سئو را کاربردی یاد بگیرید (قسمت سوم)

سئو را کاربردی یاد بگیرید (قسمت سوم)

در قسمت سوم “آموزش سئو را کاربردی یاد بگیرید” می خواهیم ببینیم موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند. اگر قسمت های پیش را مطالعه نکردید می توانید با کلیک به روی قسمت اول و دوم به جلسات پیش بروید.

موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

موتورهای جستجو برای نمایش نتایج یک جستجو با توجه به الگوریتم ها و فاکتورهای موجود، سایت های مختلف را بررسی و رده بندی می کنند، ما با شناخت و رعایت این فاکتورها و الگوریتم ها و مدیریت آن ها می توانیم رتبه بهتری را از نظر موتورهای جستجو کسب کنیم.

الگوریتم های گوگل و موتورهای جستجو در هیچ جا بصورت کامل و دقیق بیان نشده است اما یک سری از اطلاعات را بصورت مختصر ارائه داده اند که همین اطلاعات مختصر و یک سری از تجربیات باعث شده که بعضی از سایت ها راهکارهایی را بعنوان سئو ارائه دهند که ممکن است اشتباه باشد و حتی انجام این کارها به ضرر سایت ما تمام شود.

اگر ما بتوانیم اطلاعاتی را از خود موتورهای جستجو مثل گوگل استخراج کنیم مشخص است که این اطلاعات قابل اتکا هستند.

در سایت گوگل صفحه ای وجود دارد که داستان جستجو را بیان می کند یعنی می گوید که وقتی یک سرچ در گوگل انجام می شود چه اتفاقاتی در پشت صحنه می افتد تا نتایج جستجو نمایش داده شود.

گوگل - سئو را کاربردی یاد بگیرید (قسمت سوم)

با بررسی این سایت، اطلاعاتی را استخراج کرده و در سایت خود مورد استفاده قرار می دهیم.

گوگل سه بخش را برای کسب اطلاعات قرار داده است :

قسمت اول : CRAWLING AND INDEXING

ایندکس گوگل - CRAWLING AND INDEXING

وقتی جستجویی در گوگل انجام می شود در کمتر از نیم ثانیه پاسخ آن جستجو به کاربر نمایش داده می شود، اگر گوگل صفحات را در همان لحظه بررسی می کرد، ممکن بود هفته ها طول بکشد تا نتیجه حاصله را نمایش دهد.

مقایسه گوگل با یک بانک اطلاعاتی دیگر : یک فرد در ثبت احوال برای بررسی اطلاعات تمام افرادی که اسمشان X است از اطلاعاتی که خودشان قبلا در بانک اطلاعاتی ذخیره کرده اند و این اطلاعات ذخیره شده دارای یک فرمت و استاندارد خاصی است استفاده می کند. گوگل هم به همین صورت عمل می کند، برای اینکه صفحات سایت های مختلف را بگردد از بانک داده ای استفاده می کند. این بانک داده هم به یک کپی از سایت ما نیست، بلکه برای هر کدام از صفحات سایت یک صفحه نام Index ایجاد می کند که فیلدهای مشخص و استانداردی دارد و گوگل خیلی راحت می تواند آن را بررسی کند و در سریع ترین زمان نتیجه جستجو را به ما نشان بدهد.

گوگل با استفاده از فرآیندی به نام CRAWLING (خزنده هایی که مدام از سایتی به سایت دیگر و از صفحه ای به صفحه دیگر می روند، سایت های مختلف و صفحه های مختلف را بررسی می کنند) هر صفحه ای را که بررسی می کند یک صفحه متناظر با آن را ایجاد و اطلاعاتی که از آن استخراج کرده را داخل صفحه Index وارد می کند. گوگل برای هر صفحه ای که بررسی می کند، در بانک اطلاعاتی خود یک صفحه Index – یک پرونده می سازد و گوگل برای تمام صفحات وبی که Index کرده یک صفحه متناظر در بانک داده خودش دارد. گوگل عنوان می کند که بیشتر از ۶۰ تریلیون صفحه را Index کرده است.

اگر سایتی بعنوان مثال ۱۰ صفحه داشته باشد، ۱۰ صفحه Index جداگانه در بانک داده موتور جستجوی گوگل ایجاد می شود. نکته جالب توجه این است که هر چند وقت یکبار صفحات به روزرسانی می شوند و اطلاعات آن ها تغییر کند. پس گوگل نه تنها یک صفحه را Index می کند، بلکه هر چند وقت یکبار Index ها را به روزرسانی می کند دوباره به سراغ آن صفحه می رود، فایل Index را می بیند، اگر در آن صفحه تغییری اتفاق افتاده باشد، آن تغییرات را اعمال می کند و فایل های Index را به روز می کند.

اولین نکته مورد توجه این است که اگر صفحات سایت مدام و بصورت متوالی به روز شوند، گوگل هم بصورت متوالی سایت ما را Index می کند، ادامه دارد…

 

بازنشر از زنگ دانش - سئو را کاربردی یاد بگیرید

Share