سومین گام برای درمان تسویف

تعداد کلمات 344 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
سومین گام برای درمان تسویف
انسان فرهیخته خیال پردازی نمی كند. آرزوی او با پشتوانه های علمی و عملی و با برنامه ریزی دقیق خواهد بود. فرصت ها را غنیمت می داند و به اندازه ی توان واقعی از خود توقع دارد.

سومین گام برای درمان تسویف

در این نوشتار قصد داریم سومین گام برای درمان تسویف را بیان کنیم. با ضیاءالصالحین همراه باشید تا در این مورد بیشتر بخوانید.

سومین گام برای درمان تسویف

گام سوم در جهت درمان تسویف: پرهیز از آرزوهای طولانی و ایده آل نگری

انسان فرهیخته خیال پردازی نمی كند. آرزوی او با پشتوانه های علمی و عملی و با برنامه ریزی دقیق خواهد بود. فرصت ها را غنیمت می داند و به اندازه ی توان واقعی از خود توقع دارد. ایده آل نگری و رویاپردازی برای موفقیت های واهی ذهنی، انسان را به جایی نمی رساند.

این امر در روایات ما با مقوله ی آرزوهای طولانی وارد شده است. مثل روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم كه می فرماید: "انی اخاف علی امتی اثنان: اتباع الهوی و طول الامل." واژه ی امل در جایی به كار می رود كه انسان انتظار چیزی را بكشد كه به دست آوردنش بعید است. امیر مومنان امام علی علیه السلام  به علت نگرانی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم كه نكته ای روان شناسانه دارد، اشاره می فرماید: فردی كه مبتلا به آرزوی دور و دراز است، دچار تخیل می شود و آرزوهای دست نیافتنی در ذهن او موج می زند و همین عامل مهمی برای بازداشتن او از حركت و به عبارتی موجب تسویف است. گذشته از این، وقتی انسان فرصت ها را از دست رفته یافت، غم و اندوه بر او مستولی و روانش دچار آسیب می شود. " لو خُلیت قلبك من الامل لجددّت فی العمل الممثل فی الیوم غدا اضرك فی وجهین سوفت به العمل وزدت فی الهمّ و الحزن" از همین رو امام سجاد علیه السلام گذراندن عمر را به آمال و آرزو امری اسفناک تلقی می كند كه باید برای آن گریست؛ "و اعنی علی البكاء علی نفسی فقد أفنیت بالتسویف و آلامال عمری."

بنابراین؛ خواستنِ بدون عمل و برنامه ریزی انسان را به جایی نخواهد رساند و اهداف عالیه پیش روی انسان نیاز به استقامت و تلاش دارد، زیرا با انجام به موقع برنامه و پرهیز از تعویق انداختن آن، انسان را به هدف می رساند.

مطالب مرتبط و پیشنهادی: بیماری تسویف، خارج کردن جامعه از مرز اعتدال

سومین گام برای درمان تسویف

Share