حکم شرعی داشتن دو یا سه وطن بالفعل

تعداد کلمات 403 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
حکم شرعی داشتن دو یا سه وطن بالفعل
در این بخش از ضیاءالصالحین حکم شرعی داشتن دو یا سه وطن بالفعل را منتشر کرده ایم.

حکم شرعی داشتن دو یا سه وطن بالفعل

در این بخش از ضیاءالصالحین حکم شرعی داشتن دو یا سه وطن بالفعل را منتشر کرده ایم.. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

حکم شرعی داشتن دو یا سه وطن بالفعل

برخی مقلدین مراجع عظام تقلید در قالب استفتایی سئوال نموده اند آیا انسان می تواند سه وطن داشته باشد؟

✔ آیت الله العظمی خامنه ای: غیر از وطـن اصلى (جایى كه در آن بدنیا آمده و رشد و نمو نموده) داشتن دو وطن اتخاذى اشكال ندارد ولى اگر خواست سه وطن اتخاذ كند كه در هر یك در طول سال مثلا چهار ماه زندگى كند منوط به صدق ‏عرفى وطـن است وگرنه وطن سوم اشكال دارد.

✔ آیت الله العظمی مکارم شیرازی: ممکن است کسی در دو محل زندگی کند، مثلا 6 ماه در شهری و 6 ماه دیگر در شهر دیگر، هردو وطـن او محسوب می شود و حتی ممکن است انسان دارای سه وطن باشد مشروط به اینکه در هر کدام 4 ماه از سال (هرچند بصورت پراکنده) بماند.

✔ آیت الله العظمی وحید خراسانی: اگر قصد دارد در محلّى كه وطن اصلیش نیست مدّتى بماند و بعد به جاى دیگر برود ، آن جا وطـن او حساب نمى شود.

جایى را كه انسان محلّ زندگى خود قرار داده و مثل كسى كه آن جا وطـن اوست در آن جا زندگى مى كند ، كه اگر مسافرتى براى او پیش آید دوباره به همان جا بر مى گردد -- اگر چه قصد نداشته باشد كه همیشه در آن جا بماند -- وطـن او نیست ، ولى احكام وطن بر آن جارى مى شود.

كسى كه در دو محلّ زندگى مى كند ـ مثلا شش ماه در شهرى و شش ماه در شهر دیگر مى ماند ـ هر دو محلّ وطـن اوست ، و همچنین اگر بیشتر از دو محلّ براى زندگى دائمی خود اختیار كرده باشد ، به طورى كه عرفاً گفته شود آن جا محلّ و مسكن دائمى اوست.

و همچنین اگر در سه جا هرکدام 4 ماه متصل بخواهد تا آخر عمر در هر سال بماند هر سه جا وطـن اوست.

✔ آیت الله العظمی العظمی شبیری زنجانی:‌ بله ، اگر در هر یک از شهرها به گونه ای اقامت داشته باشد که در نظر متعارف مردم محل زندگی و سکونت او شمرده شود، حکم وطـن را دارد.

✔ آیت الله العظمی فاضل لنکرانی‌:  انسان می تواند دو وطـن داشته باشد و داشتن سه وطـن به احتیاط واجب جایز نیست .

حکم شرعی داشتن دو یا سه وطن بالفعل

پدیدآورنده: 
Share