق شوید برای خودتان راه نجاتی پیدا کنید. آن راه نجات می تواند کنترل شهوت با توکل و توسل بر خداوند باشد. 

پدیدآورنده: 
Share