راهکار عملی برای محافظت شدن از بلایا و شرور

حاج شیخ جعفر ناصری
سحر خیزی ونماز شب

یک بنده خدایی بود، پزشک قلب بود و طب قدیم نیز کار کرده بود و بیماران را درمان می‏ کرد. می‏ گفت: فرزندم سرطان گرفت و او را به حرم امام رضا علیه السلام بردم. خیلی التماس کردم که فرزندم خوب شود؛ اما فوت کرد. بعد از فوت او داروی سرطان را کشف کردم که این از عنایات امام رضا علیه السلام بود.
او به نکات خوبی در روایات رسیده بود و درمان های خوبی هم داشت؛ ولی عمرش کفاف نداد. خدا رحمتش کند! پشت کتاب هایی که از او چاپ شده بود این جمله نوشته شده بود: غذاها بیشتر از شمشیرها انسان ها را کشته اند.
 منظور از این جمله بیشتر مربوط به مسائل طبی است؛ ولی مقدرات معلّق بر معاصی و غفلت ها خیلی بیشتر باعث کوتاهی عمر انسان می ‏شود تا چیزهای دیگر. اگر کسی اهل ایمان، توجهات، احتیاط و توسلات باشد، اجل معلّق، دیرتر او را می‏ گیرد. بیماری‏ها و مشکلات بسیاری از ما به خاطر غفلت ها و نداشتن توسلات مرتب و توجه به اهل بیت علیهم السلام است.
کمیل روایتی از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می‏ کند که خیلی روایت جالبی است. حضرت فرمودند: یا کمیل روزت را با یاد و نام خدا آغاز کن و به اسامی ما و محبت ما به خداوند پناه ببر و برای حفظ از شرور و فتنه ‏ها ما را واسطه قرار بده.[۱]
شخصی خدمت امام حسن عسکری علیه السلام عرض کرد: یابن رسول الله در مورد سعد و نحس ایام، روایتی از جدّ شما امام صادق علیه السلام نقل شده است و من حافظه ام یاری نمی‏ کند که سعد و نحس ایام را مراعات کنم. آن حضرت علیه السلام فرمودند:
یَا سَهْلُ إِنَّ لِشِیعَتِنَا بِوَلَایَتِنَا لَعِصْمَهً لَوْ سَلَکُوا بِهَا فِی لُجَّهِ الْبِحَارِ الْغَامِرَهِ وَ سَبَاسِبِ الْبِیدِ الْغَائِرَهِ بَیْنَ سِبَاعٍ وَ ذِئَابٍ وَ أَعَادِی الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَأَمِنُوا مِنْ مَخَاوِفِهِمْ بِوَلَایَتِهِمْ لَنَا؛[۲]
ای سهل! شیعیان ما در پناه ولایت ما مصونند؛ اگر در دریای توفانی و دره های بیابان های دوردست میان درنده ها و گرگ ها و دشمنانِ جن و انس بروند، به [برکت] دوستی و ولایت ما از هر ترسی آسوده اند.
یعنی شیعیان ما به سبب ولایت ما در امن هستند. اگر در دریای توفانی بروند، ولی متوجه ما باشند و متوسل به ما باشند، خداوند آن ها را حفظ می‏ کند.
باید هر روز، اسامی چهارده نور مقدس علیهم السلام را نام بُرد؛ چون برکات دارد. توجه انسان، مراتب دارد. هر چه انسان بیشتر بتواند به اهل بیت علیهم السلام متوجه باشد، بهره بیشتری می ‏برد.
 ———————————————————————————-
[۱]. بشاره المصطفى، ص۲۵.
[۲]. بحار الأنوار، ج‏۵۶، ص۲۴.

منبع : بنیاد هاد

Share