غدیر؛ عید ظهور حقیقت انسان (قسمت اول) - استاد فیاض بخش

دریافت ویدئو
موضوع: 
حقیقی بودن عید غدیر، به خاطر حقیقت ملکوتی آن عید است که در قیامت بر اهل قیامت تجلی می کند.

غدیر؛ عید ظهور حقیقت انسان (قسمت اول) - استاد فیاض بخش

خلاصه مطالب| غدیر؛ عید ظهور حقیقت انسان (قسمت اول)

عید غدیر، پیش از آن که عید خلایق باشد، عید اهالی عوالم ملکوت است.

غدیر، عید حقیقی است، نه یادبود و پاسداشت یک حادثه تاریخی

حقیقی بودن عید غدیر، به خاطر حقیقت ملکوتی آن عید است که در قیامت بر اهل قیامت تجلی می کند.

شاهد حقیقت عید غدیر، روایت امام صادق (علیه السلام) است که طبق آن، رحمت نازله پروردگار در روز غدیر، حتی از ماه مبارک رمضان و شب قدر و عید فطر بیشتر است: «فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَغْفِرُ لِكُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ ذُنُوبَ سِتِّينَ سَنَةً وَ يُعْتِقُ مِنَ النَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ لَيْلَةِ الْفِطْرِ وَ لَدِرْهَمٌ فِيهِ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ لِإِخْوَانِكَ الْعَارِفِينَ وَ أَفْضِلْ عَلَى إِخْوَانِكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ سُرَّ فِيهِ كُلَّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ...»

اما حقیقت عید غدیر که آن را اعظم اعیاد و ایام و بلکه روح همه ایام قرار داده است، چیست؟ پاسخ این سوال را باید با جستجو در روایات اهل بیت (علیهم السلام) و بیانات اهل معرفت یافت.

حقیقت عید غدیر، حقیقتی ذومراتب است که هر کدام از کلمات اهل بیت (علیهم السلام) پیرامون روز غدیر، مرتبه ای از آن حقیقت را بیان داشته است.

مرتبه اول معرفت به حقیقت عید غدیر: غدیر، روز تاج گذاری و انتصاب امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به امامت و وصایت رسول الله (صلی الله علیه وآله) است.

اما غدیر اولین باری نبود که پیامبر (صلی الله علیه وآله)، علی (علیه السلام) را به وصایت و امامت معرفی فرمود. پس صرف اعلام عمومی وصایت و امامت امیرالمؤمنین (علیه السلام)، با همه عظمت و حساسیتش، نمی تواند تمام حقیقت غدیر باشد.

شان نزول آیات ابتدای سوره معارج، نمونه ای در توضیح این مطلب است که چرا اعلام عمومی وصایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در جامعه آن عصر، برای پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) بسیار سنگین و خطیر بود.

«سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ * لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ...»

Share