شرح حدیث اخلاقی توسط رهبری/ در همه اوقات به یاد مرگ باش

دریافت ویدئو
آيا اندوهگين نمى شوى ؟آيا غم ، دلت را نمى گيرد؟ آيا دردمند نمى شوى ؟ عرض كردم...

شرح حدیث اخلاقی توسط رهبری/ در همه اوقات به یاد مرگ باش

به نقل از ابو بصیر ـ : امام صادق علیه السلام به من فرمود :أ مَا تَحْزَنُ؟ أ مَا تَهْتَمُّ ؟ أ مَا تَأْلَمُ؟ قلتُ : بلى و اللّهِ . قالَ : فإذا کانَ ذلکَ مِنکَ فاذْکُرِ المَوتَ و وَحْدَتَکَ فی قَبْرِکَ ، و سَیَلانَ عَیْنَیکَ على خَدَّیْکَ ، و تَقَطُّعَ أوْصالِکَ ، و أکْلَ الدُّودِ من لَحْمِکَ ، و بِلاکَ ، و انْقِطاعَکَ عنِ الدُّنیا ؛ فإنَّ ذلکَ یَحُثُّکَ على العَملِ، و یَرْدَعُکَ عن کَثیرٍ مِن الحِرصِ على الدُّنیا .

آیا اندوهگین نمى شوى؟ آیا غم، دلت را نمى گیرد؟ آیا دردمند نمى شوى؟ عرض کردم: به خدا سوگند، چرا. فرمود: هرگاه چنین حالاتى به تو دست داد، مرگ و تنهایى قبر را به یاد آور و یاد کن آن زمانى را که چشمهایت ذوب گشته بر گونه هایت جارى شود و بندهایت از هم بگسلد و گوشت بدنت خوراک کرمها شود و پیکرت پوسیده گردد و از دنیا جدا شوى. اینهاست که تو را به عمل [براى آخرت] بر مى انگیزند و از حرص زیاد به دنیا بازت مى دارند.

چه آنوقتی که شوق پیدا می کنی که دنبال این فرآوردۀ مادی و زندگی بروی، و به آن می رسی و خوشحال می شوی؛ چه آنوقتی که نمی شود، محزون می شوی و درد می کشی، در همۀ این اوقات به یاد مرگ باش!

منبع: بحار الأنوار : 76/322/5

دسترسی به سایر جلسات : شرح احادیث اخلاقی توسط رهبری

Share