به خدا خوش بین باش! / حجت الاسلام پناهیان

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل به خدا خوش بین باش!22.6 مگابایت
موضوع: 
در این قطعه ویدئویی سخنرانی کوتاه و دلنشین حجت الاسلام پناهیان را با عنوان " به خدا خوش بین باش! " ببینید و بشنوید.

به خدا خوش بین باش! / حجت الاسلام پناهیان

در این قطعه ویدئویی سخنرانی کوتاه و دلنشین حجت الاسلام علیرضا پناهیان را با عنوان " به خدا خوش بین باش! " دانلود کنید و ببینید .

به خدا خوش بین باش! / حجت الاسلام پناهیان

به خدا خوش بین باش! / حجت الاسلام پناهیان

«همۀ شما می‌توانید به سهولت به مقام معنوی آیت الله العظمی بهجت(ره) برسید» هرکسی این را باور نداشته باشد، معلوم می‌شود که...

حسن ظن به خداوند

توجه به حسن ظن ، در مسیر عبادت و کمال بندگی ، از مسائل مهم و اساسی ، در علم اخلاق است و در اهمیت و ضرورت این حسن ظن ، همین بس که خدای متعال می‌ فرماید : من نزد ظن بنده خودم هستم ، این آدرس خدا است که به ما می‌ گوید : اگر دنبال من هستی ، اگر می‌خواهی به من برسی ، باید به ظن و گمان خودت مراجعه کنی ، ببین خدا در نزد تو چگونه است . اگر به خدا گمان خوب داری و یا بدگمان هستی ، همان جا و همان گونه مرا پیدا می‌کنی .

او خودش زیباترین توصیف‌ها را در حق خود داشته ، آنجا که به پیامبر مکرمش عیسی (علیه‌السلام) می‌فرماید: "انا عند حسن ظن عبدی المومن"(بحار ج67 ص385 / عیون اخبار الرضاج2 ص20 - میزان الحکمه /ح11580) . هر گمانی به خدا داشته باشی خداوند از منظر همان گمان تو را ارزیابی می‌کند . یعنی اگر انسان مؤمنی خودش برای خودش بگوید ما با این وضعیتمان و این ماه رمضانمان می‌رویم جهنم ، خدا می‌گوید خب بیا برو جهنم . اما اگر بگوید نه من هیچی ندارم ، فضل خدا این است که من را می‌برد بهشت ، خدا می‌گوید بنده من به فضلم امید بسته بود ، ناامیدش نمی‌ کنم (سخنرانی حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد) .
آری " کسی که خوش بین است ، باطنش به خالقش گمان خوب دارد و حسن ظن دارد ؛ نباید ببافد . پیغمبر (صلی الله علیه و آله) فرمود : فاحسنوا بالله الظن (مستدرک الوسایل ج 11 ص 250 )  . به خالق خودتان گمان خوب داشته باشید . حالا وقتی بنده خدا این را بشنود چه می‌ گوید ؟ می‌ گوید قربان این کلامت ! من همیشه احساس روسیاهی می‌ کردم که این نامه ( عملم ) را چه طور بخوانم و شما چه جور بخوانید ! از بس که قلم برده بودم و دروغ نوشته بودم و آن را کم و زیاد کرده بودم .
هر روزی که حالم خوب بود با یک قلم نوشته بودم و هر روزی که حالم خراب بود ، به یک صورت حسابی درست کرده بودم که اگر به خودم هم می‌گفتی بخوان ، نمی‌توانستم ؛ چه رسد به اینکه آن را کسی از ملائک بخواند ! حالا تا فرمودی خودت بخوان 20 ، با خیال راحت ، پرونده را پاره کردم و دور انداختم . حسن ظن این کار را می‌کند ." (عارف بزرگ مرحوم دولابی – کتاب طوبای محبت 4 – ص 164 و 165)
نگاه بالا به جایگاه خداوند ، بنده را به لطف و محبتش چنان امیدوار می‌ کند که راهش به بهشت برین ختم خواهد کرد که رسول رحمت می‌ فرمایند " من در بهشت هر چه دیدم خوش باورانی بودند (کنز العمال ، ج 14 ، ص 467 ، ح 39283) " که خدای را از دریچه های تفلسف و استدلال نشناخته بودند (مثنوی ، دفتر چهارم، ابیات 1419 ـ 1418 و 1407) و (کتاب شکوه آزادی – ص 85 و 86 ) .
و " انسان در این حسن ظن است که به اخلاص عمل می‌رسد و امیدوار به رحمت حق... (میزان الحکمه /ح1159)".

Share