غسل در شب عید فطر (جامع)

انجمن‌ها: 

غسل در شب عید فطر (جامع)

مجموعه غسل در شب عید فطر گردآوری شده از همه منابع مفاتیح الجنان، اقبال الاعمال، زاد المعاد، مصباح المتهجد و بلدالامین...

غسل در شب عید فطر

غسل در شب عید فطر (اقبال الاعمال)

الجزء الأول؛ أبواب أحكام شهر رمضان؛ الباب السادس و الثلاثون فيما نذكره مما يختص بليلة عيد الفطر

جلد اول، باب های احکام ماه رمضان؛ باب سی و ششم اعمال و دعاهای مخصوص شب عید فطر، ابتدا غسل کردن در این شب:

و هي عدة مقامات فمنها الغسل المندوب المشتمل على غسل الأجساد بالماء و غسل القلوب من الذنوب و روي أنه يغتسل قبل الغروب من ليلته إذا علم أنها ليلة العيد و روي أنه يغتسل أواخر ليلة العيد و منها أن يعرف قدر المنن لله جل جلاله كيف عرفك ما عرفت من فضله و أدخلك في شهر الصيام [رمضان‏] تحت ظله و وصل حبلك بحبله و رفقك للإقبال عليه و كما تشرفت به من الأدب بين يديه و تكون مشغولا بالشكر و الحمد لله و الثناء عليه عن طلب شي‏ء من الحوائج إليه فإنه يوشك إذا رآك الله جل جلاله قد قدمت الاشتغال بتقديس مجده و تعظيم حمده عن طلب رفده اقتضى كمال ذلك الكرم و الجود أن يزيدك عمن لم يكن [مثلك‏] في الوفود [من الوفود] و منها أن تفهم معنى العيد الموجود و أنه من مقامات السعود و إنجاز الوعود و إقبال الله تعالى على العبيد و إحضارهم بين يدي مقدس سرادق ظله المجيد و إطلاق خلع الحب على القلب و نشر ألوية القرب من الرب و إشراق شموس الإقبال على وجوه الآمال و تباشر الأعمال و الابتهال بالقبول و إجابة السؤال و تقديم الممالك و الاتكاء على الأرائك و تسليم مفاتيح دار الرضا و الرضوان و سطر كتب الأمن و الأمان و تهيئة ما يحتاج هذا العبد المسعود إليه في المنزل الذي يقدم عليه 

اعمال و نكات مربوط به اين شب عبارت‌اند از: غسل كه مستحب است و تن انسان را با آب و دل او را از گناهان شستشو مى‌دهد. در حديث آمده است: «اگر انسان بداند امشب، شب عيد است، مستحب است پيش از غروب غسل كند.» و بنابر روايت ديگر: «مستحب است در اواخر شب عيد فطر [نيز]غسل كند.» قدر منّت خداوند جلّ جلاله را بشناسد كه چگونه او را نسبت به تفضّل خود آشنا گردانيد و در ماه صيام در زير سايه‌ ى خود وارد كرد و ريسمان او را به ريسمان خود متصل نمود و به توجه و اقبال بر خود موفّق گردانيد و اين‌ كه چگونه به رعايت ادب در پيشگاه خداوند مشرّف شده است و در نتيجه به‌ جاى درخواست حوايج خود از او، به سپاس و ستايش و ثناى او مشغول گرديد. در اين صورت، هر گاه خداوند جلّ جلاله ببيند كه تو اشتغال به تقديس عظمت و بزرگداشت ستايش او را بر درخواست عطاياى او مقدم داشته‌ اى، مقتضاى كمال كرم و جود الهى آن است كه افزون از ديگران به تو عطا كند. معناى عيد حاضر را دريابى و بدانى كه اين شب يكى از اوقات نيكبختى بندگان و هنگام وفا به وعده و اقبال خداوند متعال بر بندگان و احضار آنان در پيشگاه سراپرده‌ ى مقدس و بلند خود و وقت بخشيدن خلعت‌هاى دوستى به دل‌ها و زمان به اهتزاز در آمدن پرچم‌هاى قرب از سوى پروردگار و درخشش خورشيدهاى اقبال بر چهره‌ى آرزوها و ظهور سپيده‌ ى اعمال و تضرّع به درگاه الهى براى قبول و اجابت دعاها و زمان مقدم داشتن بندگان و تكيه زدن آن‌ها بر تخت‌ها و سپردن كليدهاى سراى خشنودى الهى و نگارش نامه‌هاى امنيت و امان و زمان فراهم آوردن تمام نيازمندى‌هاى اين بنده‌ ى نيكبخت در منزلى كه بدان برده خواهد شد، مى‌باشد.

غسل در شب عید فطر

غسل در شب عید فطر (مفاتیح الجنان)

اعمال شب اول شوال این شب از جمله لیالی شریفه است و در فضیلت و ثواب عبادت و احیای آن احادیث بسیار وارد شده و روایت شده است که آن شب، کمتر از شب قدر نیست و از برای آن چند عمل است: اول غسل است در وقتی که غروب کرد آفتاب.

غسل در شب عید فطر

غسل در شب عید فطر (بلدالامین)

شهر شوال

ماه شوال

يُسْتَحَبُّ فِيهَا اَلْغُسْلُ بَعْدَ غُرُوبِ اَلشَّمْسِ

در شب اول ماه شوال غسل مستحب است هنگامی که آفتاب غروب کرد.

غسل در شب عید فطر

غسل در شب عید فطر (مصباح المتهجد)

رَوَى أَبُو اَلْبَخْتَرِيِّ وَهْبُ بْنُ وَهْبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ ع عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ:

روايت كرده است ابو البخترى وهب بن وهب از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام از پدرش از جدش از حضرت امير المؤمنين عليه السلام:

يُسْتَحَبُّ اَلْغُسْلُ فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ بَعْدَ غُرُوبِ اَلشَّمْسِ

غسل کردن در این شب هنگامی که غروب کرد آفتاب، مستحب است.

غسل در شب عید فطر

غسل در شب عید فطر (زاد المعاد)

اعمال ماه شوال؛ از جمله ايّام متبركه ماه شوال روز عيد فطر است و شبش از جمله ليالى شريفه است و در فضيلت ثواب عبادت و احياى آن احاديث بسيار است و یکی از اعمال آن غسل است که در اين شب سنّت است. شخصى به خدمت حضرت صادق عليه السّلام عرض كرد كه: مردم مى‌گويند كه آمرزش نازل مى‌شود بر كسى كه روزه دارد ماه رمضان را در شب قدر. امام صادق علیه السلام فرمودند كه كارگر را آمرزش نمى‌دهند مگر بعد از فارغ شدن از كار و آن در شب عيد است. راوى گفت: چه كار سزاوار است كه در آن شب بكنيم؟ فرمود كه چون آفتاب غروب كند غسل بكن.

غسل در شب عید فطر

مطالب مرتبط و پیشنهادی :

ویژه نامه ضیافت الله (ماه مبارک رمضان)

ویژه نامه احكام روزه و روزه داری

مجموعه استیكر ماه رمضان (ایام و مناسبتها)

دعاهای تصویری روزانه ماه مبارک رمضان

ویژه نامه پیام ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان

ویژه نامه نشانی از آسمان ویژه ماه مبارک رمضان

ویژه نامه چندرسانه ای ماه ترین ماه (ویژه ماه مبارک رمضان)

Share