فلسفه حرمت عطر و ادکلن در اعتکاف چیست؟

گروه فقه و احکام ضیاءالصالحین؛
عطر و ادکلن
پس می توان نتیجه گیری کرد که در اعتکاف هم برای پرهیز از زیبایی یا لذتی که جنبه دنیوی دارد و جزء زینتهای ظاهری و دنیوی محسوب می شود این احکام گذاشته شده است.

فلسفه حرمت عطر و ادکلن در اعتکاف چیست؟

برخی از احکام اعتکاف مانند حرمت عطر و ادکلن در اعتکاف مثل حج است و اموری دیگری که حرام شده است مثل راه رفتن در سایه و غیره. در مورد فلسفه حرمت آن باید عرض کرد که از آنجایی که این احکام همانند حج بوده و تمرین بندگی است. می توان با کشف مناط این حرمتها در حج علت آنرا نیز به دست آورد:

اعتکاف و حج تمرین عبودیت و بندگی و دوری از محیط اجتماعی و قرار گرفتن در محدودیتهایی خاصی است برای تمرین عبودیت و لذا هر چیزی که با آن منافات داشته باشد یعنی مربوط به زر و زیور دنیوی باشد که شخص را از پرداختن به راز و نیاز دور کرده و بیشتر ناظر به معاشرت با مردم باشد نهی شده، به عبارت دیگر هر آنچه از زینت ظاهری باشد ممنوع است.

بنابراین در حرمت نگاه به آیینه در حج از امام صادق علیه السلام روایت کرده اند که می فرمایند: «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ:لَا تَنْظُرْ فِي الْمِرْآةِ وَ أَنْتَ مُحْرِمٌ لِأَنَّهُ مِنَ الزِّينَة»؛ در آیینه نگاه نکن در حالی که مُحرِم هستی چون این کار زینت است.[1]

وقتی معیار حرمت نگاه در آیینه، زینت است لذا می توان باقی محرمات را نیز که جنبه زینتی دارند مانند عطر و ادکلن به همین علت مذکور نسبت داد؛ پس می توان گفت که در اعتکاف هم همین مساله صادق است.

یا در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام روایت شده که : «كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِذَا صَامَ لَا يَشَمُّ الرَّيْحَانَ فَسَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ أَكْرَهُ أَنْ أُخَلِّطَ صَوْمِي بِلَذَّة»؛ امام صادق علیه السلام زمانی که روزه می گرفتند ریحان بو نمی کردند، روای می گوید: علت را جویا شدم حضرت فرمودند: کراهت دارم و خوش ندارم که روزه ام را با لذت مخلوط کنم.[2]

پس می توان نتیجه گیری کرد که در اعتکاف هم برای پرهیز از زیبایی یا لذتی که جنبه دنیوی دارد و جزء زینتهای ظاهری و دنیوی محسوب می شود این احکام گذاشته شده است.

فلسفه حرمت عطر و ادکلن در اعتکاف

پی نوشت:
[1].
ابن بابويه، محمد بن على، علل الشرائع، ج2، ص458، كتاب فروشى داورى - قم، چاپ: اول، 1385ش / 1966م./ أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:لَا تَنْظُرْ فِي الْمِرْآةِ وَ أَنْتَ مُحْرِمٌ لِأَنَّهُ مِنَ الزِّينَة.
[2]. ابن بابويه، محمد بن على، علل الشرائع، ج2،ص383، كتاب فروشى داورى - قم، چاپ: اول، 1385ش / 1966م./ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ ‏كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا صَامَ لَا يَشَمُّ الرَّيْحَانَ فَسَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ أَكْرَهُ أَنْ أُخَلِّطَ صَوْمِي بِلَذَّة.

 

کاربران عزیز! شما هم اگر روایات و دلایل خاصی در مورد فلسفه حرمت عطر و ادکلن در اعتکاف سراغ دارید می توانید آنرا از بخش نظرات سایت در پایین صفحه با سایر دوستان و کاربران ضیاءالصالحین به اشتراک بگذارید.

Share