راهی برای پیوند شور حسینی و شعور حسینی

سید حسین سیدی
امام حسین علیه السلام

 ماه محرم، بهترین فرصت برای کمک به نیازمندان است. محرم امسال همزمان با آغاز سال تحصیلی دانش آموزان است، این همزمانی، فرصتی را برای کمک عزادران حسینی به دانش آموزان نیازمند فراهم کرده است تا شور حسینی را به شعور حسینی پیوند زنند.
نعمتی به اسم برآوردن نیازهای دیگران
محرم ماهی است که با شهادت سالار شهیدان عجین شده است. امامی که طبق سیره جدش، در روایاتی در باره کمک به فقیران می فرماید: «إنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَیکم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکم فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ؛ نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید.»[1]
در ماه محرم، خیلی از افرادی که ناتوانی مالی دارند، دوست دارند که نذر و نذوراتی برای سالار شهیدان داشته باشند. ممکن است همسایه انسان و رفیق و خویشاوند انسان، از این دسته باشند. یکی از مصداق های کمک به نیازمندان، همین موضوع است. اگر کسی اعتقاد محکمی به راه امام حسین(علیه السلام) داشته باشد و توانایی مالی نیز داشته باشد، می تواند هم از طرف خودش، برای سالار شهیدان، سفره اِطعام بیاندازد و هم با کمک مالی به دیگران(هدیه دادن به آنها)، دیگران را در نذر کردن برای امام حسین(علیه السلام) یاری کند.

نکته مهم: شاید افرادی کم اعتقاد بگویند: کسی که فقیر است و شاید محتاج به نان شب باشد، حالا ما پول به او بدهیم تا نذرش را ادا کند؟ باید بدانیم: خیلی از افراد مومن فقیر هستند که اهلبیت و امام حسین(علیهم السلام) را بیشتر از خود دوست دارند و مایل هستند که حتی پس انداز کنند و بانی مجلس امام حسین(علیه السلام) شوند.
مورد دیگر کمک کردن به فقیران، با توجه به آغاز سال تحصیلی و مصادف شدن آن با محرم حسینی، کمک کردن جهت خرید لوازم التحریر دانش آموزان نیازمند است.
مورد دیگر کمک به فقیران و نیازمندان در ایام عزای حسینی، کمک به آوارگان مسلمان میانمار است. این سه موردِ کمک به نیازمندان، در پیوند زدن شور حسینی با شعور حسینی، نقش بسزایی دارند.
ایران اسلامی و  کمک به نیازمندان
سرور و سالار شهیدان در حدیثی می فرماید: «لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ...؛ جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار...»[2] آموزه های دین ما تاکیدات بسیار زیادی بر کمک به خلق، مخصوصا نیازمندان دارد، و بر همین اساس است که ایران اسلامی سردمدار کمک به ملتهایی همچون مسلمانان میانمار می شود،. البته برخلاف سخنان برخی مغرضان، ایران از وضعیت مردم خودش غافل نیست و مراسم های گلریزان در ماه رمضان، روز احسان و نیکوکاری در انتهای سال، و  کمک به دانش آموزان نیازمند در ابتدای سال، نمونه ای از اهتمام ایران اسلامی به ملت خود است.
کمک به دانش آموزان بی بضاعت در اوایل سال تحصیلی که با محرم حسینی همراه شده است، فرصت مناسبی است که سخنرانان مذهبی، آن را به سیره حسینی پیوند زده و شعور حسینی را به مخاطبان خویش عرضه کنند.
سخن آخر
محرم حسینی ماه مناسبی برای کمک به نیازمندان است. مخصوصا امسال که مسلمانان آواره میانمار، محتاج کمک های کشورهای اسلامی و جهانیان هستند. کمک عزاداران حسینی به دانش آموزان بی بضاعت در ابتدای سال تحصیلی که با محرم حسینی قرین شده است، مصداق دیگری از کمک به نیازمندان است که شور حسینی را به شعور حسینی پیوند می دهد.

پی نوشت:
1ــ نزهه الناظر، ص 81.
2ــ تحف العقول ، ص 247.

Share