راهکار ترک خودارضایی یا استمناء

تخمین زمان مطالعه: 8 دقیقه
راه ترک خودارضایی (استمناء) چیست؟
یکی از بیمارهای اخلاقی و انحرافات جنسی بنام استمناء یا خود ارضایی است که عده ای بدون آگاهی از عواقب خطرناک آن مبتلا شده اند و هر روز که بر آنها می گذرد چند قدم به نقطه فنا و نیستی سرمایه های جسمی و روحی خود نزدیک تر می شوند.

راهکار ترک خودارضایی یا استمناء

یکی از بیمارهای اخلاقی و انحرافات جنسی بنام استمناء یا خود ارضایی است که عده ای بدون آگاهی از عواقب خطرناک آن مبتلا شده اند و هر روز که بر آنها می گذرد چند قدم به نقطه فنا و نیستی سرمایه های جسمی و روحی خود نزدیک تر می شوند که در این نوشتار به طور خلاصه به حقیقت شوم و ویرانگر خودارضایی از نظر اسلام و روانشناسی می پردازیم تا قدمی در روشنگری نسل جوان جامعه برداشته باشیم. در ادامه با راهکار ترک خودارضایی یا استمناء با ما همراهی کنید.

بیشتر بخوانیدراه نجات از استمناء و آثار بد آن چیست؟

راهکار ترک خودارضایی یا استمناء

راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟

1- از نظر اسلام، خود ارضایی از گناهان کبیره است و شرعاً حرام می باشد خداوند متعال در سوره مومنون، شخص استمناء کننده را به عنوان متجاوز به حدود الهی معرفی نموده و می فرماید: «فَمَنِ ابْتَغى وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ»[1]؛ پس هرکه فراتر از ازدواج، به ارضای جنسی بپردازد آنان تجاوز کاران به حدود الهی هستند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نیز نفرت و انزجار خود را از عمل زشت استمناء بیان نموده و در سخن بسیار تکان دهنده فرموده اند: ملعون است کسی که خود ارضایی کند. معلوم می شود کسی که به عادت زشت استمناء روی می آورد در حقیقت مرز حدود الهی را زیر پا گذاشته است.

2- براساس تحقیقات روانشناسی و مطالعاتی که بر روی گروهی از مبتلایان به استمناء صورت گرفته، ثابت شده است که موضوع استمناء را نباید ساده تلقّی نمود. استمناء مخرب ترین و ویرانگرترین انحراف جنسی است که جسم و روح را به اختلال می کشاند موجب اختلال در رشد کامل جنسی، لاغری، ضعف شخصیت، ضعف اراده، کمی قدرت، و تقلیل نیروی روانی می گردد و ممکن است تا آخر عمر فرد مبتلا را از یک ازدواج و زناشویی موّفق محروم کند، استمناء گاهی چنان سیستم اعصاب و روان را به هم می زند که موجب بروز ناهنجاریهای رفتاری شده، شخص مبتلا را تا مرز خود کشی پیش می برد. تعداد قربانیان این راه در میان جوانان کم نیستند و تعداد کسانی که پس از بیداری از خواب گران خود، دردناکترین تأسف و ندامت را بر روح خود احساس می کنند نیز فراوانند کسانی که با آثار شوم این بیماری تا پایان عمر خویش دست به گریبان می باشند.

دراینجا به دو نمونه از نامه های مبتلایان به بیماری استمناء اشاره می شود تا بلکه موجب پند و بیداری باشد:

نامه اول: جوانی هستم 23 ساله و محصل، از روزی که پا به دوره بلوغ گذاشتم بر اثر نداشتن تربیت صحیح و عدم مراقبت و بی اطلاعی به یک نوع انحراف جنسی مبتلا شده ام و بدبختانه هفت سال آنرا ادامه داده ام اکنون به این بلای خانمانسوز مبتلا هستم، چشمم ضعیف شده، ضعف اعصاب، کم خونی، لرزش بدن، لاغری و پژمردگی مرا بیچاره کرده است، استعدادم کم شده و مطالب را درست درک نمی کنم. جانم به لب رسیده به من رحم کنید و راه نجاتی نشان دهید.
 
نامه دوم: جوانی هستم 17 ساله و محصل چهارم دبیرستان که تمام دوران ابتدایی شاگرد ممتاز بوده ام، ولی به محض رسیدن به دوران پر آشوب بلوغ به یک دام (استمناء) افتادم. اکنون به طوری که خودم حس می کنم قسمتهای عمده بدن من یعنی قلب و اعصابم دچار اخلال شده، و بدتر از همه اراده ام را نیز به تعداد زیادی از دست داده ام، دائماً احساس حقارت می کنم، به خوبی می دانم که آینده خوبی نخواهم داشت. بدبختانه مسئله جنسی جوانان در زمانی که بر اثر بد آموزیهای فراوانی که به وسیله فیلم ها و پخش عکسهای شهوت انگیز، و اعمال سوداگران دیگری وارد مرحله بسیار خطرناکی شده است. از ارتباط با نامحرم به طور جدّی باید پرهیز نمود. بدانید ارتباط با نامحرم خارج از چهارچوب عقد شرعی وصحیح ازدواج، حرام است.

3- برای ترک خود ارضایی این برنامه های زیر توصیه می شود:

1- تقویت اراده و تصمیم وامید و تلقین عزت به نفس.

برای ترک هر نوع عادت، قبل از هر چیز تصمیم و اراده و امید لازم است. این موضوع را اصلا نباید دست کم گرفت. البته ممکن است که خیلی از نوجوانان این گونه برداشت کنند که ما قادر به تصمیم گیری نیستیم و اراده از ما سلب شده، ولی مساله این است همین مقدار اراده دارید که این کار را می کنید، با همان اراده می توانید ترک کنید. این عمل با تمام بدی که دارد قابل درمان است. بیش ترین آثار شومی که به واسطه آن به وجود آمده است، درمدت کوتاهی پس از قطع آن برطرف می شود، زیرا که نشاط و نیروی جوانی می تواند بیش تر ضایعات گذشته را جبران کند. هیچ وقت یاس و ناامیدی را نباید به خود راه داد.
اگر بارها تصمیم گرفتید و شکست خوردید، باید توجه داشت که شکست مقدمه پیروزی است. احساس گناه افراطی، نه طبیعی موجب فزونی سطح اضطراب در شما می گردد. افزایش اضطراب ناخواسته تمایل شما به انجام این عمل (که به نوعی آرامش کاذب و موقتی به شما می بخشد) را تشدید می کند. پس به جای احساس گناه افراطی (که ثمره ای جز تشدید روحیات افسرده وار و تضعیف عزت نفس و اعتماد به نفس در شما ندارد) به القای روح امید در خود بپردازید. از تلقین منفی به خود و توجیهات بی مبنا و همچنین بزرگنمائی شکست های گذشته به شدت پرهیز نمائید. تلقین مثبت و خوش بینی سهم به سزائی در ترک تدریجی این عمل دارد.
هرگونه پیشرفت خود را (هرچند اندک) مدنظر داشته باشید. هیچ گاه پیشرفت های خود را دست کم نگیرید سعی کنیم، بالاخره جواب می دهد و موفق می شویم. اگر موفق به ترک موقت این عمل (هرچند برای مدت چند روز) شدید، این مطلب را از نظر دور ندارید، که بازگشت و ارتکاب ناخواسته عمل، جزئی از راه ترک محسوب می گردد. پس با کوچک ترین بازگشت، همه چیز را از دست رفته محسوب نکنید، بلکه با توبه دوباره از عمل، تصمیم قاطع خود را وارد مرحله ترک دیگری کنید. در صورت ارتکاب دوباره عمل، به جای یاس و ناامیدی که مطلوب شیطان است، این نکته را به خود گوشزد نمائید که فرصت جبران آن هنوز وجود دارد.

2- دوری از هر گونه تماشای فیلم ها و عکس های شهوت انگیز و مطالعه رمان های عشقی

3- برنامه ریزی صحیح ورزشی فردی و دسته جمعی

4- تهیه برنامه فشرده و تمام وقت برای بیکاری و تنهایی و وقت خواب
 
5- دوری از معاشرت و همنشینی با دوستان منحرف و فاسد و ابزارهای مشوق گناه

6- پرهیز از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان و کوتاه

7- پرهیز از نگاه کردن به بدن عریان خود و دیگران

8-  پرهیز از خوابیدن به روی شکم و پاها

9- پرهیز از غذاهای تند و پرکالری و چرب و تنقلات محرک جنسی مانند: موز، شکلات، انجیر، خرما، پیاز، فلفل و ادویه ، گوشت قرمز، پیتزا، کالباس، نوشابه های گازدار و...

10- ساده بودن شام شب (میوه جات)

11- تخلیه کردن مثانه (دستشویی) قبل از خواب

12- روزه مستحبی هفته اى یک یا دو روز و صبر بر گناه

13- خواندن قرآن و تفکر درباره معانى آیات

14- مراقبت از چشم و چشم چرانی

در پاسخ کسانی که تصور می کنند، خود ارضایی مفید است یا بدنبال مجوز از پزشک هستند، می گوییم خود ارضایی هیچ مبنای علمی ندارد، بلکه خلاف ادعای آنان ثابت شده است. چون ده و صدها نفری که مبتلا به خود ارضایی بوده اند در نامه های خود که در حقیقت مرگنامه و دردنامه بود به زیانهای غیر قابل جبران خودارضایی اعتراف کرده اند و متحیر و سرگردان بدنبال درمان هستند. از جمله مواردی که گفته اند: دچار پوچی شده اند، سیستم اعصاب آنها دچار اختلال شده است و به تدریج دچار ضعف اعصاب گشته و تا مرز خودکشی پیش رفته اند، قدرت بینایی کاهش یافته، دچار انزال سریع شده و از زناشویی موفق نیز ناتوان شده اند، آنچنان ضعف حافظه پیدا کرده اند که ناچار به ترک تحصیل گردیده اند، از نظر اجتماعی منزوی و گوشه گیر شده و میل به حضور در اجتماع ندارند.

اگر به مطب روانپزشکان متعهد مراجعه کنید، بیمارانی که مبتلا به این عادت خانمانسوز شده اند را خواهید دید. خودارضایی سبب پیری زودرس و تحلیل رفتن قوای جسمی و فکری می شود ضعف بینایی و تاربینی از عوارض سوء خودارضایی است. مسلمان باید در همه شئون پای بند به رعایت دستورهای شرعی باشد، خود ارضایی از محرمات شرعیه و گناه کبیره است. در قرآن کریم سوره مومنون آیات 5 تا 7 بعد از آنکه طریقه مشروع ارضای غریزه جنسی را بیان می کند که: مومنان کسانی هستند که دامنشان را از شهوت های حرام نگه می دارند، مگر در کام جویی از همسران یا کنیزانشان. در آیه 7 صریحا می فرماید: پس کسانی که در بهره گیری و ارضای غریزه جنسی، راهی غیر از این برگزینند تجاوز از حدود الهی کرده اند و متجاوزند. برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب گناهان کبیره نوشته شهید آیة الله دستغیب مراجعه کنید.

راه ترک خودارضایی (استمناء) چیست؟

پی نوشت:
.............................
1. سوره مومنون / آیه 7

منبع:
............................
1. پایگاه عرفان
 

پدیدآورنده: 
Share