گناه و وسوسه های شیطانی در زمان ظهور

گناه و وسوسه های شیطانی در زمان ظهور
بعد از ظهور حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفداه، به واسطه ی رشد عقلی و فکری که در مردم ایجاد میشود انگیزه های انجام گناه بسیار کم و نادر میشود، اما مطلقاً از بین نمیرود.

گناه و وسوسه های شیطانی در زمان ظهور

بعد از ظهور حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه، به واسطه ی رشد عقلی و فکری که در مردم ایجاد میشود انگیزه های انجام گناه بسیار کم و نادر میشود اما مطلقاً از بین نمیرود.

گناه و وسوسه های شیطانی در زمان ظهور

در این بخش با پاسخ اجمالی و تفصیلی به چند سوال گناه در زمان ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا فداه میپردازیم. از جمله سوالاتی که در ذهن مردم میباشد عبارتند از :

آیا بعد از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مردم با وجود آزادی، گناه انجام نمیدهند؟

آیا بعد از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دیگر هیچ گناهی از سوی مردم صورت نمی گیرد، یا مردم نمیتوانند گناه کنند یا آزادی بشر از بین میرود؟

در غیر این صورت چه تضمینی هست که سرنوشت امام زمان ارواحنا فداه مانند دیگر ائمه نشود؟

گناه و وسوسه های شیطانی در زمان ظهور

پاسخ اجمالی

بعد از ظهور حضرت بقیة الله الاعظم، به واسطه ی رشد عقلی و فکری که در مردم ایجاد میشود انگیزه های انجام گناه بسیار کم و نادر میشود. مردم در عین آزادی مشغول اعمال صالح میشوند و گناهان بسیار کم میشوند، اما مطلقاً از بین نمیرود.

گناه و وسوسه های شیطانی در زمان ظهور

پاسخ تفصیلی

آزادی و اختیار انسان از مسائل فطری و از ممیّزات انسان است که قابل خدشه و محدود به زمان خاصی نیست. بعد از ظهور حضرت بقیة الله الاعظم، به واسطه ی رشد عقلی و فکری که در مردم ایجاد میشود انگیزه های انجام گناه بسیار کم و نادر میشود. مهمترین عامل صدور گناه از انسان طمع و حرص او به اندوختن مال دنیا و احساس نیاز انسان به متاع دنیا است.وقتى انسان به قدر کفایت از مال و ثروت بهره ‏مند گشته و عزت و آبروى اجتماعى بیابد و دیدگاه او الهى شود و دنیا و متاع آن برایش بى ارزش و بی فایده گردد و به یقین برسد که تمامى وعده‏ هاى الهى حق‏ هستند گرچه دیگران نخواهند و در سر راه تحقق آن مانع بتراشند بالاخره محقق خواهند شد.

اگر انسان به یقین برسد که معاد و حساب و کتابى در کار است و بهشت و آنچه در آن است قابل مقایسه با عمر دنیا و آنچه در آن است نبوده، دیگر انگیزه ه‏اىی براى مرتکب شدن گناه باقى نمی ماند. به خصوص که بنا بر برخى روایات و استدلال و دلیل های برخى محققان فرزانه، عمر ابلیس نیز با قیام حضرت مهدی ارواحنا فداه تمام خواهد شد و به استناد برخی روایات آن ملعون به دست نبى اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در بیت المقدس ذبح خواهد شد و تسویلات و وسوسه‏ ها و تزیین‏ هاى او هم قطع میگردد.(1)

گناه و وسوسه های شیطانی در زمان ظهور

از طرف دیگر، موانع بسیاری مانند حکومت عدل فراگیر که رهایى از عدالت آن امکان ندارد، محیط امن و امان و سالم و عدم پذیرش فساد و تباهى و گناه از طرف عموم مردم، مانع صدور گناه خواهد بود، پس انگیزه، مفقود و مانع، موجود میشود. لذا گناه صادر نمیشود، در این زمینه نیز احادیث فراوان است، از جمله:

امام صادق علیه السلام آن دوران را این گونه توصیف میکنند:

"روابط نامشروع، مشروبات الکلى و رباخوارى از بین میرود، مردم به عبادت و اطاعت روى می آورند، امانت ها را به خوبى رعایت میکنند، اشرار مردم، نابود میشوند و افراد صالح باقى میمانند" (2) و پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم میفرمایند: "خداوند به وسیله‏ ى مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف از امت رفع گرفتارى میکند، دل‏هاى بندگان را با عبادت و اطاعت پر میکند و عدالتش همه جا را فرا میگیرد. خداوند به وسیله ی او دروغ و دروغ گویى را نابود میسازد. روح درّندگى و ستیزه جویى را از بین میبرد و ذلّت بردگى را از گردن آنها بر میدارد".(3)

‌گناه و وسوسه های شیطانی  در زمان ظهور

همه ی این موارد ثابت میکند که مردم در عین آزادی مشغول اعمال صالح میشوند و گناهان بسیار کم میشوند، اما مطلقاً از بین نمیرود، در این زمان مسیحیان و یهودیان نیز به زندگی مذهبی خود ادامه میدهند.

خداوند درباره ی این 2 گروه در آیاتی میفرماید: که مابین ایشان دشمنی و عداوت تا روز قیامت قراردادی است. (4) در نتیجه؛ باید این 2 گروه تا روز قیامت باقی بمانند و در زمان حضرت زندگی کنند.

بله، پس از حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفداه و برقراری حکومت واحد جهانی به وسیله ی ایشان، رجعت اتفاق خواهد افتاد. (5)

گناه و وسوسه های شیطانی در زمان ظهور

منابع و پی نوشتها:

1- ر.ک: طباطبائی، المیزان (عربى)، ج 14، ذیل آیه ی 36، سوره‏ى حجر، ص 160، 161، 175.

2- صافی گلپایگانی ،منتخب الاثر، ص 474؛ الزام الناصب، ص 228؛ الملاحم والفتن، ص 54، منقول از، روزگار رهایى، ج 2، ص 600.

3-مجلسی،بحار الانوار، ج 51، ص 75؛ الملاحم والفتن، ص 56؛ غیبت شیخ طوسى، ص 114 و... .

4- مائده،14 و 64

5- نک: سؤال 3072 (سایت اسلام کوئست: 3307).

گناه و وسوسه های شیطانی در زمان ظهور

Share