نماز یک شنبه ماه ذی القعده - هدیه جبرئيل به پیامبر در معراج

نماز یک شنبه ماه ذی القعده
این نماز برای یک شنبه اول ماه ذی القعده وارد شده است؛ ولی قید خاصّی ندارد. خواندن آن در تمام یک شنبه های ماه ذی القعده و در طول سال توصیه می شود. 

نماز یک شنبه ماه ذی القعده - هدیه جبرئیل به پیامبر در معراج

نماز یک شنبه ماه ذی القعده برای یکشنبه اول ماه ذی القعده وارد شده است؛ ولی قید خاصی ندارد. خواندن آن در تمام یکشنبه های ماه ذی القعده ودرطول سال توصیه می شود.

از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده است که هر که این نماز را بجا آورد، توبه اش مقبول و گناهش آمرزیده شود، خصماء او در روز قیامت از او راضی شوند، با ایمان بمیرد و دینش گرفته نشود، قبرش گشاده و نورانی گردد، والدینش از او راضی گردند، مغفرت شامل حال والدین او و ذریّه او گردد، توسعه رزق پیدا کند، ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کند و به آسانی جان او بیرون شود.

نماز یک شنبه ماه ذی القعده - هدیه جبرئيل به پیامبر در معراج

مطلب مرتبط و پیشنهادی: اهمیت ماه ذی القعده از کتاب شریف «اقبال الاعمال»

نحوه خواندن نماز یک شنبه ماه ذی القعده :

ابتدا غسل مستحب توبه کند و سپس وضو بگیرد.

این نماز چهار رکعت است. در هر رکعت بخواند:
1.سوره «حمد» ۱ مرتبه
2. سوره «توحید» ۳ مرتبه
3. سوره «فَلَق» ۱ مرتبه
4. سوره «ناس» ۱ مرتبه

بلافاصله بعد از سلام نماز باید ۷۰ بار استغفار کند و بگوید: «أسْتَغْفِرُاللهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» 

بعد از هفتاد بار استغفار، بگوید: «لاحَوْلَ وَ لاقُوَّةَ اِلاّ بِاللّه الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»

سپس این دعا را بخواند: «یا عَزِیزُ یا غَفّارُ! اِغْفِرْلِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمیِعِ الْمُؤْمِنینَ والمُؤْمِنَاتِ؛ فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُنُوبَ الّا اَنْتَ»؛ ای خدای عزیز! ای خدایی که غفّار و بخشنده هستی! گناهان مرا و گناهان همه مردان و زنان مؤمن را ببخش؛ که جز تو بخشنده گناهی وجود ندارد و جز تو کسی نیست که گناهان را ببخشد.

نماز یک شنبه ماه ذی القعده

 چند نکته مهم درباره نماز یک شنبه ماه ذی القعده :

نحوه خواندن این نماز به دو صورت نقل شده است:

۱- یا دو نماز دو رکعتی که بعد از سلام دو رکعت اوّل، بلافاصله انسان بلند می شود و نیّت دو رکعت بعد را می کند و در نتیجه جمعاً چهار رکعت می شود.

۲- یا اینکه این چهار رکعت به شکل پیوسته انجام می شود با نیّت یک نماز چهار رکعتی که در رکعت دوم آن تشهّد و سلام نیست و فقط در پایان رکعت چهارم تشهّد می خواند و سلام می دهد.

خواندن این نماز به هر دو صورت توصیه شده است. با توجّه به اینکه وقت بسیار کمی می گیرد؛ چه خوب است انسان به هر دو صورت بخواند؛ که هر یک از این دو در روایت مقصود بوده است، به آن عمل شده باشد.

نمازهایی که در روایات گفته شده است بعد از سلام نماز فلان ذکر را بگویید، بهتر است بعد از سلام، ذکر مستحبّ دیگری نگویید. حتّی سه مرتبه الله اَکْبَر را که مستحب است بعد از سلام نماز گفته شود، احتیاطاً نگویید. بلافاصله بعد از اینکه سلام نماز را دادید تسبیح را بردارید و استغفار کنید. 

این نماز آثار و برکات فوق العاده ای دارد؛ که قبلاً عرض کرده ام. وقتی به آن صحبت ها مراجعه کنید، رغبتتان برای از دست ندادن این نماز به مراتب بیشتر می شود.

«استاد مهدی طیّب»

پدیدآورنده: 
Share

دیدگاه‌ها

با سلام ممنون که توضیحات کامل دادید...1-در نماز چهار رکعتی آیا قنوت رو هم حذف میکنیم؟2-آیا بعد اذان صبح یکشنبه بهتره یا چه موقع؟

علیکم السلام
1. موارد حذفی ذکر شده اند... اگر قرار بود غیر از آن چیزی باشه قطعا قید می خورد...
2. بعد از طلوع آفتاب تا اذان ظهر بهتره انجام بشه...

موفق باشید