برای بهتر انجام دادن عبادات چه کنیم؟

تعداد کلمات 380 / زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه
عبادت
بیانی نورانی از امام صادق علیه السلام رسیده است که «ما ضَعُفَ بَدنٌ عَمّا ‏قَوِیَتْ عَلَیْهِ النّیّةُ» با اراده قوی هرگز بدن گرفتار ضعف نمی شود. در بین تن و جان اصالت ‏از آن جان است.

برای بهتر انجام دادن عبادات چه کنیم؟

در این بخش چگونگی کیفیت بخشی و بهتر انجام دادن عبادات را در بیانات آیت الله جوادی آملی مدظله العالی مرور می کنیم.

برای بهتر انجام دادن عبادات چه کنیم؟

با شوکت بی نظیرش آمد از راه
می آید از آسمان و در دستش ماه

دیدی که دهان کعبه هم وا مانده
لا حول ولا قوة الا بالله

۞  ۞  ۞

از جلوه ی نور ازلی می گویم
از ساحت آن صبح جلی می گویم

عمریست که مشغول عبادت هستم
هر شام و سحر علی علی می گویم

برای بهتر انجام دادن عبادات چه کنیم؟

بیانی نورانی از امام صادق علیه السلام رسیده است که «ما ضَعُفَ بَدنٌ عَمّا ‏قَوِیَتْ عَلَیْهِ النّیّةُ» [وسائل الشیعه، ج ١، ص ٥٣] با اراده قوی هرگز بدن گرفتار ضعف نمی شود. در بین تن و جان اصالت ‏از آن جان است. این چنین نیست که بدن بتواند مستقیماً فتوا بدهد و بگوید‎ ‎من این کار را ‏نمی توانم انجام بدهم. اگر اراده قوی باشد هرگز بدن گرفتار ضعف نمی شود. امام صادق علیه السلام فرمودند. وقتی نیّت نسبت به یک امر، قطعی و قوی شد ‏بدن همراهی می کند. به ما گفته اند بدن مرکب خوبی است، این مرکب و ابزار را از ‏دست ندهید، کاری که به این بدن آسیب برساند نکنید. لذا گفتند اگر وضو برای بدن ضرر ‏دارد تیمم کنید، اگر روزه در ماه رمضان برای بدن ضرر دارد در وقت دیگر قضایش را بجا ‏بیاورید. اگر احیاناً شما می بینید بدن بعضی ها در قبر نمی پوسد برای این است که بدن ‏تعدیل شده است و تحت رهبری روح درست حرکت کرده است، حیف است انسان این ‏زیر دست را برنجاند.‏

روح نسبت به بدن ولایت دارد و اگر بخواهد آ ن را برنجاند بد است. انسان حق ندارد ‏به بدن خود ظلم کند، کاری کند که باعث هلاکت این بدن شود، چنین کاری حرام است. ‏بدن اسیر روح است چه بهتر که از این بدن حد اکثر بهره را ببریم، بنابراین با پرهیز از افراط ‏و تفریط، انسان می تواند حد معتدل و اراده قوی داشته باشد. اگر خدای ناکرده بدن از پا ‏در افتاد دیگر به درد کسی نمی خورد. شما إن شاءاللّه در آینده باید به این جامعه خدمت ‏کنید، تدریس کنید، کتاب بنویسید، پس یکی از بهترین کارها این است که به فکر سلامت ‏بدن خود باشید.‏ ‏(آیة الله جوادی آملی)

پدیدآورنده: 
Share