پرسش و پاسخ اعتقادی/ماه صفر

پرسش و پاسخ از استاد اخلاق و معرفت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه
آیت الله خوشوقت

سوال1: سند حدیثی را که از پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله نقل می کنند که ایشان فرموده است: « هر کس به خروج ماه صفر مرا مژده دهد بهشت برایش واجب می شود » درست است؟
جواب: سندش مثنوی(مولوی) است، او می­گوید.  

*****

سوال2: مثنوی یعنی از خودش گفته است یا او هم یک چیزی دیده است، مثلاً روایتی دیده است؟
جواب: او هم از یک کتاب دیگری نقل می­کند، از کتاب خودشان( کُتُب اهل سنت).

*****

سوال3: پس روایت نیست؟
جواب: این را مثنوی می گوید، روایت نیست،‌ آنجا می گوید درست نیست. ماه صفری که ما شیعه می گوییم نحس است، ما به اعتبار اسارت اهل بیت علیهم السلام می گوییم (امّا) سنی ها که این حرف ها را قبول ندارند، آن بنده خدا جور دیگر می گوید. ما نحوست ماه صفر را این جوری می گوییم که چون اسارت اهل بیت علیهم السلام است اما آن ها که این حرف ها را قبول ندارند، او چیز دیگر می گوید. او می گوید چون پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله  بعد از ماه صفر از (این) دنیا رفت می گفت هر کس ماه صفر یعنی رفتن من که نزدیک شده است را (بگوید) مژده اش می دهم، می خواهد این جوری بگوید.

*****

سوال4: شهادت حضرات معصومین علیهم السلام در یک روز باعث نحسی آن روز می شود؟
جواب: نه به معنای این که ذات آن روز نحس می­شود اما یک کار بدی اتفاق افتاده است دیگر، در مقابل تولد یک امام، کشتن یک امام نحس است دیگر.

*****

سوال5: اثری هم دارد؟
جواب: تکوینی نه.

*****

سوال6: آیا بعضی زمان ها و مکان ها نحس است؟
جواب: نه زمان نحس است و نه مکان (بلکه) حوادثی که در زمان و مکان اتفاق می افتد اگر این حوادث نحس باشد تعبیر می کنند این زمان و مکان هم نحس است،‌ و الّا خود زمان و خود مکان فی حد نفسه وقتی خدا خلق کرد، نه زمان نحس است و نه مکان بلکه نعمت بزرگ خداست، منتهی مثلاً در یک زمانی قومی را خدا عذاب کرده نحس می شود و در یکی زمانی به قومی خدا نعمت های بزرگ داده سعد می شود،‌ این جوری.

*****

سوال7: در بعضی روایات مثلا گفته اند در فلان زمان برای فلان عمل نحوست دارد انجام ندهید اینها درست نیست؟
جواب: لابد دیگر، باید سندش را دید آن­ وقت بله (نظر داد).

*****

سوال8: امکان ندارد روایت درست هم در لابه لایش (بین شان) باشد؟
جواب: دیگر باید سند را ببینیم معلوم می شود لابه لایش (درست) هست یا نیست.

*****

سوال9: در قرآن آیه « فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ ریحاً صَرْصَراً فی‏ أَیَّامٍ نَحِساتٍ »[1] مراد از « أَیَّامٍ نَحِساتٍ » چیست؟
جواب:  همین دیگر، (به علت این که) عذاب آمد ایام نحس شد،‌ دقت کردید چه گفتیم؟ زمان و مکان به اعتبار عذابی که در آن زمان و مکان خدا به اقوام نازل می کند به این اعتبار نحس و سعد می شود اما خود زمان فی حد نفسه،‌ خود مکان فی حد ذاته نحوستی ندارد. خدا مکان نحس خلق نکرده است. ‌همه مکان ها مساوی هستند، همه زمان ها هم همینجور.

*****

سوال10: چرا امر به صدقه دادن در این زمان ها شده است؟
جواب: چون عذاب آمده است دیگر. ‌عذاب آمده است گفته اند شما هم صدقه بده تا اگر بلایی، چیزی بنا است بیاید خدا دفع کند.
*************************************
منبع: 
برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خوشوقت (ره)
*************************************
پی نوشت ها:

[1] - فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ ریحاً صَرْصَراً فی‏ أَیَّامٍ نَحِساتٍ لِنُذیقَهُمْ عَذابَ الْخِزْیِ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ لَعَذابُ الْآخِرَهِ أَخْزى‏ وَ هُمْ لا یُنْصَرُونَ( فصلت آیه 16)

Share