کلید بدبختی 4 - پرورش دهنده نسل تنبل

نوعاً انسان ها با یک سهل انگاری و تنبلی در فهم وظائف و عمل به وظائف روبه رو هستند و این متأسفانه هست.

کلید بدبختی 4 - پرورش دهنده نسل تنبل

انسان های تنبل و بی حوصله، پرورش دهنده نسل تنبــل و بی حوصله ی بعدی خواهند بود.

دانلود صوت

برای دسترسی به سایر قسمتها اینجا کلیک کنید

❒ امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرماید: (اَلتَوانی سَجیَۀٌ نَوکا

سستی کردن خوی و خصلت افراد سبک سر هست. گفتیم که سستی شل گرفتن کار، یواش یواش خوی تنبلی را در انسان ایجاد میکند. در واقع یکی از ریشه های تنبلی همان نادانی و سبک سری هست. یعنی انسانی که دقیقاً واقف نیست برای چه به دنیا آمده و همچنین در مورد زندگی دنیا هم جدی نیست و همه چیز را شوخی می گیرد!

انسان ها اکثراً نسبت به تصمیماتشان بعد از یک مدت پشیمان میشوند یعنی اگر به اکثر افراد بگویید برگردید به گذشته باز با همین شخص ازدواج میکنید غالباً میگویند نه و اگر بگویند همین رشته یا دوست را انتخاب میکنید، همین شیوه زندگی یا همین شغل را انتخاب میکنید غالباً میگویند نه، این به خاطر این هست که نوعاً انسان ها با یک سهل انگاری و تنبلی در فهم وظائف و عمل به وظائف روبه رو هستند و این متأسفانه هست.

❒ فرمایش از نبی اکرم (صلی الله علیه وآله) : (عَلامَتُ الکَسلان فَاَربَعه)؛ علامت آدم تنبل و کسل چهار چیز هست:

1- (یَتَوانا حَتّی یُفَرِط) اینقدر سهل انگاری و سستی میکند تا منجر به کوتاهی در وظیفه اش می شود یعنی وظیفه ای که باید درست انجام بدهد را درست انجام نمیدهد. مثلاً در مورد انتخاب رشته، رشته ای را میرود که بدردش نمیخورد. اگر بخواهد ادامه بدهد پژمردگی دارد و اگر بخواهد قطعش هم بکند خیلی خسارت دارد. کلاً این چهار مورد انتخاب ها، ارتباطات، رفتارها و افکار اینقدر شخص شل میاید که(حَتّی یَفَرِط) کار دیگر به کوتاهی و تقصیر می کشد. 

2- (وَ یُفَرِط حَتّی یُزَیِه) اینقدر این سستی و کوتاهی ادامه پیدا میکند تا طرف مقابل و حقوق خانواده ضایع می شود یعنی آنچه که باید رفتار بشود رفتار نمی شود.

پدیدآورنده: 
Share