معرفت حسینی | لزوم همراهی معرفت با محبت - علامه مصباح یزدی (ره) (فیلم، صوت، متن)

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل معرفت حسینی | لزوم همراهی معرفت با محبت25.6 مگابایت
جلسه نهم مجموعه «معرفت حسینی» آیت الله مصباح یزدی (ره) با موضوع "لزوم همراهی معرفت با محبت"

معرفت حسینی | لزوم همراهی معرفت با محبت - علامه مصباح یزدی (ره) (فیلم، صوت، متن)

در این بخش از ضیاءالصالحین، جلسه نهم مجموعه «معرفت حسینی» آیت الله مصباح یزدی (ره) را با موضوع "لزوم همراهی معرفت با محبت" به مدت 21 دقیقه مشاهده می فرمایید.

معرفت حسینی | لزوم همراهی معرفت با محبت - علامه مصباح یزدی (ره) (فیلم، صوت، متن)

گزیده بیانات حضرت آ‌یت‌ الله مصباح یزدی در جلسه نهم مجموعه معرفت حسینی :

کسی که می خواهد راه سعادت دنیا و آخرت را طی کند و به مراتبی از قرب الهی برسد حداقل به دو چیز احتیاج دارد. یکی اینکه بعد از شناخت خدا و پیغمبرش، و شناخت قرآن که وحی مستقیم الهی است، لازم است کسی را بشناسد که اشتباه نمی کند و راهنمایی های او کاملا قابل اعتماد است تا شناخت کافی برای راه سعادت خود داشته باشد.

این شناخت همیشه توأم با انگیزه عمل و موافقت با آن نیست. ممکن است کسی چیزی را بشناسد ولی بر طبق آن عمل نکند. در امور عادی هم به همین صورت است. کسانی هستند که می دانند فلان کار بد است و حتی به دیگران توصیه می کنند که آن کار را انجام ندهند اما خودشان آن را انجام می دهند. مثلا معتادین که به خیلی افراد می گویند که این مواد و افیون آنها را به خاک سیاه می نشاند ولی باز خودشان استفاده می کنند. پس معرفت همیشه با انگیزه برای طلب معرفت و عمل کردن طبق آن شناخت معرفتی توام نیست.

از طرف دیگر گاهی انسان چیزی یا کسی را دوست دارد اما لازمه این دوستی و محبت این نیست که همه فضائل و مقامات او را درک کرده باشد یا در مقام عمل آنها را ملاک قرار دهد و طبق مقتضای آن محبتش عمل کند.
 

Share