تاثیر ورزش بر افسردگی

تاثیر ورزش بر افسردگی
افسردگی در واقع یک بیماری فراگیر و لطمه زننده به روح و روان آدمی است که از مشخصات آشکار آن احساس پوچ بودن و ناراحتی؛ احساس نا امیدی و بی ارزش بودن و تفکرات منفی است

تاثیر ورزش بر افسردگی

در این نوشتار از سری مقالات پزشکی ورزش، تاثیر ورزش بر افسردگی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. شما نیز نظرات و تجارب خود را با ما و سایر کاربران سایت ضیاءالصالحین به اشتراک بگذارید.

همان طور که گفتیم اندورفین عملکردی مشابه مرفین دارد یعنی نوعی مسکن است و می تواند کاهش دهنده درد باشد. از طرفی بعنوان یک آرام بخش هم شناخته می شود. این ماده در مغز، نخاع و بسیاری از نقاط دیگر بدن در پاسخ به مواد شیمیایی مغز که انتقال دهنده های عصبی گفته می شوند، آزاد می شود.

نورون های گیرنده اندورفین، به انتقال دهنده هایی که مرتبط با برخی از داروهای ضددرد هستند، می چسبند؛ اما برخلاف مرفین، خوشبختانه فعال شدن این گیرنده های اندورفین به وابستگی بیمار به دارو یا مواد مخدر منجر نمی شود.

بطور کلی ورزش منظم نتایجی مثل: کاهش استرس، رهایی از اضطراب و افسردگی، افزایش اعتماد به نفس و بهبود خواب را در بردارد. البته ورزش فواید درمانی دیگری هم دارد از جمله:

تقویت عملکرد قلب؛
افزایش سطح انرژی؛
کاهش فشارخون؛
بهبود توده عضلانی و قدرت بدنی؛
تقویت و استحکام استخوان ها؛
کاهش توده های چربی؛
تناسب اندام و ایجاد ظاهری زیبا.
با توجه به نتایجی که می توانیم از ورزش منظم به دست بیاوریم، شاید این سؤال در ذهن تان مطرح شود که آیا ورزش می تواند درمان مناسبی برای افسردگی بالینی باشد؟

همان طور که می دانید افسردگی یک بیماری با درجات مختلف است و معمولا افسردگی بالینی نسبت به انواع دیگر افسردگی، شدیدتر است و پروسه درمانی آن با روان درمانی و تجویز دارو همراه است. تحقیقات نشان می دهند ورزش در درمان افسردگی های خفیف تا متوسط نقش مؤثرتری دارد.

تاثیر ورزش بر افسردگی

علائم افسردگی

  • خلق فرد افسرده می شود، یعنی غمگینی طولانی مدت دارد.
  • علاقه مندی وی نسبت به علایق گذشته اش از دست می رود و غالبا بی حوصله است.
  • کم اشتهایی او را می آزارد و غذا نمی خورد ، البته در برخی انواع آن پرخوری شیوع دارد.
  • خواب فرد مبتلا غالبا دچار مشکل می شود معمولا نیمه شب بیدار می شود و تا صبح نمی تواند بخوابد و کسل است در جوانان مبتلا، پر خوابی شیوع دارد.
  • افسردگی معمولاً با اضطراب همراه و بی خوابی و بی قراری در فرد شیوع دارد.

تاثیر ورزش بر افسردگی

ورزش چگونه روی مغز افسرده اثر می گذارد؟

تاثیر ورزش بر مغز به دلیل ایجاد تغییرات بیولوژیکی در بدن ایجاد می شود که مزایایی مثل حفاظت در برابر بیماری های قلبی و دیابت، بهبود خواب و کاهش فشار خون را به همراه دارد. ورزش های سخت (به شکل سالم)، باعث ترشح هورمون آندورفین (معروف به هورمون حس خوب) می شود و میزان فعالیت فرد را افزایش می دهد.

جالب است بدانید که فعال سازی رفتاری یکی از روش های درمان افسردگی است. البته ورزش کردن باید به صورت پیوسته ادامه داشته باشد تا تاثثرات آن بارز شود. این نوع فعالیت باعث آزاد سازی پروتئین هایی می شود که به رشد سلول های عصبی جدید و ایجاد ارتباطات تازه در مغز کمک می کند؛ که تمام این فرایندها باعث بهبود عملکرد مغز می شود.

تاثیر ورزش بر افسردگی

کدام ورزش ها برای افسردگی مناسب ترند؟

مشخص است که هر نوع ورزشی به درمان افسردگی کمک می کند. اما اگر قرار باشد چند نوع فعالیت بدنی مشخص را به شما معرفی کنم، باید بگویم فعالیت های بدنی متوسطی هستند که تأثیرات قابل ملاحظه ای در بهبود افسردگی دارند. کارهایی مثل:

دوچرخه سواری؛
باغبانی؛
گلف؛
کارهای خانه، مخصوصا جاروکردن، گردگیری و رفت و روب؛
دویدن آرام؛
شنا کردن؛
پیاده روی؛
کارهای مربوط به محوطه خانه مثل چمن زنی یا تمیز کردن حیاط؛
ورزش هوازی؛
یوگا.

از آنجایی که مبتلایان به افسردگی به حمایت اجتماعی بیشتری نیاز دارند، بنابراین شرکت در کلاس های ورزشی مختلف می تواند ابعاد دیگری از تاثیر ورزش بر افسردگی را نمایان کند. البته می توانیم با یک دوست نزدیک یا با شریک زندگی مان ورزش کنیم، اما مهم این است که بتوانیم با جامعه، افراد آن و آنچه بیرون از ماست یک ارتباط مؤثر برقرار کنیم.
به همین دلیل با شرکت در باشگاه های ورزشی، تاثیر ورزش بر افسردگی چند برابر می شود، اعتماد به نفس مان افزایش می یابد، احساس آرامش خواهیم کرد و این خیلی مهم است که بدانیم اطرافیان مان پشتیبان ما هستند و دوست دارند به ما کمک کنند.

حالا که قرار است تاثیر ورزش بر افسردگی را جدی بگیریم و ورزش را برای بهبود افسردگی انتخاب کنیم، شاید این سؤال برای تان پیش بیاید: بهتر نیست پیش از شروع تمرینات با یک پزشک مشورت کنیم؟

خیلی از مردم برای مشورت درباره فعالیت در یک رشته ورزشی به سراغ پزشک شان نمی روند؛ اما اگر شما اهل ورزش مداوم نبوده و نیستید و البته بالای ۵۰ سال هم سن دارید یا خدای نکرده دچار بیماری های قلبی یا دیابت و… هستید، توصیه می کنیم قبل از شروع برنامه های ورزشی تان با پزشک خود مشورت کنید.

تاثیر ورزش بر افسردگی

ورزش راهی برای درمان افسردگی

زمینه ایجاد بیماریهای روانی، بحث پیرامون انتقال دهنده های عصبی و عدم کارکرد صحیح آن (کاهش یا افزایش دوپامین و سروتونین و...) در بروز بیماریهای روانی انکارناپذیر است و یکی دیگر از تأثیرات مثبت ورزش تنظیم در میزان انتقال دهنده های عصبی در سلول عصبی و در نتیجه تعادل و توازن در کارکرد عصبی شخص و کاهش حالت نابهنجاری های روانی است.

در مطالعه دکتر وایلس 1150 مرد انگلیسی میانسال طی 10 سال مورد بررسی قرار گرفتند و نتیجه تحقیق حاکی از آن بود مردانی که ورزش منظم دارند یک چهارم کمتر از سایرین به حالت افسردگی یا بیماری های اضطراری دچار می شوند.

مدت ها است که فعالیت بدنی بعنوان راهی برای کسب تناسب اندام و رفع فشار خون بالا، دیابت، چاقی و دیگر بیماری ها هواداران خود را دارد. تحقیقات در حال گسترش نشان می دهد که فعالیت جسمی می تواند سبب تخفیف نشانه های برخی اختلالات روانی مثل اضطراب و افسردگی و مانع عود بعد از درمان شود.

ورزش منظم سلامت جسمی و روحی راحفظ می کند به این صورت که با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن امید به زندگی را افزایش می دهد و باعث ایجاد شور و نشاط (رفع افسردگی) جهت انجام فعالیت های روزانه می گردد.

ورزش صحیح به بدن کمک می کند تا در کنترل سیستم عصبی به دست آوردن اعتماد به نفس، کارکردن و تصمیم گیری صحیح در شرایط بحرانی موفق تر عمل کند. افسردگی و فشار روحی به غیر از آن که با شرایط روحی و اعتماد به نفس شخص در ارتباط می باشد با شرایط جسمانی نیز مرتبط است.

انجام تمرینات ورزشی باعث می شود بدن فشار خون خود را تنظیم کند و سیستم های عصبی در مواقع خاصی عکس العمل بهتر نشان دهند. به این ترتیب بدن می تواند کنترل بهتری در شرایط بحرانی و فشارهای روحی داشته باشد. از سویی قدرتمند شدن عضلات باعث می شود شخص از نظر تیپ بدنی بتواند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

انجام هر نوع ورزشی بطور مستمر و از روی برنامه قابلیت غلبه بر افسردگی را افزایش می دهد اما می توان گفت هرچه ورزش دارای حالت استقامتی باشد نقش بیشتری د رکاهش افسردگی ایفا می کند.

ورزش مستمر بطوریکه بدن شروع به تعرق کند و بطور کلی ورزش توام با تعریق و افزایش ضربان قلب، کاهش اضطراب و افسردگی را سبب می شود همچنین باعث افزایش ترشح آنزیم های اندورفین، دانپورفین و انکفالین شده که اثر تسکین دهنده و آرامش بخش دارند.

تاثیر ورزش بر افسردگی

نکاتی که در شروع تمرینات ورزشی باید به آن توجه کنید

  • هنگامی که برای اولین بار شروع به ورزش می کنید، طوری برنامه ریزی کنید که از پس آن بربیایید و با برنامه تان احساس راحتی کنید. به مرور زمان می توانید ورزش های متنوع دیگری را هم امتحان کنید.
  • ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت ببرید. ورزش باید مفرح باشد.
  • سعی کنید هر روز ورزش کنید. برنامه ورزشی تان را در تقویم خود ذخیره کنید تا حتما سر ساعت به شما یادآوری شود.
  • تنوع در زندگی لازم است. پس تمرینات ورزشی را طوری انتخاب و برنامه ریزی کنید که خسته نشوید یا حوصله تان سر نرود. بررسی کنید که در محل زندگی تان چه امکانات و باشگاه های ورزشی مناسبی وجود دارد.
  • یادتان باشد دلیلی ندارد ورزش ورشکست تان کند! مگر اینکه ورزشکار حرفه ای باشید و مجبور باشید پول زیادی به ورزش اختصاص دهید. پس سراغ حق عضویت های سرسام آور باشگاه های ورزشی یا خریدن تجهیزات ورزشی گران قیمت نروید.
  • بچسبید به ورزش! اگر همیشه و با یک برنامه ریزی منظم ورزش کنید، بعد از مدتی ورزش بخشی از زندگی تان خواهد شد و افسردگی را هم به مقدار قابل توجهی دور خواهد کرد.

تاثیر ورزش بر افسردگی

مدت زمان نمایان شدن تاثیر ورزش بر افسردگی چقدر است؟

هنوز معلوم نیست برای کاهش افسردگی به چه میزان ورزش نیاز دارید یا برای غلبه بر افسردگی، چه میزان از سلول های عصبی در مغز شما باید رشد پیدا کند یا ترمیم شود. اما بعد فقط چند هفته از شروع تمرینات، به تدریج تاثیر ورزش بر افسردگی و بهبودی را حس خواهید کرد. باید بپذیرید که این درمان در طولانی مدت اثربخشی خود را نشان خواهد داد؛ پس با اراده ای راسخ در جهت ایجاد تغییرات نوین و داشتن سبک زندگی سالم قدم بردارید.

Share