عید فطر؛ روز طهارت و تزکیه و پاکی و پاکیزگی

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی؛
رهبر معظم انقلاب اسلامی
روز عید فطر، روز طهارت و پاکیزگی است. ممکن است این پاکیزگی، بخاطر آن باشد که در چنین روزی، با حضور در این میدان عبادت، به عبادت دست جمعی روی آورده اید. به هر حال، مسأله این است که انسانِ مسلمان بعد از ماه رمضان در روز عید فطر، در عرصه طهارت و تزکیه است.

عید فطر؛ روز طهارت و تزکیه و پاکی و پاکیزگی

آن طوری که از مجموع آنچه مربوط به عید فطر و عید قربان است، استفاده میشود، این روز شریف، روز طهارت و تزکیه و پاکی و پاکیزگی است. در یکی از این دو سوره ای که در نماز عید خوانده میشود، میفرماید: «قد افلح من تزکّی»[سوره اعلى: ۱۴]. یعنی آن کسی که خود را پاکیزه کند و دامان و روح و دل خود را از آلودگیها نجات دهد، از فلاح برخوردار است. فلاح، یعنی موفقیّت در میدان زندگی و رسیدن به هدف آفرینش. در سوره رکعت دوم میفرماید: «قد افلح من زکّیها»[سوره شمس: ۹]؛ عیناً همان مضمون است. یعنی کسی که بتواند جان خود را تزکیه و پاکسازی کند، به فلاح و رستگاری دست یافته است. در هر دو سوره، صحبت از تزکیه و طهارت و پاکیزگی است.

علاوه بر اینها، در این روز، یک واجب مالی وجود دارد که عبارت از ادای زکات فطر است. زکات هم آن تعبیه مالی ای است که موجب طهارت انسان میشود: «خذ من اموالهم صدقة تطهّرهم و تزکّیهم بها»[سوره توبه: ۱۰۳]. گرفتن این واجب و این صدقه مالی از مردم، موجب طهارت روح و پاکسازی آنها از دنائتها و لئامتها و حرص و بخل و بقیه آلودگیهاست.

عزیزان، برادران و خواهران من؛ نمازگزاران عزیز! پس، روز عید فطر، روز طهارت و پاکیزگی است. ممکن است این پاکیزگی، بخاطر آن باشد که یک ماه روزه گرفته اید، ریاضت کشیده اید و خود را از آلودگیها پاک کرده اید. ممکن است علاوه بر این، بخاطر آن باشد که در چنین روزی، با حضور در این میدان عبادت، به عبادت دست جمعی روی آورده اید. به هر حال، مسأله این است که انسانِ مسلمان بعد از ماه رمضان در روز عید فطر، در عرصه طهارت و تزکیه است.

شما خود را تطهیر و تزکیه کردید. اگر روزه درست و نماز عیدِ درست بجا آورده باشید - که البته آورده اید - این طهارت و این پاکی دامان و این پاکیزگی روح را قدر بدانید. آنچه یک انسان را نجات میدهد، همین پاکیزگی است. آنچه انسانها را گرفتار میکند، آلودگی است؛ آلودگیهای اخلاقی، آلودگیهای ناشی از شهوت و غضب، آلودگیهای ناشی از حرص و بخل و دیگر ذمائم اخلاقی. انسانها و افرادی از بشر، با همین اخلاق پلید، دنیا را تیره و تار کرده، روی زمین را آلوده ساخته و نعمتهای خدا را کفران نموده اند.

عید فطر؛ روز طهارت و تزکیه و پاکی و پاکیزگی

منبع: بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبه های عید فطر ۲۱/بهمن/۱۳۷۵

(تصویر آرشیوی می باشد.)

Share