چگونه از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را بکنیم؟

تخمین زمان مطالعه: 8 دقیقه
پر کردن اوقات فراغت
اوقات فراغت برای بازیابی انرژی از دست رفته و بازسازی جسم و روح شماست.

چگونه از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را بکنیم؟

اوقات فراغت زمانی است که فرد وظایف خود را انجام داده و فرصتی در اختیار دارد تا به فعالیت های مورد علاقه اش بپردازد. تغییرات در سبک زندگی، بازنشستگی، تغییر شغل، فارغ التحصیل شدن از مدرسه و دانشگاه یا تغییر در شرایط خانواده مانند ازدواج فرزندان و غیره سبب می شود وقت آزاد بیشتری در اختیار داشته باشید. این اوقات ارزشمند برای افرادی که هیچ برنامه خاصی برای بهره گیری از این زمان ها ندارند، بسیار خسته کننده و عذاب آور است. در این نوشته سعی داریم شما را با چندین کار جذاب و سرگرم کننده برای پر کردن اوقات فراغت آشنا کنیم.

استفاده فعال و مفید از اوقات فراغت باعث افزایش انرژی، خلاقیت، اشتیاق و احساس مفید بودن می شود و به شما برای دور کردن حس ناخوشایند و آزاردهنده بیکاری و بی فایده بودن از خود کمک می کند. استعدادهای نهفته خود را کشف کنید و تجربه های مختلف به دست آورید.

چگونه از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را بکنیم؟

در این مقاله به راهکارهای گوناگونی برای پر کردن اوقات فراغت با فعالیت های مفید و رضایت بخش اشاره شده است که با به کارگیری آنها می توانید بهترین بهره را از این زمان ببرید.

برنامه ریزی کنید

اوقات فراغت زمانی برای شما مفید خواهد بود که کاملا واضح و روشن بدانید چگونه می خواهید از آن استفاده کنید. در واقع تنها کسی که می داند شما از چه چیز لذت می برید، خودتان هستید و فقط با انتخاب شما این زمان می تواند مفید باشد. روی کارهایی تمرکز کنید که واقعا دوست دارید و احساس رضایت و خشنودی به شما می دهد.

کار مفید را برای خود تعریف کنید. استراحت، رویاپردازی و حتی بیکاری، اگر به حس خوب و رضایت شما از زندگی منجر شوند؛ همه فعالیت های مفیدی هستند.فهرستی تهیه کنید؛ از آرزوهای همیشه خود در زندگی و کارهایی که به شما احساس آرامش، مفید بودن، جوانی، شادی و رضایت می دهند و آن طور که دوست دارید فعالیت هایتان را اولویت بندی کنید. با داشتن برنامه می دانید قرار است روزتان چگونه بگذرد و در نتیجه از تمام وقت خود استفاده بهینه می کنید.

چگونه از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را بکنیم؟

از اوقات فراغت خود در برابر استرس محافظت کنید

اگر بیش از حد به فکر مفید سپری کردنِ این اوقات باشید، دچار اضطراب می شوید و این زمان ارزشمند را از دست خواهید داد. اوقات فراغت برای بازیابی انرژی از دست رفته و بازسازی جسم و روح شماست. باید آزاد و رها و با آسودگی خاطر از تمام این لحظات استفاده کنید؛ بنابراین آن را فقط به خود اختصاص دهید و در فعالیت های مورد علاقه تان غرق شوید. خود را از کارتان جدا و دنیای مجازی را تعطیل کنید. تلفن و موبایل، تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر و پاسخ دادن به ایمیل ها و پیام ها آرامش شما را برهم می زنند و استرس ایجاد می کنند؛ در عوض این زمان را به خیال پردازی و فکر کردن به رویاها و اهدافتان در زندگی اختصاص دهید.

استفاده از برنامه های خودآموز کامپیوتر برای یادگیری زبان، مطالعه کتاب، نوشتن داستان کوتاه یا نمایش نامه، کارهای دستی، عکاسی، آشپزی یا یادگرفتن یک کار جدید می تواند حس مفید بودن را به شما القا کند و باعث کاهش استرس روزمره تان شود.

چگونه از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را بکنیم؟

دایره فعالیت های خود را وسیع و ماجراجویی کنید

الان وقت آن است که از این زمان استفاده کنید و کارهایی را انجام دهید که همیشه در زندگی به آنها علاقمند بودید، ولی به بهانه نداشتن وقت کافی، هیچ وقت سراغ آنها نرفتید. یک راه عالی برای استفاده مفید از اوقات فراغت، کشف چیزهای جدید است. کارهایی را تجربه کنید که تا به حال انجام نداده اید. بدین ترتیب اوقات فراغت شما به مسیری برای خودشناسی تبدیل شده و به رشد شما منجر می شود. علاوه بر این باعث می شود به گسترش آگاهی ها و پاسخ دادن به حس کنجکاوی خود علاقمند بمانید.

به سراغ انجام کارهایی بروید که ۱۰ سال پیش به آنها علاقه مند بودید؛ خواهید دید انجام آنها چه احساس متفاوتی به شما می دهد و چه اتفاقات جالبی را رقم خواهد زد. از چالش تازه کردن علاقه مندی های خود لذت ببرید و به دنبال فعالیت ها و تجربه هایی باشید که شما را هیجان زده و پُرانرژی می کند.

چگونه از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را بکنیم؟

به دیگران کمک کنید

زمانی از اوقات فراغت خود را به شرکت در امور خیرخواهانه اختصاص دهید. این کار علاوه بر اینکه احساس مفید بودن به شما می دهد، دربردارنده لذتی است که با هیچ لذت دیگری قابل مقایسه نیست و گاهی بیشتر از کارهایی که برای راضی کردن خود می کنیم، ما را خوشحال می کند.

کمک به دیگران می تواند به شکل کار داوطلبانه در یک مؤسسه خیریه باشد یا کمک به یک دوست برای موفقیت در انجام کارش باشد. این کار را در مکان ها و زمان های مختلف انجام دهید تا در تجربه ها، افرادی که ملاقات می کنید و مهارت هایی که کسب می کنید تنوع ایجاد شود.

چگونه از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را بکنیم؟

زندگی خود را جمع وجور و پاکسازی کنید

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دوروبرتان را با وسایل غیرضروری پُر کرده اید؛ این اوقات بهترین زمان برای رها شدن از آنها است. جمع وجور کردن و نظافت این وسایل وقت قابل توجهی می گیرد. وسایل خود را بیشتر و دقیق تر بررسی کنید. لوازم غیرضروری را جمع آوری و به افراد محتاج اهدا کنید. با خلاص شدن از آنها وقت آزاد بیشتری به دست می آورید.

چگونه از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را بکنیم؟

یادگیری را کنار نگذارید

یادگیری یک لذت است. لذت مطالعه و یادگیریِ بدون فشار و فارغ از دلایل همیشگی (مثل یادگیری برای کسب نمره، نگه داشتن شغل یا ترفیع) را با هیچ توجیهی نباید از خود دریغ کرد. هنگامی که با توجه به علاقه خود و صرفا برای کسب لذت، موضوعی را برای یادگیری انتخاب کنید، می توانید از آن لذت ببرید. این نوعِ یادگیری، ممکن است بی ارتباط با امور روزانه باشد؛ با این حال مطمئن باشید برایتان مفید خواهد بود، چون توانایی شما را برای درک بهتر جهان بالا می برد و باعث می شود با دید تازه ای به امور نگاه کنید و در فعالیت های روزانه به راه حل های جدید و خلاقانه دست یابید. علاوه بر این شما را به مهارت های جدید مجهز می کند که ممکن است در آینده به کارتان بیاید.

چگونه از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را بکنیم؟

به فعالیت هایی مانند آشپزی، باغبانی، نقاشی ، کارهای دستی و… مشغول شوید

اوقات فراغت بهانه خوبی است که به سرگرمی و وقت گذرانی بپردازید. سرگرمی ها به شما فرصت می دهند ذهن خود را فعال نگه دارید و خلاق باشید، اطلاعات خود را گسترش دهید، مهارت هایتان را بهبود ببخشید، تمرکز کنید و سخت کوش باشید. به علاوه هنگامی که در پیچیدگی های کار غرق می شوید احساس مفید بودن دارید و از وجود خود لذت می برید.

از آشپزی و باغبانی لذت ببرید. این فعالیت ها بسته به نگاه شما می توانند مسئولیتی خسته کننده و مشکل یا نوعی سرگرمی و تفریح تلقی شود که حس خوبی به شما می دهد. کتاب آشپزی را باز کرده و غذاهای جدید را امتحان کنید؛ یا داخل یخچال و کابینت ها را نگاه کنید و به دنبال دستورِ غذایی با مواد اولیه موجود باشید.

انجام امور باغبانی و پرورش گیاهان نیز تجربه ای لذت بخش است. باغچه را دوباره بیارایید یا گیاهان آن را تغییر دهید. کاکتوس ها گیاهان شگفت انگیزی هستند که هم گل های زیبا و هم طول عمر زیادی دارند. می توانید کاشت گیاهانی را امتحان کنید که سریع رشد می کنند یا در پخت و پز قابل استفاده هستند. کارهای دستی از دیگر سرگرمی های مفیدی است که می توانید در اوقات فراغت انجام دهید. با صرف وقت برای کارِ دست ساز، احساس خوبی درباره خود و توانایی هایتان به دست می آورید.

چگونه از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را بکنیم؟

به معنویات توجه کنید

اوقات فراغت بهترین زمان برای تمرکز بر معنویت است. فارغ از اینکه شما فردی مذهبی هستید یا نه، معنویت قسمت مهمی از زندگی انسان است و توجه به این بخش از وجودتان، از مفیدترین کارهایی است که می توانید برای خود انجام دهید. هر روز زمانی را به انجام اموری اختصاص دهید که به ارتقا معنویت کمک می کند. برای بالا بردن جنبه معنوی وجودتان، اندیشیدن به هدف زندگی و ساختن تصویر مناسب تری از آن در ذهن کارهای مختلفی می توانید انجام دهید. برای مثال فعالیت های داوطلبانه یا خدمات اجتماعی، دعا کردن، مطالعه کتاب های الهام بخش، قدم زدن در طبیعت، تفکر در سکوت و شرکت در فعالیت های مذهبی.

چگونه از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را بکنیم؟

روابط اجتماعی و تعاملات خود را افزایش دهید

خود را از دیگران پنهان نکنید. دیدن دوستان از بهترین و هیجان انگیزترین کارهایی است که می توانید در اوقات فراغت انجام دهید. در دسترس باشید و با دوستان و اقوام بیشتر وقت بگذرانید. روابط اجتماعی به اندازه تنهایی و خلوت با خود، برای شما لازم است. با شرکت در اجتماعات مختلف این فرصت را پیدا می کنید که لحظه های خوبی داشته باشید، افکارتان را با دیگران در میان بگذارید؛ از تعامل با آنها انرژی بگیرید و از هجوم افکار منفی و مزاحم در امان بمانید. حتی اگر زیاد مشتاق نیستید که روابط اجتماعی داشته باشید، زمان کوتاهی را در طول هفته به این کار اختصاص دهید.

Share